MathiasS skrev:
1. Jag tycker att en Bosch GCM 10S ska in på listan. Inte bara för att jag har en själv utan för att det är ett mer prisvärt alternativ än tex en 10SD. Kostar ungefär 5k.

2. ....vilket leder mig in på frågan av värdet av en lista där man inte beaktar priset. Vad är "bästa" köpet för husrenoveraren när man även beaktar priset? Då tror jag att tex en PCM 8 hamnar högt upp på listan som en vettig maskin för många och en 10S som går att köpa för under 5k är ju en vinnarkandidat......

3. Att en såg som ingen har använt hamnar som ohotad etta kan man ju också fundera över.... ;)
1. Ok - men vilken är bäst?

2. "bästa" köpet för en husrenoverare är den såg som hamnar högst på listan givet budget - priset är med på listan men påverkar inte positionen!

3. Jupp - "Religion är opium för folket, sade Karl Marx för på hans tid var opium överklassens flykt från själens våndor, från engagemang, empati och omdöme." ... (www.alba.nu/motvallsbloggen)
 
Har gått igenom inläggen och har försökt bena ut vad vi har - har jag missat ngt så säg till.

Om något har nämnts som "bättre" än något annat så får de en ranking annars sist i rankade listan eller orankade listan om den inte ens är klassad eller saknar pris. Kastar även med en referens till inlägget som kan vara orsak till rankning.

Provocerar lite genom att avranka några så jag får en referens.

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Rankade

* High End


  1. Festool--------Kapex----------13700 kr-------(#1)
* Professional


  1. Makita--------LS1013L--------7600 kr-----------(#13)
  2. Dewalt--------718 xps----------8495 kr----------(#40,23)
  3. Bosch ---------GCM 10SD-----6400 kr-----------(#40,4)
  4. Bosch----------GCM 10S-------5000 kr---------- (#48)
  5. Elu------------- PS 274----------2500 kr-----------(#13)
  6. Elu -------------PS 174----------2500 kr-----------(#4)

  • Bosch----------GCM 8S-------- 3700 kr-----------(#4)
  • Makita--------LS1014FL------7000-8000 kr---(#2)
  • Dewalt --------777/707----------3900 kr----------(#27)
  • Hitachi -------C12LSH---------10800 kr---------(#2)
  • Metabo--------KGS303+--------5500 kr----------(#10)
  • DeWalt--------717----------------7500 kr----------()
  • Makita--------LS1214L-------- 9800 kr----------(#1)
* Seriös Hobby - Semi Professional


  • Bosch----------PCM 8S.a--------3200 kr---------()
  • RAGE-----------3 255-------------4740 kr----------(#42)
* Hobby


  1. Besttools-----SMS 255DWL---1300 kr----------()
  2. Ferm----------FKZ 210 S--------795 kr------------(#1)

  • Kellen --------------------------------------------------(#1)
  • Classe--------30-9291------------1300 kr---------(#1)
  • Serva---------------------------------------------------(#1)
  • ETC-----------------------------------------------------(#1)

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Orankade/Oprisade


  • Milwaukee---6955-20-----------------------------(#4)
  • pela-------------------------------------1195 kr----(#41)
  • Makita--------LS1013L----------------------------(#2)

++++++++++++++++++++++++++++++++++++
+
+ Förslag under beaktande:
+
+ 1. Dewalt 777 (å Elu då...) till semi pro igen?
+
++++++++++++++++++++++++++++++++++++
+
+ Stående önskemål:
+
+ 1. En prisuppgift per inlägg!
+
+ 2. Konkreta förlag på förflyttningar!
+
++++++++++++++++++++++++++++++++++++
 
Redigerat:
Micke184 skrev:
1. Ok - men vilken är bäst?

2. "bästa" köpet för en husrenoverare är den såg som hamnar högst på listan givet budget - priset är med på listan men påverkar inte positionen!

3. Jupp - "Religion är opium för folket, sade Karl Marx för på hans tid var opium överklassens flykt från själens våndor, från engagemang, empati och omdöme." ... (www.alba.nu/motvallsbloggen)
10SD har mer möjligheter än 10S som har några mer år på nacken.
 
FredrikR skrev:
10SD har mer möjligheter än 10S som har några mer år på nacken.
Javisst, SD maskinerna har ju tippmöjlighet åt både höger och vänster så det är ju utan tvekan en bättre maskin.

