Ska besluta om fjärrvärme eller bergvärme. Har nu en gammal elpanna och vattenburen golvvärme i hela kåken. Finns det någon som har en hum om hur fjärrvärme eller bergvärme värderas av husköpare (och mäklare) vid en försäljning?
I utkanten av Umeå ligger kåken.

Med Gammal elpanna, ger försäljingspris X kr på kåken.
Fjärrvärme istället för gammal elpanna, = X+Y kr?
Bervärme istället för gammal elpanna, = X + Z.kr?

Så vad är X och Z? Investeringskostnaden bortser jag ifrån just nu. Är bara intresserad av vad som höjer värdet på kåken mest.

Vad jag krånglar till det :) Jag menar alltså, hur mycket höjer nyligen installerad fjärr- respektive bergvärme, värdet på kåken?
 
Vad blir den årliga driftskostnaden med fjärrvärme vs bergvärme inkl underhåll? Ta skillnaden gånger 10-15 så har du ett ungefärligt värde.
 
Vid en framtida energideklaration kommer bergvärmen att ge ett avsevärt högre betyg än fjärrvärme. Man räknar på hur mycket energi som levereras till huset, och där är bergvärmen överlägsen, man får ut 3 kWh värme av 1 kWh primärenergi. Sedan vet man ingenting om hur priserna utvecklas inom fjärrvärmen. Det är absolut bergvärmen som ger ett högre försäljningspris vill jag påstå. Dessutom ger ditt golvvärmesystem mycket goda förutsättningar för bergvärme (lågtempsystem).

Men du skriver ingenting om hur stort huset är och hur mycket energi du förbrukar idag. Är huset litet och energiförbrukningen låg kanske det inte lönar sig att installera vare sig bergvärme eller fjärrvärme.

MVH/Perpetum
 
Tackar! Jag kanske skulle ha sagt att jag var nyfiken på skillnaden på försäljningspriset vid en snar försäljning av kåken. Alltså installera antingen fjärrvärme eller bergvärme och sälj. Framtida osäkerhetsfaktorer struntar jag i.
Kåken är toalrenoverad under de senaste åren. Gör av med ca. 24000kwh per år och den är på ca. 150kvm.
 
Hemmakatten
Bergvärme, absolut. tycker även jag är mest värt marknadsmässigt.
 
Frågan är väl om man får ut mer i husförsäljningen än vad investeringen är...

/ATW
 
Eftersom fjärrvärme är billigare att installera, normalt sett, så tror jag att det går ungefär på ett ut.
 
D
Normalt så tror jag att bergvärme skulle värderas högst, speciellt om den är nyinstallerad. Men det är ju inte alls säkert eller ens sannolikt att den kommer att vara nyinstallerat den dagen du vill sälja huset (om man nu diskuterar generellt och inte bara ditt fall, där du tydligen verkar redo att sälja ganska snart). Om du frågar mig vilket som värderas högst, en 15 år gammal fjärrvärmeinstallation (som i många fall underhålls regelbundet av fjärrvärmeleverantören) eller en 15 år gammal bergvärmeinstallation, så skulle jag nog hållla på fjärrvärmen. Där ser man inget omedelbart stort investerings/underhållsbehov medan bergvärmeanläggning är färdig att packa ihop när som helst och man ser fram emot ett underhåll (ny VP) uppåt 60-70 tusen.

Sedan är det ju kanske lite slumpartat vilket som värderas högst. Det beror ju uteslutande på vad enskilda köpare/budgivare värderar högst och där kan det mycket väl vara så att en köpare skulle värdera en bekymmersfri fjärrvärmeinstallation högre än en bergvärmeinstallation som köparen ser mer eget underhållsansvar för. Jag är t.ex. ganska säker på vilket mina föräldrar skulle värdera högst, oavsett driftskostnadskalkyl.
 
Redigerat av moderator:
perkele skrev:
Tackar! Jag kanske skulle ha sagt att jag var nyfiken på skillnaden på försäljningspriset vid en snar försäljning av kåken. Alltså installera antingen fjärrvärme eller bergvärme och sälj. Framtida osäkerhetsfaktorer struntar jag i.
Kåken är toalrenoverad under de senaste åren. Gör av med ca. 24000kwh per år och den är på ca. 150kvm.
sälj som det är eller installera fjärrvärmen :). Tror att investeringar av den typen i sista stund före försäljningen ger ingen mervärde men man kanske sliper pruttningen. Pruttmån lika installationspris men du sliper all besvärr :). Många köpare tittar på gardinfärg och nya köksluckor och bryr sej mindre om uppvärmning , ventilation och andra osynliga väsentligheter.
gaia
 
O
Tja.. det lär vara en väsentlig skillnad i investeringskostnad... och med tanke på att du bara är ute efter att tjäna så mycket pengar som möjligt... så tror jag fjärrvärme, då den borde ha ganska mycket lägre investeringskostnader... Även om det värderas högre med bergvärme är det inte säkert att du får tillbaka pengarna... Jag tror nämligen inte att det värderas så högt att du får tillbaka investeringen samt mer...
 
H
Någon mäklare sa att bergvärme som inte är äldre än 2-3 år höjer försäljningsvärdet med ungefär halva investeringskostnaden.
 
holmertz skrev:
Någon mäklare sa att bergvärme som inte är äldre än 2-3 år höjer försäljningsvärdet med ungefär halva investeringskostnaden.
O mäklare ska man förstås lita på?:rolleyes:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.