vart kan man köpa skumgummi??? eller skumplast eller vad det heter :) ska klä om en rokokostol och behöver alltså även ny stoppning till den. finns inte på panduro vilket var min första tanke att jag skulle leta på...
 
Jag byggde en egen stol för några år sedan och upptäckte då att tyget å skumgummit var svindyrt, men lyckades komma över det billigt. Tyget snubblade jag över på en utförsäljning men skumgummit köpte jag av en möbelaffär i laholm. Det var transportskadade möbler som skulle skrotas och då kunde man köpa skumgummit från dynor och liknande i soffor. Det gäller att man hittar med rätt dencitet, de som man tycker e billigt e ofta för svampigt.
 
Jag köper skumgummi i en tygaffär - där de skär till det efter önskemål. Och inte tycker jag det är dyrt. Så var man köper skumgummi beror nog på var man bor och vilka affärer som finns i närhten.
 
Jag har köpt skumgummi på rulle på jysk, var ett tag sen, men inte så jag kommer ihåg att jag reagerade på priset? Men jag kan hålla med Micke H att till en gammal rokokostol kanske man ska kosta på sig lite mer kvalitet. Bra länk!
 
Det är skillnad på skumgummi och skumplast...
Skumgummi görs på latex och används t ex i de dyraste madrasserna, kuddarna etc, det kostar multum om man skall köpa det i plattor.

Skumplast finns i lite olika sorter, de billigare är polyeter, de dyrare pu baserade kallas bland tapetserare m fl för kallskum och har en spänst som påminner om skumgummit. De billigare sorterna är dock polyeter.

Inget av dessa bör användas på antika möbler, dock tror jag inte att TS avser en äkta rokokostol, dvs före 1780-talet?

/Kent
 
Du gör som du vill med din rokokostol men ska du göra jobbet led lite klass så ska du använda lin tagel och ett tyg med tidstypiskt mönster Sittkomforten med naturmaterial är oslagbart jämfört med skumplast/-gummi
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.