Kanske ska 12SD till listan också, samma maskin som 10SD men med störreklicka för den som kapar stockar med precision hela dagarna....
 
Micke184 skrev:
1. Ok - men vilken är bäst?

2. "bästa" köpet för en husrenoverare är den såg som hamnar högst på listan givet budget - priset är med på listan men påverkar inte positionen!

3. Jupp - "Religion är opium för folket, sade Karl Marx för på hans tid var opium överklassens flykt från själens våndor, från engagemang, empati och omdöme." ... (www.alba.nu/motvallsbloggen)

1. SD.
2. Bra tänkt. Men, den som ska köpa såg frågar sig givetvis "hur mycket pengar måste jag lägga för att få en tillräckligt bra såg". Du kan ju göra en alternativ lista om ett par veckor när denna satt sig....
 
MathiasS skrev:
... Men, den som ska köpa såg frågar sig givetvis "hur mycket pengar måste jag lägga för att få en tillräckligt bra såg". Du kan ju göra en alternativ lista om ett par veckor när denna satt sig....
Syftet med listan (som det vuxit fram) är att givet att du har funderat och står i en valsituation så kan du titta i listan "vilken som är bäst". Givetvis är en lista av denna typ ett hopplös uppgift.

MEN - Om allas åsikter bara baseras sig på riktiga fakta dvs saker de upplevt och jämfört så blir det kanske bra.

ALLTSÅ -

1.Föreslå inte att en såg skall in bara för att den finns!!!


2. Religion undanbedes vänligen men bestämt! Dvs använder du bara en Makita men ogillar Bosch (trots att du aldrig provat) så är den åsikten ganska lite värd!!! (Detta gäller givetvis inte Kapex...;))
 
Efter att ha stått hela dagen med min Makita ls1013 så kan jag bidra med följande - jag tycker min elu 274 är bättre än Makitan.

Makita har kärvat i reglagen, varit astung när jag ska flytta den, haft ett sämre klingskydd, en värdelös säkerhetsknapp för att kunna trycka in strömbrytaren. Och skulle jag behövt kalibrera den så är den helt sjukt dåliga på det, inget roligt alls. Dessutom är utformningen av armaren du, den tar massor av plats.

Allt ovan är Elun bättre på.

Makitan är dock bättre på: Kapacitet - den tar mycket större saker; breda reglar/höga lister. Kraft - den sågar allt hur lätt som helst. Kan lutas åt båda hållen - sällan användbart, men ibland jättetrevligt. Och så har den snabbstop.

Sammantaget är ELUn bättre. Får bara reglarna plats så tar jag den. Så för mig (jag vet att jag har sagt annorlunda tidigare i tråden) ELU 274 över Makita ls1013.

Nu låter det som att jag är sjukt trött på Makitan - så är det faktiskt inte, den har funkat bra idag, och jag har haft roligt:)
 
Redigerat:
Ok - me fix!

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Rankade

* High End


  1. Festool--------Kapex----------13700 kr-------(#1)
* Professional


  1. Elu------------- PS 274----------2500 kr-----------(#53)
  2. Makita--------LS1013L--------7600 kr-----------(#13)
  3. Dewalt--------718 xps----------8495 kr----------(#40,23)
  4. Bosch ---------GCM 10SD-----6400 kr-----------(#40,4)
  5. Bosch----------GCM 10S-------5000 kr---------- (#48)
  6. Elu -------------PS 174----------2500 kr-----------(#4)

  • Bosch----------GCM 8S-------- 3700 kr-----------(#4)
  • Makita--------LS1014FL------7000-8000 kr---(#2)
  • Dewalt --------777/707----------3900 kr----------(#27)
  • Hitachi -------C12LSH---------10800 kr---------(#2)
  • Metabo--------KGS303+--------5500 kr----------(#10)
  • DeWalt--------717----------------7500 kr----------()
  • Makita--------LS1214L-------- 9800 kr----------(#1)
* Seriös Hobby - Semi Professional


  • Bosch----------PCM 8S.a--------3200 kr---------()
  • RAGE-----------3 255-------------4740 kr----------(#42)
* Hobby


