Hej!

Jag börjar undra om min byggfirma fuskbygger. Har under denna vecka anlitat en firma för omläggning av tak. Ny papp, ny läkt och nya pannor. Taket är brant ca 50 graders lutning.

Dom har nu rivit och lagt papp (YAP 2200) på ena sidan. För att kunna pappa nerifrån och upp så har dom spikat bärläkt rätt på pappen f(utan ströläkt) för att kunna ta sig uppåt. Denna måste de ju ta ner när dom pappat klart eftersom ströläkten ska ligga underst. Problemet är ju då att det finns en massa spikhål rakt genom den nylagda pappen. Är det brukligt att man gör på detta viset? Fylls hålen i med något efteråt?

Får väl fråga dom i morgon men det vore bra få veta om det är så här man går till väga vid branta takläggningar eller om dom fuskbygger

tacksam för hjälp
 
Ett bättre alternativ på branta tak är att kasta av pannorna, bryta läkt och papp uppifrån och ner ,samtidigt lägga ny papp neråt, sen läkta sig uppåt, då blir det inga onödiga hål i den nya pappen, jag tycker att det låter lite onödigt att göra hål i pappen när det finns enklare och bättre sätt...

Men om det är fusk vet jag ej, dåligt alternativ är det iaf och det tycker jag att du ska ifrågasätta, ta oxå reda på om de tätar spikhålen efteråt.

Mvh
 
Hej Axelzons,

Håller med dig om att det är ett dåligt alternativ och tog upp det med hantverkarna i morse. Spikhålen skulle tätas med nån takmassa var det tänkt. Dom tyckte det var enklast så. Jag nöjer mig med det.

Tack för hjälpen
 
Hoppas bara du inte fått tag på mina "takläggare"..såg att du bodde i Skåne.
Sparkade dem förra veckan innan dom var klara och har nu laggt 5dagar att få allt på rätt köl igen.

Dom gjorde på samma sätt med för att komma upp, påpekade att de skulle täta.. jovisst. Men inte brydde dom sig om det, rev även hål i pappen med taksteg mm. bara på med pannor över.

/Danso
 
Hej Danso,

Var uppe på taket igår och lyfte några pannor och då såg det ut att vara ifyllt men det är ju ingen garanti för att alla hål är tätade. Dock så verkar de utifrån vad jag kan bedömma göra ett bra jobb. Ingen sönderriven papp eller något annat synligt slarv iaf. Får hoppas på det det bästa.

/Rek
 
Axelzons skrev:
Ett bättre alternativ på branta tak är att kasta av pannorna, bryta läkt och papp uppifrån och ner ,samtidigt lägga ny papp neråt, sen läkta sig uppåt, då blir det inga onödiga hål i den nya pappen, jag tycker att det låter lite onödigt att göra hål i pappen när det finns enklare och bättre sätt...

Men om det är fusk vet jag ej, dåligt alternativ är det iaf och det tycker jag att du ska ifrågasätta, ta oxå reda på om de tätar spikhålen efteråt.

Mvh
inte för att det e bättre å enklare sätt att göra allt uppifrå¨n som diu säger.
tar massa mer tid å jobb.
dom har gjort helt rätt med att spika en bräda, så man kan jobba ordentligt.
hålen fyllt i med tjärmassa.

mvh
snickar estwing
 
estwing skrev:
inte för att det e bättre å enklare sätt att göra allt uppifrå¨n som diu säger.
tar massa mer tid å jobb.
dom har gjort helt rätt med att spika en bräda, så man kan jobba ordentligt.
hålen fyllt i med tjärmassa.

mvh
snickar estwing
Det är en vanesak, du tycker att dom gjort rätt för att dom valt att göra som du skulle ha gjort, medan jag tycker att det finns bättre alternativ, vilket det gör.
 
ja det går ej fortare å är ej enklare iaf.
så e det bara.
 
Okej, då e det så då :)

För dig iaf..

Sen vad jag tycker är enklare och smidigare är väl upp till mig? jag lever på just det och givetvis gör jag ju det som är enklast och smidigast, inga kunder har någonsin ifrågasatt några spikhål i pappen iaf, eller nått annat heller för den delen.


Jag menade inte att de gjorde fel, men att det var, ENLIGT MIG, ett dåligt alternativ och att hålen i pappen skulle ifrågasättas för säkerhets skull.. du gör ju som du vill, jag gör det som känns bra och smidigt för mig, dom gjorde det som var enklast för dom...

Så e det bara.
 
Axelzons skrev:
Ett bättre alternativ på branta tak är att kasta av pannorna, bryta läkt och papp uppifrån och ner ,samtidigt lägga ny papp neråt, sen läkta sig uppåt, då blir det inga onödiga hål i den nya pappen, jag tycker att det låter lite onödigt att göra hål i pappen när det finns enklare och bättre sätt...

Men om det är fusk vet jag ej, dåligt alternativ är det iaf och det tycker jag att du ska ifrågasätta, ta oxå reda på om de tätar spikhålen efteråt.

Mvh
Förklara för en novis - menar du att man ska pilla upp underliggande papp i pappen ovanför? Hur får du annars rätt överlappning om du sätter papp uppifrån? Säkert en tidsbesparande metod och slippa hål känns ju bra, men kan du förklara lite mer ang. ovanstående?

Mkt tacksam för svar!

Mvh/
A
 
Hej

Ja de gånger jag lägger uppifrån och ner så l "pillas pappen under", fast med vanan inne så är det inte så mycket pill.. pappen måste ju ligga så för att fungera, det ska även tilläggas att jag inte jobbar ensam, detta kräver att man är två st.

Detta gör jag på branta tak som ej är gåbart utan läkt, jag tycker att det fungerar bra, men alla har ju sina egna metoder, på mindre branta tak lägger vi nerifrån som vanligt.
 
Ok, tack för svar, då ser jag hur du menar.

Mvh
/A
 
rek95 skrev:
Hej!

Jag börjar undra om min byggfirma fuskbygger. Har under denna vecka anlitat en firma för omläggning av tak. Ny papp, ny läkt och nya pannor. Taket är brant ca 50 graders lutning.

Dom har nu rivit och lagt papp (YAP 2200) på ena sidan. För att kunna pappa nerifrån och upp så har dom spikat bärläkt rätt på pappen f(utan ströläkt) för att kunna ta sig uppåt. Denna måste de ju ta ner när dom pappat klart eftersom ströläkten ska ligga underst. Problemet är ju då att det finns en massa spikhål rakt genom den nylagda pappen. Är det brukligt att man gör på detta viset? Fylls hålen i med något efteråt?

Får väl fråga dom i morgon men det vore bra få veta om det är så här man går till väga vid branta takläggningar eller om dom fuskbygger

tacksam för hjälp
Har du påpekat det för dom? ;)
 
Det är inte så att det är ströläkten de har spikat fast. Man kan ju använda samma dimension på både ströläkt och bärläkt. DEt gjorde jag i allafall
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.