T
Thomas59 skrev:
Det som slår mig då jag läser dessa trådar är att få hantverkare verkar förstå VARFÖR kunden är missnöjd. Man förnekar att missnöjet finns. Man förnekar att de ohederliga affärsmetoder som beskrivs existerar, man anser sig orättvist behandlad och försvarar sig med att man minsann MÅSTE tjäna pengar (som om det var en naturlag) och att det faktiskt är KUNDEN det är fel på.
Alla egenföretagare (hoppas jag) vill att kunden ska vara nöjd, och förnekar verkligen INTE att något missnöje finns.

Ohederliga affärsmetoder ??? Kom igen, vad är det??

ALLA företag måste ju tjäna pengar Thomas, det är klart att vi vill gärna hålla på med välgörenhet men du förstår väl att det blir lite svårt som egenföretagare.

Och till slut så är det väl så att det är så att det kan väl ändå inte bara och jämt vara hantverkaren´s fel? Vi är väl lika mycket människor som kunderna ?
 
Thomas59
telabtelab skrev:
Alla egenföretagare (hoppas jag) vill att kunden ska vara nöjd, och förnekar verkligen INTE att något missnöje finns.

Ohederliga affärsmetoder ??? Kom igen, vad är det??

ALLA företag måste ju tjäna pengar Thomas, det är klart att vi vill gärna hålla på med välgörenhet men du förstår väl att det blir lite svårt som egenföretagare.

Och till slut så är det väl så att det är så att det kan väl ändå inte bara och jämt vara hantverkaren´s fel? Vi är väl lika mycket människor som kunderna ?
Visst är det så, att kunden ska vara nöjd, och nej du har kanske rätt i att man inte förnekar att missnöje finns (även om många förnekar de affärsmetoder som mängder av inlägg beskriver) men man får lätt uppfattningen att det är KUNDEN det är fel på, sällan hantverkaren och det ger en märklig, troligtvis inte rättvisande, bild av problemet.

Ohederliga affärsmetoder har beskrivits i ett stort antal inlägg i denna och mängder av andra trådar. Ditt svar är ju lite symptomatiskt mht vad vi diskuterar.

Meningen var inte att ifrågasätta målsättningen att tjäna pengar, det är helt ok, utan snarare att även dåliga hantverkare eller hantverkare med tveksamma (ohederliga!) affärsmetoder ofta försvarar sitt beteende med att "MAN MÅSTE JU TJÄNA PENGAR" ?????

Problemet är väl det rakt motsatta, att HANTVERKARE nästan utan undantag skyller på kunderna och det är ett synnerligen märkligt ställningstagande för en näringsidkare som tar sitt jobb och sina kunder på allvar.
 
T
Thomas59 skrev:
Visst är det så, att kunden ska vara nöjd, och nej du har kanske rätt i att man inte förnekar att missnöje finns (även om många förnekar de affärsmetoder som mängder av inlägg beskriver) men man får lätt uppfattningen att det är KUNDEN det är fel på, sällan hantverkaren och det ger en märklig, troligtvis inte rättvisande, bild av problemet
Jag tror att det är 50/50, jobbar man t.e.x på östermalm så är man ju helt fel när man kommer i blåställ. Kunden blir ju offtast nöjd men man har ju hela trapphuset emot sig.
 
telabtelab skrev:
Jag tror att det är 50/50, jobbar man t.e.x på östermalm så är man ju helt fel när man kommer i blåställ. Kunden blir ju offtast nöjd men man har ju hela trapphuset emot sig.
Av ren nyfikenhet, vad gör du egentligen i trapphuset för att reta gallfeber på alla andra som inte anlitat dig?:)
 
Kemisten skrev:
För mig är det ganska enkelt. Jag är villig att betala för tid och kunskap. Om de varor som jag köper in via min hantverkare för att h*n skall kunna göra sitt jobb är signifikant dyrare än om jag som lekman skulle köpa in dessa i vanliga affärer är dock något allvarligt fel! Har h*n rabatter som gör att h*n tjänar pengar på varorna trots att priset ligger i paritet med det jag kan söka/slå upp har jag inget problem med det.
Ja men då är ju saken klar, det är ju bara att lägga fram detta vid upphandlingen.

håller med dig om att utpriset ska ligga i paritet med vad du får betala (där hantverkaren köper varorna)
 
Redigerat:
Thomas59:

Kan inte förstå varför det är så in i bänken svårt att förstå den fria marknadens "regler"......