  1. Besttools-----SMS 255DWL---1300 kr----------()
  2. Ferm----------FKZ 210 S--------795 kr------------(#1)

  • Kellen --------------------------------------------------(#1)
  • Classe--------30-9291------------1300 kr---------(#1)
  • Serva---------------------------------------------------(#1)
  • ETC-----------------------------------------------------(#1)

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Orankade/Oprisade


  • Milwaukee---6955-20-----------------------------(#4)
  • pela-------------------------------------1195 kr----(#41)
  • Makita--------LS1013L----------------------------(#2)

++++++++++++++++++++++++++++++++++++
+
+ Förslag under beaktande:
+
+ 1. Dewalt 777 (å Elu då...) till semi pro igen?
+
++++++++++++++++++++++++++++++++++++
+
+ Stående önskemål:
+
+ 1. En prisuppgift per inlägg!
+
+ 2. Konkreta förlag på förflyttningar!
+
++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Syftet med listan (som det vuxit fram) är att givet att du har funderat och står i en valsituation så kan du titta i listan "vilken som är bäst". Givetvis är en lista av denna typ ett hopplös uppgift.

MEN - Om allas åsikter bara baseras sig på riktiga fakta dvs saker de upplevt och jämfört så blir det kanske bra.

ALLTSÅ -

1.Föreslå inte att en såg skall in bara för att den finns!!!


2. Religion undanbedes vänligen men bestämt! Dvs använder du bara en Makita men ogillar Bosch (trots att du aldrig provat) så är den åsikten ganska lite värd!!! (Detta gäller givetvis inte Kapex...;))
 
Jag blir lite fundersam över vad Elu-sågarna gör i listan, mig veterligen så slutade de finnas i handeln för ett antal år sen, och den höftade prisuppgiften torde då vara en hänvisning till begagnatpriset. Kanske skulle det finnas en underlista till med utgångna modeller, för jämförelsen med fabriksnya oslitna sågar blir ju lite en jämförelse mellan äpplen och päron.
 
Gilbert skrev:
Jag blir lite fundersam över vad Elu-sågarna gör i listan, mig veterligen så slutade de finnas i handeln för ett antal år sen, och den höftade prisuppgiften torde då vara en hänvisning till begagnatpriset. Kanske skulle det finnas en underlista till med utgångna modeller, för jämförelsen med fabriksnya oslitna sågar blir ju lite en jämförelse mellan äpplen och päron.
Ja, det är jag som höftade i inlägg nr 17. Vet inte vad nypris var på dem, men en gissning är runt 4K i dagens penningvärde.
 
Daniel_N skrev:
Ja, det är jag som höftade i inlägg nr 17. Vet inte vad nypris var på dem, men en gissning är runt 4K i dagens penningvärde.
Jo, vad nypriset var går ju att ta med, och vad det motsvarar i dagens penningvärde, men är inte det lite som att spekulera i vad kilopriset är på mammutskinka?
 
Best Tools SMS 255DWL borde vara högre än hobby. Har en och är mycket nöjd med den, en helt annan maskin än de billigare med endast en gejder.
 
Äger en Kapex och kan med 100% säkerhet säga att det är en bästa kap/gersågen på marknaden.
På vår firma finns ett flertal märken representerade i gersågsegementet, (däribland bosch, makita och dewalt, Kan inte modellbeteckningarna men dom är alla inköpta 2008/2009 från proffsbutik och helt utan sniktankar) och ingen av dessa maskiner är inte ens i närheten av precisionen och kvalitetskänslan som kapexen har.

För att inte bli anklagade för att se med blinda ögon kan även medges att jag äger en dewalt gersåg också, den får dock slita för sin stund i rampljuset.
Så enligt mig är förstaplatsen given och inget att ifrågasätta, vad beträffande priset så.... ja, man får vad man betalar för.
 
FredrikR skrev:
Ja nog bör dom vara med på listan.
På vilket sätt tycker du den är trevligare än GCM10SD, förutom färgen då ;)
På exakt samma sätt som jag gillar Saab bättre än Volvo. Jag har använt båda en hel del men tycker bara mer om DeWalten. Mer lättarbetad helt enkelt. Fina sågar båda två dock! Men när det gäller mindre maskiner man ska släpa in och ut ur bilen har jag en GCM8.

Vilken skitsvar, men det blir inte bättre...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.