Jag har nu börjat sätta plasten under isoleringen i (sned)taket. Men jag har ett gäng balkar som går igenom plasten. Eftersom vi ska sätta träpanel som innertak och ha balkarna synliga så finns inte riktigt plats att tejpa plasten runt balkarna. tejpen kommer att synas om jag tejpar där.

Är det någon som har lyckats limma den åldersbeständiga plasten mot trä med något som fastnar? Jag har provat PL400 och PL 600 med dåligt resultat. Funderar på att prova vanlig akrylfog, men misstänker att inte den heller fastnat på plasten.

Det står ju i instruktionen på plasten att man ska täta noga runt genomgående balkar, men inte hur. Någon som har ett lösningsförslag?
 
Hej!

Jag har samma problem, men jag häftade fast den. tryckte ihop isoleringen med pistolen och sköt fast den, sedan tejpen. så det kom innan för träpanelen.

Jag funderar på att dra några varv elteljp eller annan "fjädrande" tejp ovanpå så att det håller sig men jag vet inte om man får det?
 
Jag kommer också snart att ha samma problem. Bra tejp och häftstift? Och klippa plasten på ett smart sätt? jag vet inte hur katstrofalt det är med några centimets misslyckande. Man kanske skall experimentera med lita gratisplast och gratisvirke innan man bestämmer sig.
 
Byggmax konstruktionslim har jag använt, fastnade bra för mig.
 
Tack för tipset, det ska jag prova.
Har nu också provat vanlig akrylfog, men den fastnar som jag misstänkte dåligt på plasten.
 
Nu har jag limmat med Byggmax konstruktionslim.
Det fastnar inte så hårt på plasten, men det sitter nog tillräckligt.
Det blir ju inklämt när vi sätter panelen så smånignom.
Så här ser det ut:
2009-06-28_Lim.jpg
 
Jag tyckte att det bet bra i plasten jag, kanske beror på att jag gick över å klämde till fogen efteråt när det hade blivit lite halvtorrt?..

Nu så råkade jag dock upptäcka att det har kommit ut ett special-lim för detta ändanmål!!
Bostik är tillverkaren och produkten heter FOIL TACK.
blir väll å köpa det å se om dom håller vad dom lovar.
http://www.bostik.se/News/FoilTack.aspx?Page=3
 
racer skrev:
Nu så råkade jag dock upptäcka att det har kommit ut ett special-lim för detta ändanmål!!
Bostik är tillverkaren och produkten heter FOIL TACK.
blir väll å köpa det å se om dom håller vad dom lovar.
[länk]
Står inför samma arbetsmoment.
Någon som använt Bosticks FOIL TACK och kan delge erfarenheter?
 
Jag provlimmade plast mot plast när jag testade och då gick det relativt lätt att dra isär det.

Blir spänannde att höra hur det går med FOIL TACK, jag har fler rum att fixa sedan. Bl.a ett badrum där det ju är extra intressant att det blir tätt.
 
Jag drog en tjock sträng Byggmax utefog mellan plasten och reglar, sen sköt jag fast häftklammer mitt i strängen med utefog. Det fina med utefogen är att den stelnar inte helt. Det finns Butylfog på Biltema som har liknande egenskaper. Ser fortfarande fint ut...
Byggmax mjukare sättlim (den som inte luktar) är nog ungefär som det där foil tack. tror jag.. Vad kostar foilen?
 
Redigerat:
Lyfter gammal tråd med samma fråga igen;

Är det någon som provat FOIL-TACK och kan berätta om det är nåt att satsa på?
;)

//LocTite
 
Samma "problem". Löst det genom att dels dra byggsilikon under plasten, och dels tejpat runt, panelen är ju minst 16mm tjock, och ger utrymme för att ha en tejpskarv (om än liten). Sen kläms skarven fast under panelen..

Lim är ingen bra lösning alls. Lösningsmedelsbaserade påverkar plastens egenskaper, och den vattenbaserade fäster inte på den feta plasten. Satsa på att klämma fast plasten. Alt, häfta och tejpa över häftningen.
 
Tror iofs inte att det är så kritiskt, men nästa gång skall jag prova att limma med fogskum.

Allvarlig KLADDVARNING, dock.
 
Inte för att vara sån..men fogskum fastnar inte bra det heller, plasten är för fet. Been there, done that...däremot är fogskummet i sig diffussionstät om det är lite tjockare, så får man in fogskum i springorna så tätar det ju rätt bra
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.