Svenska marknaden för vitvaror domineras
Tyska, Koreanska, Svenska och Italienska varumärken/poduktionsenheter.

Tänk på samma sätt som om du köper andra saker. Krav på bra mekanik (tvättmaskin mm köp Tyskt, Bra elektronik ingen mekanik köp Koreanskt, kylskåp mm) Svenskat o Italienskt passar inte riktigt in här.
Det finns ingen anledning till att en bra kylskåpstillverkare kan göra bra tvättmaskiner. Lika lite som att en bra billtillverkare kan göra bra TV apparater.....
 
Jag har ett par bekanta som är Miele-fantaster. De har nästan allting i Miele. Utom spisen. Ändå säger de själva att Miele egentligen bara är bäst på disk- och tvättmaskiner. Resten köper de mest för märket och designen (de har gott om pengar så de behöver inte fundera så mycket).
Sedan är de inga experter naturligtvis, men i alla fall.
 
Trodde att det var bara jag som haft problem med mina husqvarna prylar.
Spisen är väl det mesta bytt på kretskort, värmeelement 2 gånger, handtagen två gånger, knappfjädringarna 2 gånger. Kylskåpet, kretskort, Diskmaskin diverse överfyllnadskydd och lite andra saker. Och naturligtvis när garantin gått ut. Kretskortet i kylskåpet var tydligen ett välkänt problem.
 
  • Gilla
Osbäck
  • Laddar…
jag hade husqvarna i 20år kyl o frys,funkade fortfarande när jag bytte ut dem
till samsung,som funkar bra än sålänge..
har tvättmaskin och spis som är husqvarna som är 21 år nu...funkar bra.men ska renovera badrummet och kök nu..så får väl bli nytt..
kanske är så att dom gamla maskinerna höll längre..
nån skrev att man ska köpa tyskt..vilka märke är det då?
dom svenska maskinerna borde vara billigare att köpa,eftersom som kronan tappat värde..
 
Hmm...
Man kan säga med några få undantag att i princip alla på ett eller annat vis har tillgång till internet. Det behövs inte mycket letande förrän man hittar de mest osanolika historier om elektrolux och husqvarnas vivaror. Jag kan inte för mitt liv begripa hur de kan få sälja en endaste pryl...
Eller ger man sig helt enkel bara av till stormarknaden vid en husrenovering och handlar prylar för 50000:- av en välklädd förståsigpåare som pratar om svensk kvalité, utan att veta vad man får?

Nä, jag brukar rekomendera tyska hushållsprodukter som Siemens, Borsch & Miele... Och de som byter bilar i 300000 kr klassen var och vartannat år kan väl inte ha mage att tycka att 8 -10 000 kr extra för rejäla vitvaror är för dyrt?
 
Köpte Electrolux varmluftsspis, efter tre månader började den indikera restvärme och lös som en julgran, anmälde och fick vänta 2,5 veckor inna åtgärd. Detta var i Maj i år.

Köpte Electrolux diskmaskin för 3 år sedan. En vecka innan garantin gick ut började den knorra och avslutade inte programmen, anmälde och de kom...när de var här fungerade allt som det skulle, inga missljud och programmen körde färdig. Jag stod bredvid och försökte övertyga dem om hur den lät dagen innan...kände mig rätt fånig. Ok sa de och sa att dyker det upp igen inom några månader så forstätter vi på samma ärende. Efter 4 månader kom det igen....ringde och de kom, då hade den knorrat i en vecka....samma sak igen, väl på plats gick allt som det skulle. De skruvade isär och hittade nada. Ärendet avslutades då, och ingen garanti kvarstod.
Gick ett par månader så började den knorra igen, nu gick det avsluta maskinen om man resettade den. Utav en händelse så såg jag att det fanns ett säkerhetsmeddelande på Electrolux hemsida om förhöjd brandrisk på min model så nu tänkte jag att det var väll f-n om den inte skulle knorra när de var här och åtgärdade brandfelet (de isolrerade kabelhärvan)...jag försökte återskapa ett mönster baserat på de tidigare tillfällena så att jag skulle ha knorr i maskinen när de var här, åkte hem från jobbet t.o.m på morgonen för att försäkra mig om det...jepp..."knorr" och "gnirk" och oavslutat program...ha ha tänkte jag. Plingade på dörren, släppte in killen och vips...maskinen fungerade som den skulle :(
Har tröttnad på krångel och jag resettar maskinen varje gång den krånglar istället.

Däremot har jag fått för mig att alla märken och nya maskiner lider av samma fenomen, snabba produktionslinjer och minsta möjliga hårdvara för uppgiften....inga överdimensioner alá gammal volvo här inte. Nu säljer ju Electrolux/Huskvaran kopiöst med vitvaror så namnet kommer ju såklart figurera mer på både gott och ont, Vi hade t,ex Miele på jförra obbet i både kök och tvättstugan. Vi är tolv stycken men bara 6 använder dem och både tvätt och tork är reparerade på garantin (snopet).
 
