Jag har alltid trott att vårt hus är byggt 1927. Det står så i fastighetstaxeringen och under några linoleummattor har vi hittat tidningar från -27 och -28. Men så var jag på stadsbyggnadskontoret (Stockholms stad) och tittade på ritningar och bygglovsansökningar och såg att bygglovet är utfärdat 1912. En liten utbyggnad beviljades bygglov 1935.

Dagen efter pratade jag med närmsta grannen som påstod att deras hus byggdes 1914 och att de hade hört av någon i kvarteret att man hade kunnat stå i vårt hus och titta på bygget av deras.

Om jag kikar på lantmäteriets webbtjänst så är de flesta handlingar rörande vår tomt från 1927.

Detaljplanen för området är daterad 1925 och på plankartan finns vårt hus utsatt. Betyder det att det redan var byggt då?

Kort sagt: Hur tar jag reda på när vårt hus verkligen byggdes? Kan man verkligen ha väntat 15 år efter bygglov med att börja bygga?
Här är en länk till detaljplanen.

Bifogar en bild på huset. Tänk bort plåtfasaden ;) Ursprungligen var huset putsat på nedervåningen och träpanelat på övervåningen
 
  • hus.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jo, av allt att döma fanns huset vid tillkomsten av stadsplanen. Den talar om "befintliga byggnader". Och det får man väl ta på större allvar än när planen anger "föreslagna byggnader".

Det är både tänkbart och troligt att er tomt bildades efter stadsplanens tillkomst. Det är fullt tänkbart att dessa små egnahem byggdes på ofri grund, exempelvis av självbyggare som uppförde sina hus på kooperativt ägd mark eller enskilt arrenderade tomtlotter.

Bygglovet tillsammans med er muntliga andrahandskälla antyder samstämmigt att huset byggt mellan 1912 och 1914. Detta kan man bekräfta (eller dementera) m.h.a. andra tillgängliga källor. Exempelvis folkbokföringen var ordnad efter stadsägor och kvarter. Lantmäteriet kan också hjälpa er kartlägga tidigare ägare och använding av marken.

Allra enklast är säkert att spåra upp forskare, som redan gjort grovjobbet åt er. Enskede är ju inte värdens ände, utan säkerligen ett mycket populärt forskningsfält för nutidens arkeologer och historiker av alla sorter. Stockholms stads kulturförvaltning kan säkert tipsa er om sådana som gjort Enskededalen till sitt livs forskningsprojekt.
 
Tack för ditt svar Billy!

Ja, det verkar onekligen som om vårt hus är äldre än vi trott.
Jag ska nu försöka komma i kontakt med någon som grävt i vårt områdes historia. Kulturförvaltningen var ett bra tips som jag aldrig kommit att tänka på själv. Kul.
Det finns tydligen en hembygdsförening där jag bor också. Ska höra med dem om de kan peka åt rätt håll.
 
Har för mig att jag har hört att det var någon fastighetsinventering 1927 och därför så är många hus registrerade som därifrån.
Vi har en kåk från 1800 nånting även den står som byggd 1927.
 
nu är det ju svårt att veta vad som är original eller inte men personligen tycker jag att ditt hus ser mer sekelskifte ut än 30-tal som ju var startskottet för funkisen. Det har vissa drag av nationalromantik med den ganska spetsiga takvinkeln. Jämför tex med huset som alcro visar upp från 1905, tycker de ser ut att ha en hel del gemensamt: http://www.alcro.se/utomhus.aspx
Här kan du också titta på hus från olika årtal
http://www.nordsjoidedesign.se/index.php?page=291
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.