Hej!

Vi har tröttnat på att lägga timmar på att klippa gräset och vill få det gjort lite snabbare. Det skulle även vara trevligt om maskinen fungerade till att knuffa undan lite snö på vintern.. Vi har inte någon fin gräsmatta utan vill bara att det ska se prydligt och välklippt ut.
Vi vill ha en maskin som håller och som det är kvalitet på.
Jag sneglar på Husqvarnas trädgårdstraktorer. Med integrerad uppsamlare. Bla
CTH 171, Den har 92cm klippbredd 17HPo kostar ca 28,500:- -
CTH 159 TWIN, "något" dyrare som har 107cm klippbredd o 15HP o kostar 38,500:-
CTH 126 - minstingen med 77cm klippbredd o 12,5Hp för 20,500.

Något annat märke som rekommenderas? Jag har fastnat för dessa med intergrerad uppsamlare. Kommentarer!!!!

Kommentera gärna detta - någon som haft någon av dessa maskiner? Är det LITE med "bara" 77cm klippbredd?

HJÄLP vad ska man köpa???
 
Maskiner med intern uppsamling är grymt underskattade i Sverige och därmed blir det låga volymer och högre pris.

Jag hade satsat på en av de större, där roterar knivarna mot varandra och trycker upp gräset ordentligt i uppsamlaren. Lillebror har i princip samma lösning som LT151 med påhängd uppsamlare på sidan, och det blir inte samma tryck.

Det enda man kan anmärka på är att reservdelarna är ganska dyra, speciellt den sexkantiga lite udda remmen som driver knivarna. Vanligaste orsaken till att en rem går av är att man kör för snabbt i högt gräs så att remmen börjar slira och det är lite tråkigt om det händer ofta. Kör långsamt så funkar det kanon.

Ta även en titt på Vikings uppsamlarklippare. Riktigt bra kvalitet, men de kostar lite mer.
 
Hur stor gräsmatta har du? Det blir enorma mängder gräs om du kör med uppsamlare och har lite större tomt. Skulle rekommendera mulcher/bioklipp-knivar istället. Dessutom blir urvalet av klippare betydligt större och priset lägre.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.