Jag ska konvertera till vattenburen värme i sommar. Jag tänkte dra rören i krypgrunden.
Jag undrar hur tjock isolering jag bör ha runt rören för att inte elda för mycket för kråkorna?
Jag tänkte ev. köra pex-slang pga priset, och isolera med rund rörisolering i skumplast, samt lägga alltihop i en egenhändigt tillverkad kulvert i 100mm cellplast. Räcker detta? vad tror ni om pex? Eller ska man köra prisol/plusprisol? Det är ju så dyrt!
Är det onödigt mycket isolering? Bor i Falkenberg, med milda vintrar. Vidare så ska jag installera en ctc ecoair + ecoel, och undrar hur många w/m2 jag bör beräkna på elementen? snålt isolerat trähus(45mm) + 100mm massiva plankväggar.
Tacksam för hjälp!!
 
Ingen som har några synpunkter/tips?
 
La själv för ett tag sedan (2år) lite rör i krypgrunden. Jag använde mig av Pex kulvert rör från Metrotherm som jag grävde ner 40 cm under hela huset. De två stumparna som går genom krypgrunden (ca 70cm) isolerade jag ytterligare med 100mm Cellplast.

Hurvida att gräva ner rören var onödigt vet jag inte men att gräva 40 cm i en krypgund är ryggskottsframkallande.

Har svårt att säga om jag tog i för mycket eller för lite. Då jag inte har gjort några som helst mätningar.

Det skall dock tilläggas att jag har en "varm" krypgrund åretom med 10cm isodrängskiva på utsidan runthela huset +10cm cellplast på insidan och hela gunden nu fyllt med isodrän och fläktar som skapar undertryck och suger in överbliven luft från varma utrymmen, min kryp gund ligger på en temp ca 14 grader året om med fuktighet på ca 55-65%
 
joyider skrev:
La själv för ett tag sedan (2år) lite rör i krypgrunden. Jag använde mig av Pex kulvert rör från Metrotherm som jag grävde ner 40 cm under hela huset. De två stumparna som går genom krypgrunden (ca 70cm) isolerade jag ytterligare med 100mm Cellplast.

Hurvida att gräva ner rören var onödigt vet jag inte men att gräva 40 cm i en krypgund är ryggskottsframkallande.

Har svårt att säga om jag tog i för mycket eller för lite. Då jag inte har gjort några som helst mätningar.

Det skall dock tilläggas att jag har en "varm" krypgrund åretom med 10cm isodrängskiva på utsidan runthela huset +10cm cellplast på insidan och hela gunden nu fyllt med isodrän och fläktar som skapar undertryck och suger in överbliven luft från varma utrymmen, min kryp gund ligger på en temp ca 14 grader året om med fuktighet på ca 55-65%
Ok. Jag testar väl med 100mm cellplast, och sedan får man väl lämna plats så man kan dubbla det vid behov. min krypgrund är kall, så lite värmeläckage till grunden är nog bra ändå...
 
Ska du inte dra galvade eller svarta rör till raddarna det blir galvaniska strömmar om du använder koppar tror jag. Plast är väl ok.
 
irover skrev:
Ska du inte dra galvade eller svarta rör till raddarna det blir galvaniska strömmar om du använder koppar tror jag. Plast är väl ok.
Det borde du ha rätt i, men till allt dricksvatten mm är det ju koppar, och armaturer mm är ju kromat stål? Så jag vet inte hur mycket det ärjar.. Jag tänkte dra plaströr (pex) det blir nog billigast. Det räcker väl med 20mm golvslang? Det är max 10m från radiator till panna.
 
Det går bra att blanda svart (obehandlat stål) med koppar, vattnet blir efter ett tag neutralt och syrefritt och då stannar alla reaktioner (så tappa inte ur radiatorvatten om det inte är absolut nödvändigt.

Galvade rör använder man inte till radiatorsystem. (undantag de nya med presskopplingar)

Armaturer (kranar) är INTE av stål, det är mässing under kromet.

Protte
 
prototypen skrev:
det går bra att blanda svart (obehandlat stål) med koppar, vattnet blir efter ett tag neutralt och syrefritt och då stannar alla reaktioner (så tappa inte ur radiatorvatten om det inte är absolut nödvändigt.

Galvade rör använder man inte till radiatorsystem. (undantag de nya med presskopplingar)

armaturer (kranar) är inte av stål, det är mässing under kromet.

Protte
aha!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.