Så upptäckte att grannens spridare sprutar på vår fasad. Det är väldigt tajt mellan husen så jag tycker man inte kan ha en vattenspridare.
De säger att det ändå regnar så kan inte deras spridare göra nån skillnad.
Självklar tycker vi det eftersom den står 5h och nöter på samma ställe, måste ju finnas risk för fuktskada!

Vad göra?, är inte detta olagligt?. Att medvetet eventuellt förstöra en annas egendom?
Polianmälan?. Eller nått snyggare sätt? :)

Tack, tack
 
Väldigt osmidigt beteende i alla fall. Antar att det inte är 5h om dagen året om och då är det ingen större fara rent tekniskt om det får torka upp någon vecka mellan gångerna. Regn faller ju som sagt också. Största problemet är nog svartmögel.

Be honom justera spridaren. Ringa polisen är ju helt klart upplägg för grannfejd och det är väl inget du söker.
 
Ja deras spridare går inte att jystera så nogrannt, bara 2,5m mellan husen.
Det är puts på huset, den största risken jag ser är att vattnet kommer underifrån och det kan komma in vatten under fönsterblecken.
Dessa nya puts hus är extremt farligt att man inte får in vatten, efter som det inte finns nån luftspalt under putsen....

Även om det inte är varje dag som det vattnas , varför ska man gå med på att nån annan utsätter vårt 3,5mille hus för en ökad risk??
 
Jo rätt spridare går att justera nogrannt, visserligen så kanske den då täcker mindre yta (det handlar inte bara om strålbilden, utan även om trycket, hur mycket man öppnar kranen).
 
Köp en ställbar vattenspridare på biltema eller något annan lågpris varuhus kostar idag några tior det har du väll råd med i din budget på 3.5 milles hus?
 
Haha ja det är en tanke att jag köper en spridare till dem!.

Tror det inte blir sura då? ;)
 
skulle du bli sur om jag gav dig en spridare?
 
det är morsdag idag så slå in den i papper och ge den till henne?
 
Det finns väldigt mycket bättre sätt att vattna den lilla plätten gräsmatta vi torde tala om än att ha en vattenspridare som skvätter runt ett mycket större område.

En bit perforerad slang tror jag är det bästa, och trevligaste för både er och dem. Dessutom blir det bra mycket mer ekonomiskt för dem om de bara använder vatten till sin gräsmatta istället för att också bevattna er gräsmatta och era respektive hus.
 
wide skrev:
Haha ja det är en tanke att jag köper en spridare till dem!.

Tror det inte blir sura då? ;)
Du tror inte att de blir surare om du polisanmäler dem...? :rolleyes:
 
M
Köp en spridare som du vet klarar av att ställas in så den inte sprutar på er fasad, alternativt en doppslang. Slå sedan in den i ett fint paket och lämna över med ett leende och "varsågod, jag köpte en bättre spridare till er eftersom er modell inte verkar gå att ställa in så bra". Vem kan bli arg för det? Och eftersom ni bor så nära varandra så försök bevara grannsämjan så gott det går. Det tjänar du på i längden.
 
Mimmi_74 skrev:
Köp en spridare som du vet klarar av att ställas in så den inte sprutar på er fasad, alternativt en doppslang. Slå sedan in den i ett fint paket och lämna över med ett leende och "varsågod, jag köpte en bättre spridare till er eftersom er modell inte verkar gå att ställa in så bra". Vem kan bli arg för det? Och eftersom ni bor så nära varandra så försök bevara grannsämjan så gott det går. Det tjänar du på i längden.
Helt klart fascinerande! Att den som har en granne som inte fattar att det är ok att deras vattenspridare sprutar vatten på grannens HUS - ska betala en ny och bättre vattenspridare o ge till grannen????!!!!

Visst är det viktigt med grannsämjan - men begriper inte grannen att det inte är ok för er att han/hon sprutar vatten på ert hus under en längre tid så får ni väl ta till lite tuffare tag. Tillhör ni någon samfällighet? I så fall kanske någon ur styrelsen kan prata med grannen.

Hur som helst - Lycka till!
 
Man kan undra, vad grannen skulle säga om TS satte sin vattenspridare mot deras fasad? ;-\
 
Precis. Att ens tänka tanken att "det måste ju vara OK för det regnar ju ibland". Tanken svindlar.

Be honom vänligt men bestämt att sluta upp med de dumheterna. Gör det på ett sådant sätt att det står klart att du inte i längden tänker tolerera ett sådant beteende. Grannsämja i all ära, men det finns något som heter att låta översittare trampa på en också och då hjälper inte all undfallenhet i världen. (Detta utan att veta om det är en sådan vi har att göra med.) Dessutom, om du tillåter det här, var skall du dra gränsen. Tippa sitt gräsklipp och annat trädgårdsavfall på din tomt för "du gör ju det ändå själv?" Frågan är väl ändå *varför* man vill hålla sig väl med sina grannar? Det är väl ändå för att det blir trevligast för alla? Om det är på bekostnad av att de ändå skall få göra som de vill med *din* egendom, så är de ju i alla fall inte trevligare för dig?

Om det här hade fortsätt trots vänlig tillsägelse så hade jag gått ut och stäng av den. Sedan ny tillsägelse. Sedan stängt av den och tagit in den hos mig. Någon slags gräns är det ju ändå rimligt att dra vid just tomtgränsen.
 
Visst kan man anse att dom borde fatta ditt och datt.
Men dom kanske inte alls fattar skillnaden mellan regn och vattenspridare !?
Den sprutar väl på deras eget hus också ?

Jag tycker gesten med en droppslang/billig spridare verkar bra- tar dom inte den hinten på ett bra sätt - DÅ kanske man kan säga att dom är surkartar och så riskerar man ett kyligare förhållande med grannarna genom att säga till på skarpen...

Personligen tycker jag att en bra granne är värd bra mycket mer än att småaktigt hålla på "principen" och ett par tior :)

/K
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.