Åfan, så stor skillnad... Jag har ett uttag nånstans mellan slingornas in/utlopp, men jag drar mig för att sätta in ett dykrör där nu, det blir ju en del varmvatten att tappa ur, lixom... Får kolla på det, dock har jag resonerat att jag är rätt konsekvent med att mäta på samma sätt på in- och utlopp, och om det nu är så att jag har hög temp på en anliggningsgivare (blir lätt 75 grader där nu på eftermiddagen) så borde det vara högre temp i tanken. I topp brukar jag ligga på runt 70-72 grader vid samma tidpunkt. Antar att skiktning kan göra att jag har lägre temp i topp vid vissa tillfällen. Skulle vara kul att logga tempskillnader över dygnet när man tappar en del. Mesta värmeuttaget sker för oss på kväll (sonen badar) och morgon (jag duschar), men då blir det till att tänka till lite och skaffa en loggutrustning för detta.
 
Ja ,det var det uttaget jag använde. Jag drog mig också för att tömma tanken.
Men det gick smidigare en jag trodde. Jag stängde av elpatronen.Familjen fick
duscha,när det kom till min tur var varmvattnet redan slut. Det här gjorde jag innan
jag monterade fångarna.Men du kan ju göra det på vintern.

Sen var det bara att tömma och instalera dykrören storlek R15 från rinkaby rör.

75 grader har jag inte kommit upp i en. Vilken tank temp har du ca på morgonen?
Jag har varit uppe i 60 som max.
Jag kollade inte rören så noga när jag satt dit dom. Man kanske skulle ha lagt dom lite i solen för att se att dom funkade.....
Kan man se om dom är OK när dom är monterade eller måste man dra ut dom igen?
 
Hej

Du bör nog ha en SYR-ventil för att undvika kokning och blåsning av säkerhetsventilen i solkretsen. När tanken går upp till 95 grader så stängs cirkulationen av, vilket gör att temperaturen kan stiga till över 200 grader C i solkretsen, detta gör att trycket stiger så högt att säkerhetsventilen öppnar. Jag har en 300 liters solberedare och en SYR-ventil.

SYR-ventilen tappar ur hetvatten upptill på tanken och gör att cirkulationspumpen aldrig stannar. Vatten är billigt. En Syr-ventil kostade 740 kr på www.rinkabyror.se när jag köpte.

MVH/Gano
 
Ok, då kan jag nog skaffa dykrör och montera givarna i tanken istället.
Jag har runt 50 grader mitt i tanken (inlopp från fångaren) och ca 65 i topp, detta för att jag har elpatronen på 65 grader. Jag har inga problem att soliga dagar få uppemot 85 grader på inloppet från fångaren, när jag monterade dem var det soligt och jävlar vad bulben blev varm, det gällde att snabbt få in den i hålet i kollektorn och få röret på plats... Det gäller att vara noga med kiselpasta, dels för att det smörjer något dels för att få så bra anliggning som möjligt från bulben till kollektorn.

Jag skulle nog dra ur dem igen och känna på bulben när det är lite sol ute, men då är det nog läge att smörja på lite pasta igen innan montering.
 
Redigerat:
Min tank brukar ligga mellan 30 - 40 grader på morgonen.Oftast har 3 pers
duschat dagen innan.
Nu har inte jag isolerat rören än eftersom jag vill kolla alla skarvar m.m. innan
jag gör det.
Hur mycket gör det, vet du Pellesnurr eller någon annan?
 
Hej Spax.

Svårt att svara på, beror på längden rör (speciellt utomhus) och flödet.

Isolering har som störst betydelse när temperaturskillnaden mellan omgivningen och röret är som störst, d v s när:

1. När solfångaren laddar upp det "sista" i tanken. Det är ofta detta som behövs för att bygga upp tillräcklig buffert för att elpatronen inte ska behöva gå igång någon/några dagar senare.....

2. När det är kallt i omgivningen, d v s på vintern.

Dessutom:
Om du kör med rör utan isolering så riskerar man en kylning av tanken, d v s man tappar så mycket temp under sträckan från solfångaren till tanken att vätskan blir kallare än tanken = kylning. Störst är risken vid lite lägre solinstrålning och varm tank.
MVH/Perpetum
 
Ja det blir till att isolera så fort man har testat klart anläggningen.
Då lär man även se skillnaden.
Tack för alla svar!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.