Daniel_N skrev:
Men jag kan åtminstone korrigera min tidigare prisuppgift något: Kapex kostar 13700kr (inkl moms) enligt festools hemsida.

Ls1013L så jag för 7600kr här: [länk]

Var dock inte så länge sen den kostade 9K, och Kapexen kostade innan höjningen ca 10,5K på sina ställen, så då var det mindre skillnad än idag.
Mmm efter den här prisjusteringen så är Kapex nästan dubbelt så dyrt. Alltså är LS1013L faktiskt det förnuftigaste man kan köpa.
 
Ok, ett nytt varv!

Daniel: Tack igen för priserna.

THE MACHINE: Ge mig plats å pris så e de me...

Mats, skerfe: Tack!

Nimajneb: Håller med Daniel - lovar att skapa en tråd med rankade sänksågar/handklingor om det kommer något vettigt ur denna tråd;)


Så "senaste" listan:

  • High End

  1. Festool--------Kapex----------13700
  2. Milwaukee---6955-20
  • Professional

  1. Makita--------LS1214L-------- 9800
  2. Makita--------LS1013L--------7600
  3. Makita--------LS1014FL------7000-8000
  4. DeWalt--------717--------------7500
  5. Bosch ---------GCM 10SD-----6400
  6. Bosch----------GCM 8S-------- 3700
  7. Elu------------- PS 274----------2500
  8. Elu -------------PS 174----------2500
  9. Dewalt --------777---------------3900
  10. Hitachi -------C12LSH---------10800
  11. Metabo--------KGS303+--------5500
  • Seriös Hobby - Semi Professional

  1. Bosch----------PCM 8S.a--------3200 kr
  • Hobby

  1. Besttools-----SMS 255DWL---1300kr
  2. Ferm----------FKZ 210 S--------795kr
  3. Kellen --------
  4. Classe--------30-9291------------1300 kr
  5. Serva---------
  6. ETC------------
++++++++++++++++++++++++++++++++++++
+
+ Förslag under beaktande:
+
+ 1. Dewalt 777 (å Elu då...) till semi pro igen?
+
++++++++++++++++++++++++++++++++++++
+
+ Stående önskemål:
+
+ 1. En prisuppgift per inlägg!;)
+
+ 2. Konkreta förlag på förflyttningar!
+
++++++++++++++++++++++++++++++++++++[/quote]
 
Binesh skrev:
Mmm efter den här prisjusteringen så är Kapex nästan dubbelt så dyrt. Alltså är LS1013L faktiskt det förnuftigaste man kan köpa.
Två saker:

1. Förnuft! Om pengar inte är så viktigt köper jag det bästa och har jag inte har pengar så blir det (kanske) en begagnad besttools...;)

2. Kapex: Blanda inte ihop förnuft med religion...:)
 
Binesh skrev:
Mmm efter den här prisjusteringen så är Kapex nästan dubbelt så dyrt. Alltså är LS1013L faktiskt det förnuftigaste man kan köpa.
Ja, eller så är prisskillnaden mellan dem mer rimlig idag. Jag har egentligen ingen aning:)
 
Micke - kan inte nästa steg vara att sätta alla maskiner i en löpande ordning med den dyraste överst, rensa bort alla utan pris (vill man ha in en maskin i listan så får man redovisa ett pris inkl moms för den) och därefter kan man börja diskutera förflyttningar i listan?
 
Daniel_N skrev:
Micke - kan inte nästa steg vara att sätta alla maskiner i en löpande ordning med den dyraste överst, rensa bort alla utan pris (vill man ha in en maskin i listan så får man redovisa ett pris inkl moms för den) och därefter kan man börja diskutera förflyttningar i listan?
Har inte riktigt tänkt över detta än men... en variant skulle kunna vara att flytta maskiner ingen har haft en åsikt om samt "oprisade" till en "slask" under listan. Vill man flytta/flytta in något så får man motivera det.

Vad jag "helst" vill ha är uttalanden av den typ Mats gjorde "Best tools borde vara över Ferm på listan." Detta är lätt att hantera. Tyvärr kommer de flesta av oss med uttalanden av typ "Kapex är bättre än Ferm" (mig inkluderad :))utan ha ens ha rört och än mindre använt någon av maskinerna. Man motiverar åsikten med att det är ju självklart!

Skulle som sagt helst se uttalanden: "Hade en besttools - den sög - köpte en kellen och jag är supernöjd." detta är ett sant (om än subjektivt) uttalande men åtminstånde så vet personen vad han talar om - inte vad det "borde" vara.


Vilar på hanen en stund när det gäller denna större omorganisation
dock.
 
Problemet är väl att få av oss egentligen har använt så många maskiner så pass länge att man kan göra meningsfulla uttalanden.
 
Daniel_N skrev:
Problemet är väl att få av oss egentligen har använt så många maskiner så pass länge att man kan göra meningsfulla uttalanden.
Det räcker med att komma med en parvis jämförelse var; i kombination med det "uppenbara" (Kapex bättre än Ferm...;)) så tror jag man kommer långt. (Skulle nog kunna räkna på antal utsagor som krävs:))

Min ursprungliga idé var egentligen att inskränka mig till hobbysegmentet. I proffsegmentet är det 'same same' mellan eg Bosch å Makita (egentligen- resten är religion...)
 
