Hej!

Jag håller på att renovera mitt kök och har fastnat på min fönsterbräda/bleck där det sitter en plastfilm som ska likna vit marmor. Själva fönsterbrädan är i svart marmor och den repas lätt om jag skrapar med spackel.
Är det någon som har tips på hur jag kan få bort den utan att skrapa? Någon form av lösning/vätska etc?

/Peter
 
Är det självhäftande vinyl? Varmluftspistol. Men du kan få limrester kvar och till dessa är det t-röd eller citrus-/citronmedel som gäller, vet dock inte hur marmor klarar detta. (kan ge märken alt. vittra sönder)

Rakblad fungerar ypperligt på glas och använder du det försiktigt borde det inte ge märken på marmor.
 
Tackar!
Ska först prova rakbladsvarianten. Återkommer om hur det gick.
 
funkar detta även på solfilm i bilen?
Jag måste byta i kombin innan semestern.
 
Japp, rakblad funkar på solfilm också. Var försiktig med bakrutan, om den har utanpåliggande trådar till uppvärmningen.
Limrester kan du även få bort med kemiskt ren bensin.
 
Tack så mycket!
 
När du har fått bort allt du kan med rakblad kan du prova med matolja som ofta löser lim. Även t-röd i kombo med rakblad funkar bra. Tog själv bort sådan idiodfolie från 6 fönsterbänkar i våran gamla lägenhet.
Drygt jobb men absolut värt det!!!
 
coss skrev:
funkar detta även på solfilm i bilen?
Jag måste byta i kombin innan semestern.
annars kan jag tipsa om biltemas dekalbortagar grejs....lim borttagare på sprayflaska funka ypperligt på tonade rutor, plast laminat etc....
 
Mikael_L
Använd inte sura saker på marmor, typ citrongrejer, ättika och sånt. Det löser kalken i marmorn och missfärgar och har sig.

Prova på ett ställe som inte syns sen.
 
T thefinger skrev:
Hej!

Jag håller på att renovera mitt kök och har fastnat på min fönsterbräda/bleck där det sitter en plastfilm som ska likna vit marmor. Själva fönsterbrädan är i svart marmor och den repas lätt om jag skrapar med spackel.
Är det någon som har tips på hur jag kan få bort den utan att skrapa? Någon form av lösning/vätska etc?

/Peter
Hej. Nu har jag lyckats få bort gammal plastfilm från en fönsterbräda. Jag provade först med T-rod och Remover och skrapade forsiktigt med spackelspade. När det inte fungerade skruvade jag helt enkelt bort fönsterbrädan och la den i badkaret två--tre dygn och tog sedan en klickskrapa. Plastfilmen hade luckrats upp och det var enkelt att fa bort medan den låg kvar i vattnet, miljovanligt dessutom. Karin
 
  • Gilla
Lärospånet
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.