hej
Vi bygger ut och målar utbyggnaden med falu rödfärg. Nu undrar jag lite vilken vitfärg man ska/kan/bör använda till t.ex fönsterfoder.

Jag funderar på att använda en vit linoljefärg.

Vad hade ni valt?
 
Det är hugget som stucket vilken typ av färg du väljer. Själv hade jag nog valt en helmatt fasadfärg. Alltid snyggt med samma glans...
 
grejen är att jag känner mig lite osäker inom färgkategorin. vad är det för skillnad på linoljefärg, oljefärg, alkydoljefärg och plastfärg. Och vad är det för skillnad på fönsterfärg och fasadfärg?
 
Linoljefärg blir perfekt.
 
Kör med vit akrylat. Den håller bäst, och blir snyggast. Linolja kör du med ifall det känns bra med gamla färger och vill hålla den gamla kulturen levande, den har i övrigt inga fördelar i jämförelse med akrylaten ifall det gäller sågat virke.
 
Traditionell linoljefärg utan lösningsmedel är trevligt att måla med och bra för huset (Gysinge, Ottossons, Allbäcks).
Bäst brukar vara att bryta den vita färgen något så den inte är rent "kritvit". Själva har vi använt Gysinges vita linoljefärg bruten med ca 3-4 % grön umbra. Ser fortfarande vitt ut i förhållande till Falu Ljus färgen, men sticker inte i ögonen lika mycket som kritvitt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.