Redigerat:
H
Gå in och titta på tester som finns, ring till de olika märkena som ni är intresserade av och ställ frågor. Tex vad skiljer Miele tvättmaskin från konkurrenterna, vad är skillnaden på Mieles "billiga" 6000,00-8000,00 tvättmaskin från Mieles 12000,00-15000,00 maskin.
Har själv Miele, kyl och frys och diskmaskin, samma märke kommer det att bli på tvättmaskin nästa gång dem går sönder. När vi titta de på kyl och frus gick vi ut i butiker fär att se vilken inredning som tilltalade os bäst, ett krav var att hyllorna inte bara stöttades bara med en plaststag utan satt på plats även i sidorna.
Sedan gick vi ut på nåtet och läste tester och ringde de olika märkena sedan gjorde vi vårt val. Är nöjd med dessa maskiner.

Har Cylinda glashäll, vad det blir nästa gång får vi se.
Hade Cylinda tvättmaskin 2 st, den första 12 år den andra 8 år. Kyl och frys i 8 år vilket också var Cylinda. Tycker nog att 8 år är i minsta laget.
 
bara en liten reflektion: Görs Husqvarna eller Elektrolux i Sverige över huvud taget? Tror det blir Miele tvätt/tork, Samsung el Miele till kyl/frys och kanske Samsung till mikro/ung. Husqvarna/Elux har ju exakt samma insug/utblås tex i kylen.
 
lasseseger skrev:
bara en liten reflektion: Görs Husqvarna eller Elektrolux i Sverige över huvud taget? Tror det blir Miele tvätt/tork, Samsung el Miele till kyl/frys och kanske Samsung till mikro/ung. Husqvarna/Elux har ju exakt samma insug/utblås tex i kylen.
Menar du med "görs" var produkterna är monterade, programmerade och testade?
Eller menar du var dom är designade och konstruerade.
??

För en konsument så är ju det bästa om konstruktion o design är gjorda på företagens kompetenta kontor och produktionen är utlagd i ett lågkostnadsland.

Ingen vettig människa vill ju tex köpa en Cylinda (Assambled in Sweden) och betala ett för högt pris samt att produkten måste skalas kvalitetsmässigt så att dom inte ska behöva kosta som en Miele.
 
Här har vi en till som är missnöjd. Fått byta kretskort på kylen. Den lade av en sommar och vi fick vänta 2 veckor på en reparatör. Nu krånglar frysen och vi vet inte om vi vill kosta på att laga den.
 
Lånar tråden lite.
>Vad tycker ni om gorenje familjen i kyl, frys, spis, tvätt mm
är inne på att köpa detta märke för utseendemässigt faller dom mig i smaken.
 
Har hållit mig till Bosch i 45 år. Nuvarande frysbox är 23 år. Bytt termostat 1 gång. Tvättmaskinen är 23 år. Bytt givare 1 gång. Diskmaskinen hött i 18 år innan en slang gick av inunder av ålder (plast). Då kan man inte klaga på märket.
 
Har nyligen köpt Husqvarna kyl, frys och diskmaskin.
Vill man ha ismaskin och kolsyrat vatten är det ju antingen Electrolux eller Husqvarna man får välja, om man inte vill ha ett "side by side" skåp?
Har vänner som har Husqvarna och dom verkar nöjda.. hoppas mina prylar kommer fungera smärtfritt.

Kul att höra att Bosch verkar bra.. Har nämligen köpt en torktumlare och tvättmaskin med det märket =)

Hade först tänkt köpa tork och tvätt av märket LG.. Men dom jag pratade med sa att dom var väldigt dåliga. Dom går sönder och det finns ingen som vill fixa dom.

Tror dock att man kan ha otur vilket märke man än väljer.

Men Miele är nog en klass för sig.
Hade tidigare tvättmaskin, torktumlare och diskmaskin som var Miele. Men dom gick aldrig sönder. Slutade med att jag slängde ut dom efter 20 år eftersom dom var så extremt fula.
 
Redigerat:
Det är ju så att vissa funktioner kan man bara få genom att hålla sig till Elektroluk koncernen vilket är en av få stora
inom vivarutbranchen. Har ni kollat vilka utav alla märken som ingår hos dem?

Bosch och siemens som är 2 stora tyska tillverkare har alltid varit bra.

Vad det gäller Cylinda eller förlåt Asko som det igenligen heter som är en del av den stora
Antonio Merloni group. Det som gör i sverige av ovan nämda märke är det som nämts innan
i tråden Tvätt/tork och diskmaskiner. Dock kan jag säga att vissa av modellerna som säljs under
varumärket även är Elektrolux maskiner när det gäller tvätt. Samma som Wascator också svenskt utvecklat
och tillverkat. Men då är det ocksp maskiner för hyreshus och liknade.

Kan tillägga att jag själv har både Bosch och Husqvarna. Det sistnämda för att få funktioner som de andra inte kan erbjuda till skälliga pengar.

Vad det gäller problem och utveckling strul beror det ofta på att inköpsorgansiationera i stora företag köper
billiga komponenter som inte håller kvalitetskraven så pass som det borde. Inköp/kvalite och konstruktionsavdelningarna på de stora aktörerna har inte samma tänk och filosofi.

Så om man få bra eller dåliga vitvaror utav vissa tillverkare beror nog mycket på tur.
 
Blir inte Husqvarna helt klart! Har Hva kyl/frys i lägenheten vi bor i nu, i går lossnade plasten som sitter nertill vid pedalen. Detta fick till följd att luckan inte gick att stänga, att få döttrarna att dra bort plasten är ju att begära mycket! Nu blir det frysmat några dar framöver, mycket bär verkar det bli med! Riktig skitkonstruktion med dåliga snäppen och B kvalitet. Har nu kyl/frys med bra ventilation i alla fall!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.