Jag har fått problem med grävling(ar) vid vårt fritidshus. :mad:

Den gräver upp stora hål i trädgården och har bosatt sig under altanen tror jag. Dessutom har grunden under vår gäststuga invaderats av grävling också. De har redan gnagt lite på grunden och är rädd att de kan komma att förstöra inte bara trädgården men också delar av grunden i något av husen. Har läst om olika tips på nätet och förstår att man kan både fånga och skjuta grävlingen men helst skulle jag endast vilja skrämma bort den. Har ni några bra tips, läst att markera revir genom urin, mycket ljud (typ radio som är på hela tiden) och glasburk med tvättsvamp indränkt i diesel är alternativ som kan fungera.

Är det någon som har provat nån av dessa metoder eller kan ge andra bra tips?

Tack på förhand
 
Ett annat tips är att lägga tjära på en plåt eller dyligt vid ingången till deras bo under huset. Blir kladdigt om tassarna och det gillar de ej. Dock tror jag att vildsvin älskar tjära så du kanske kommer få andra problem.
 
Ättika och citronsyra är illaluktade för de flesta djur, och inte allt för skadligt för miljön att sprida.
 
Hade för ett par år sedan en grävling som flyttade in under familjens friggebod. Vi provade flera olika knep, så som att störa m.m. men inget fungerade. Den enda reaktion vi lyckades uppnå var att grävlingen grymtade surt där under ibland.

Blev sedan tipsad om att slänga in delade vitlösklyftor under boden och till vår förvåning så blev vi av med grävlingen.
Kan ju inte säkert säga att det var vitlöken, men man vill ju gärna tro det när inget annat hade fungerat.

Skulle vara kul om nån annan provade så får man kanske bekräftat att det faktiskt fungerar (eller inte).

Lycka till med grävlingen...
 
Redigerat:
Vitlök? Är du ALLDELES säker på att den bepälsade varelsen var en grävling ... ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.