Micke184 skrev:
Det räcker med att komma med en parvis jämförelse var; i kombination med det "uppenbara" (Kapex bättre än Ferm...;)) så tror jag man kommer långt. (Skulle nog kunna räkna på antal utsagor som krävs:))

Min ursprungliga idé var egentligen att inskränka mig till hobbysegmentet. I proffsegmentet är det 'same same' mellan eg Bosch å Makita (egentligen- resten är religion...)
Det har du helt rätt i. Det blir väldigt lätt massor av religion, och mindre koll, det ser jag lätt bara genom att titta på mina egna preferenser.

Ska grunna på vad jag kan åstadkomma för jämförelser i sakfrågan och återkommer.
 
Dewalt 718 xps 8495:- på prisjakt.
 
Själv så köpte jag en Hobbykap/gersåg på verktygsboden som heter pela, den kostar nu bara 1195:- funkar klockrent till tex trallgygge ett + är att man får med en extra klinga. Men kommer troligtvis uppgradera till en Dewalt 717 xps den känns så gedigen när man sågar.

50826_big.jpg
 
Lägg till Kap/geringssåg RAGE-3 255 mm teleskopisk
4740 kr/st på den seriösa hobbylistan.

Sedan så undrar jag varför du motsätter dig en lista baserad på prisvärdhet?
Det är ju i det närmaste ett exakt värde!
Hur bra sågen är i förhållande till priset, inte i förhållande till hur mycket pengar du har....
Iofs så finns det ju ganska många parametrar för att avgöra hur *bra* en såg är.

Men om jag FICK en såg så skulle jag välja en kapex för jag antar att den håller tüsk qualität, dessutom så rekomenderar ju alla de religiösa dårarna här på forumet den blint, så då kan den ju inte vara dålig.. ;)

En fråga till sist, varför uppgraderar du inte bara listan i din första post?
Då hade sluppit ha inlägg som är en och en halv meter långa. :)
 
CCPusher skrev:
Lägg till Kap/geringssåg RAGE-3 255 mm teleskopisk
4740 kr/st på den seriösa hobbylistan.
Ok

CCPusher skrev:
Sedan så undrar jag varför du motsätter dig en lista baserad på prisvärdhet?
Det är ju i det närmaste ett exakt värde!
Hur bra sågen är i förhållande till priset, inte i förhållande till hur mycket pengar du har....

Iofs så finns det ju ganska många parametrar för att avgöra hur *bra* en såg är.
Jag har försökt att förklara detta genom dialogen med Danel men jag kanske inte fick det att gå hem.:(

Prisvärdhet är en egenskap som mkt väl kan användas om en användare skall ranka. Problemet här är att ingen har alla maskiner. Prisvärdheten betyder att man kastar in ytterligare "ludd" i ekvationen - är tex en Kapex mer prisvärd än en Besttools?
Om vi har olika åsikt i frågan hur enas man?

Hur bra en såg är må vara en luddig egenskap men det är ganska lätt att komma överens (om vi skiter i religionsbiten...). Dessutom så går en sådan lista att åstadkomma om alla som har riktig kunskap att bidra med kommer med ett yttalande av typ "Best tools borde vara över Ferm på listan." detta förutsatt att man provat båda och kan göra en jämförelse

CCPusher skrev:
Men om jag FICK en såg så skulle jag välja en kapex för jag antar att den håller tüsk qualität, dessutom så rekomenderar ju alla de religiösa dårarna här på forumet den blint, så då kan den ju inte vara dålig.. ;)
Hade detta kommit från mig hade det varit ett rent religiöst uttalande då jag endast har klämt på den och sett den på Tv - men jag har inte använt den och än mindre kan jag jämföre den med något. Alltså - den som hävdar att den skall vara på toppen "bör" åtminstånde ha använt den... (att jag startade med den på topp var även det religion;))

CCPusher skrev:
En fråga till sist, varför uppgraderar du inte bara listan i din första post?
Då hade sluppit ha inlägg som är en och en halv meter långa. :)
För min del så har jag ett bredband som jag kan tanka hem hur mycket jag vill på utan att det kostar extra så jag såg det inte som stt problem...:D

skämt åsido - min första tanke var helt i linje med ditt förslag men om tråden överlever och mår bra kommer den att bli flersidig detta betyder att listan hamnar ganska långt bort från de aktuella inläggen. Dessutom så är det lättare att spåra (intressant?) när vissa saker blir stabila - en ny lista betyder att foten har satts ned och tillkommer inget ytterligare så har vi en ny version.

Skall pilla ihop en ny lista under dan (om tiden tillåter) där jag planerar att splitta lista listan i rankade maskiner somt en "slask"-sektion där maskiner plockas upp men ingen ännu har sagt något vettigt när det gäller placering.
 
1. Jag tycker att en Bosch GCM 10S ska in på listan. Inte bara för att jag har en själv utan för att det är ett mer prisvärt alternativ än tex en 10SD. Kostar ungefär 5k.

2. ....vilket leder mig in på frågan av värdet av en lista där man inte beaktar priset. Vad är "bästa" köpet för husrenoveraren när man även beaktar priset? Då tror jag att tex en PCM 8 hamnar högt upp på listan som en vettig maskin för många och en 10S som går att köpa för under 5k är ju en vinnarkandidat......

3. Att en såg som ingen har använt hamnar som ohotad etta kan man ju också fundera över.... ;)
 
Själv har jag en GCM 10 SD som jag är väldigt nöjd med, det enda dåliga med den är väl att den inte har laser, annars har jag inte hittat något som jag inte gillar på den.
Jag har Bosch original benställning oxå och den tycker jag är suverän tillsammans med sågen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.