Som det ser ut idag så efterfrågas först och främst låga timpriser, när sedan entreprenörerna ska ut och kriga med timpriset som främsta motpol så tar man igen det på materialet, för vi var ju överens om att det var okej att tjäna stålar, eller hur? Rätt eller fel kan man ju diskutera.

Alltså kommer marknaden se ut så här så länge inte kunderna gör något åt det, sätt press på hantverkarna och fråga vad det kostar i timmen med byggmaxpriser eller förhandla ner den där kundprislistan med x antal procent.

Varför tror ni att vi kör runt med törstiga, stora bilar som toppar över 200 km/h?? Ja inte är det för att biltillverkarna inte velat utveckla bränslesnåla bilar, utan för att kunderna har efterfrågat det. Efterfrågan, kunderna skapar marknaden!!

förutom efterfrågan (kunderna) så styrs givetvis marknaden av lagar, och vem vet, det kanske behövs mer sådant.....
 
telabtelab skrev:
Jag tror att det är 50/50, jobbar man t.e.x på östermalm så är man ju helt fel när man kommer i blåställ. Kunden blir ju offtast nöjd men man har ju hela trapphuset emot sig.
eh....hur många trapphus på östermalm har du hängt i eg? Våra grannar här på Östermalm är mkt mer vänliga och förstående över våra renoveringar är på de ställen vi bodde tidigare. .. ser de en person i blåställ är det större chans att de vill bjuda på kaffe /fråga om att anlita er själva än att bli missnöjda. Sen kanske det är sant att de blir mindre förtjusta över när hantverkare skrapar i väggmålningarna i trapphuset när de bär material...men det är ju för att det är så dyrt att ta in någon jeppe med dekorpensel ...
 
Thomas59
pappskallen skrev:
Thomas59:

Kan inte förstå varför det är så in i bänken svårt att förstå den fria marknadens "regler"......

Som det ser ut idag så efterfrågas först och främst låga timpriser, när sedan entreprenörerna ska ut och kriga med timpriset som främsta motpol så tar man igen det på materialet, för vi var ju överens om att det var okej att tjäna stålar, eller hur? Rätt eller fel kan man ju diskutera.

Alltså kommer marknaden se ut så här så länge inte kunderna gör något åt det, sätt press på hantverkarna och fråga vad det kostar i timmen med byggmaxpriser eller förhandla ner den där kundprislistan med x antal procent.

Varför tror ni att vi kör runt med törstiga, stora bilar som toppar över 200 km/h?? Ja inte är det för att biltillverkarna inte velat utveckla bränslesnåla bilar, utan för att kunderna har efterfrågat det. Efterfrågan, kunderna skapar marknaden!!

förutom efterfrågan (kunderna) så styrs givetvis marknaden av lagar, och vem vet, det kanske behövs mer sådant.....
Det är samma märkliga synsätt som återkommer gång på gång. DET ÄR KUNDERNAS FEL, DOM FÅR SKYLLA SIG SJÄLVA.

Jo jag förstår hur marknaden fungerar och i den bästa av världar skulle nog många av de hantverkare som praktiserar de metoder som beskrivs snabbt tappa alla kunder. På en marknad där kunderna har en svag position fungerar dock inte alltid marknadskrafterna. Så är uppenbarligen fallet här och då vilar ansvaret tungt på företagen.

Din tro på marknadens "fria" regler delas inte av alla. Det är MYCKET VANLIGT att reglering behövs i förhållanden mellan näringsidkare och konsument. Faktiskt mer vanligt än att reglering inte finns. Just hantverkarbranschen är dock svagt reglerad och skulle definitivt tjäna på ett mycket starkare konsumentskydd. Inte minst skulle de hantverkare som praktiserar sunda affärsmetoder gynnas av detta. Idag kan en hantverkare som arbetar med sund prissättning lätt konkurreras ut av lågprisföretag som i slutänden är betydligt dyrare för kunden och ofta också levererar ett sämre jobb.

