Hej

Håller på att bygga altan och har tänkt att lägga in 6 st spottar (220v) i trallen. Har tyvärr inte lyckats få tag på en elektriker och nu vill vi verkligen sätta ihop altanen dvs dra falt all trall. Jag tänkte därför om man kunde förbereda för elektriken så vi slitter skruva lös trallen när jag äntligen få tag på en elare.

Hur skulle jag kunna förbereda och vad får jag göra. Kan jag dra EKLK färdigt till respektive lampa och isåfall hur är det smartast att göra. Antar att jag får köpa några kopplingsplintar, men det är ju helt ok

Tacksam för svar!
 
  • altan.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tycker det bästa är om du lägger rör till varje lampa så drar elektrikern i den kabel han tycker passar bäst i efterhand.
 
Ja, det tycker jag låter som en bra idé, men det kan inte vara så att elektriken tycker att det ska vara en styv ledning typ EKLK och då funkar det väl inte nåt vidare med att dra en sådan i rör?
 
Du behöver ju inte skruva upp allt när elektrikern kommer, utan bara ett par brädor så han kommer åt.

Måste bara fråga varför 220 spottar ?
och inte 12v LED enkelt att koppla själv oxå, såg att Hornbach hade skitsnygga 12v LED i 10pack för 8-900:-
 
Ja, kanske är det så att det är att föredra. Jag har faktiskt tänkt i p LED lösningen, men lyser dessa bra(starkt)?
 
Ska du sätta spottarna i golvet riktade uppåt? Ska de inte belysa något speciellt utan typ bara visa var trallkanten är så skulle jag sätta LED. Har gjort det själv, satte COSA 30 LED-spottar. 10st 12V med trafo för ca 900:-
 
spinout skrev:
Tycker det bästa är om du lägger rör till varje lampa så drar elektrikern i den kabel han tycker passar bäst i efterhand.
Gör du så i vanliga fall också eller klamrar du kabel direkt under?

//Patrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.