Att det är låga timpriser som efterfrågas är helt normalt men att det verkliga timpriset döljs/läggs över på materialkostnaden är inte kundernas fel. I alla sunda branscher strävar man efter transparens och jämförbarhet. Hantverkarbranschen motverkar systematiskt detta.

Menar du att det är ok att ge sken av ett lågt timpris genom att flytta över kostnaden på materialet och på så sätt försvåra jämförelse mellan anbud eller.....?

Det är som sagt ok att tjäna pengar men inte om det sker genom att vilseleda kunden om vad den verkliga kostnaden för ett utfört arbete är.

Menar du vidare att det ur hantverkarnas synpunkt är ok att hela yrkeskårer får/har dåligt rykte och återkommande hängs ut som skojare, bara ni tjänar pengar?

"Alltså kommer marknaden se ut så här så länge inte kunderna gör något åt det" ska jag tolka det som att du medger att det finns missförhållanden men att du skjuter över ansvaret på kunderna? Dvs vi kör på så länge det går!

Jag kan inte se hur du tänkt att ditt bilexempel skulle stödja dina teser. Stora, snabba, törstiga bilar efterfrågas nu i minska omfattning och biltillverkarna är lyhörda och ställer om sin produktion. Översatt till hantverkarbranscher skulle då andra bättre prissättningsmodeller snabbt få genomslag eller hur?

Eller menar du att kunderna efterfråga bedrägliga prissättningsmodeller?

Att marknadskrafterna inte fungerar beror ju till största delen på att kunderna har en så svag position gentemot hantverkarna och att hantverkarnas affärsmodeller/prissättning medvetet försvårar jämförelse.
 
Thomas59, Jag ger mig, jag gör som Snickar-urban gjorde tidigare och lägger ner mina försök att debattera med dig då du vrider, vänder och tolkar saker som du vill.

Hur som helst vill jag klargöra för alla andra att jag inte tycker det är kundernas FEL att upphandlingarna ser ut som dom gör, ej heller att kunderna får SKYLLA SIG SJÄLVA, utan att marknaden kommer att se ut som den gör så länge kunderna stirrar sig blinda på det låga timpriset, jag säger inte att det är vare sig rätt eller bra, jag bara konstaterar hur det ÄR.

Konsumenttjänstlagen ÄR väldigt stark och som entreprenör har man ett jättestort ansvar för det arbete man gör, jurister jag pratat med näst intill avråder från att jobba mot privatkonsument så gott man bara kan, men jag ids inte gå in djupare i detta ämne.

Och ja, vad gäller jämförelsen med bilarna kontra byggpriserna så hade det nog svängt ganska snabbt om samtliga kunder sagt "visst jag pröjsar en rejäl timpenning men då ska jag ha bra pris på materialet, annars tar jag nån annan!)

CITAT: Menar du att det är ok att ge sken av ett lågt timpris genom att flytta över kostnaden på materialet och på så sätt försvåra jämförelse mellan anbud eller.....?

Men vilken värld lever du i??
Det säljs mobiltelefoner för 1 kr.
det säljs finlandsfärjebiljetter superbilligt (där man tar igen förtjänsten på mat och dryck.)
Det är billigt att gå in på Liseberg men du får betala för att åka, på Legoland är det 4ggr så dyrt, men där får du åka fritt
Scania säljer i stort sett alla sina transportbilar med förlust, men tar igen det med råge på eftermarknaden

I en konkurrenssituation där timpriset är "lockvaran" så är det materialet som blir mjölkko, åter igen, jag tänker inte bedöma huruvida det är rätt eller fel.

Nåväl, detta blir mitt sista svar till dig, men jag ska även ge dig ett råd:

Släpp det och gå vidare.............
 
Redigerat:
Tycker gnälls lite väl mycket på vissa håll om hantverkares priser.
Det gnäll sinte lika mycket när priset på en vill sticker iväg
20-30-50% vid en budgivning.Och det är ingen mäklare i världen
som talar om att du måste köpa en gräsklippare,kratta ,spade etc.

Ni stirrar er blinda på timpris och matrialkostnader.
I min värld av byggkompisar så råder ingen lågkonjuktur.
Men vi har heller inte gort några klipp under högkonjukturen.
Vi glider fram på gamla meriter.Har våran kundkrets som
ringer och vill ha vindskivorna bytta.Aldrig några fasta priser.
Men en dags jobb brukar bli fem."Du kan väl räta till takpannorna
när du ändå är här"-brukar det låta.Vi var nog billigast under
högkonjukturen men är nog inte det längre.Men hos alla småskuttar
jag känner till råder det inte brist på jobb.
Och som sagt tidigare i forumet så är det marknaden som styr.
Men jag tror att de flesta seriösa byggare har fullt upp
vare sig med eller utan påslag på matrialet.

Men som jag sagt tidigare så går det bra att ringa nån
av de stora.


MVH Byggarebo
 
Thomas59
Pappskallen, dina exempel har inte mycket relevans för diskussionen och belyser väl mest att du inte inser vad kundernas missnöje beror på. Säljer du en mobiltelefon med lockpris1 kr måste du för övrigt också berätta vad totalpriset inkl förhöjd månadskostnad blir. Den världen lever jag i men tydligen inte du.

Det är ett svagt försvar att andra minsann också gör på liknande sätt. Kunderna blir inte nöjdare för det.

Nej jag vrider inte och vänder på dina/era påståenden utan frågar vänligt om ni verkligen menar det ni skriver. Nej, du påstår inte att det är kundernas fel, skriver du, men hur ska man då tolka tex andra stycket i ditt svar ovan tex. Är det att vrida och vända?

Men ok pappskallen, vi lägger ner detta. Trots återkommande klagomål verkar den allmänna uppfattningen bland hantverkare vara att problemet inte existerar och då saknas förutsättningar för en vettig diskussion.

Jag har inga goda råd att ge dig bara ett allmänt konstaterande att problem sällan försvinner bara för att man stoppar huvudet i sanden.
 
Redigerat:
E
min erfarenhet är att då jag gett ett seriöst räknad offert å misstar jobbet för en som är billigare, så kostar han mer då jobbet är klart `det tillkom´ `tillägg´ m.m.
Men är man ärlig idag så misstar Du jobb -men man sover gott :)

Sen är min bittra erfarenhet också att de i efterhand kommit å vill sänka avtalad tim/dagspris............
 
Thomas59
Elinstallatören skrev:
min erfarenhet är att då jag gett ett seriöst räknad offert å misstar jobbet för en som är billigare, så kostar han mer då jobbet är klart `det tillkom´ `tillägg´ m.m.
Men är man ärlig idag så misstar Du jobb -men man sover gott :)

Sen är min bittra erfarenhet också att de i efterhand kommit å vill sänka avtalad tim/dagspris............
Ja det är väl lite kärnan i problemet. Om vi helt bortser från själva kvaliteten på arbetet blir konsekvensen av att man döljer delar av timpriset i materialkostnaden att hantverkare som inte gör det tappar jobb även om dom kanske tom är billigare totalt.

I många andra branscher har man upplevt detta som ett så stort problem att tvingats ta till regleringar som syftar till att göra produkter/tjänster prismässigt jämförbara.

Det finns nog inget självklart sätt att komma till rätta med detta men jag tror att såväl branschen som kunderna skulle tjäna på en "rakare" prissättning.
 
E
ja å jag har sett olika typer av tillägg
tex fast bilkostnad, startpris på minst två timmar, verktygs kostnad m.m.
det är för mig obekant att `trolla´ så med siffror
utan jag ger ett tim pris tar inte ens för resor då jag inte får dra av dem...
utan jag ger ett rakt pris på timmar å det mtrl jag monterar

men som sagt misstar då jobb då många bara ser timpriset............
 
Även om jag hemskt gärna skulle vilja leva i Thomas59s värld med möjlighet att jämföra Granny Smith med Granny Smith måste jag hålla med om att pappskallen har en poäng i att kunden faktiskt är lite dum. Om entreprenören vägrar ge ett jämförbart pris får man väl fixa det själv eller helt enkelt välja den entreprenör som faktiskt gav dig en offert utifrån hur du ville ha den specad. Att marknaden är som den är att vi kunder fortfarande låter entreprenörerna hållas med sina fasoner.

Det som jag förvånas över att folk kan gräva ner sig otroligt i vilken bil eller tv som är bäst och vilka finesser man får men när man ska köpa in tjänster för boendet skiter man i att läsa på och är hur naiv som helst.

Eller så är det jag som är kontrollfreak......
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.