5.2 racing skrev:
Startade min klippo från -99 idag som stått under en plåt sen i oktober. Fyra drag sen startade den. Det är nästan så man blir förbannad att den inte rasar så jag får köpa en ny.
Idag dog den. Vänster bakhjul lossnade:eek:
Har övervägt att köpa en ny. Dels går den nuvarande ojämnt, alla(!) fyra gummidäcken har släppt från fälgen, drivningen hoppar ur av sig självt typ hela tiden, höjdinställningen är paj. Så nu, äntligen får jag byta.

Eller vafan, så kul är det väl inte. Skulle köpa kompressor tänkte jag men det får väl vänta.
Vilken klippomodell skall man välja nu då? Excellent eller Comet, B&S eller Honda? Drivning skall jag ha. Någon som kan rekommendera nån utav dom, eller kanske nån annan? Priset är faktiskt inte så viktigt utan funktionen är allt. Inte över 10k dock.


Kommer starta en ny tråd så vi ej inkäktar på Ts.

http://www.byggahus.se/forum/graesmattor/115941-partner-graesklippare.html#post851267
 
Redigerat:
Rozeman skrev:
Om det är mågon som har funderingar kring Stiga, så kan jag dela med mig av min erfarenhet: KÖP INTE! Motorn är ju OK, det är ju en B & S. När det gäller resten; hjul, "kaross", drivning, stag och annat är det IG (=Icke godkänt), i alla fall enligt mig. Om jag visste då vad jag vet nu, så hade det INTE blivit en Stiga, utan en Klippo!
Köp iallafall aldrig en gräsklippare på COOP eller MAXI, det är skräp.
Men Stiga har riktigt fina och hållbara modeller, men då kostar de mer än på stormarknaden förstås, men det är ju inte så oväntat. En bra Stiga heter något med "PRO".
Hade själv en PRO 51 S som var helt klockren, en riktig kommunmaskin som varken vibrerade eller gick sönder. I bästa Klippokvalitet skulle jag vilja säga :)
Numera kör jag Husqvarna Automower, och den har inte heller gått sönder!

MEN, det är ju så med allt, man köper mat på MAXI och inte något annat, kläderna, cyklarna m.m. är av lägre kvalitet, men det behöver man ju inte tala om för vuxna människor, eller ?!
 
Jag gissar att det för de flesta, i synnerhet för oss som nyss byggt hus, tar emot att pröjsa 9 000 spänn för en gräsklippare som håller i 20 år (Klippo). Då blir man kortsiktig (läs: snål) istället och köper en Partner, Stiga eller liknande som kostar 3-4 000 spänn och håller i 5-6 år. Inte långsiktigt ekonomiskt, men gräset blir kortare och man kan skjuta på kostnaden några år till. Svårare än så är det inte.

Så att jämföra Partner med den mer än dubbelt så dyra Klippon är verkligen äpplen och päron. Är man beredd att betala vad som helst så köper man inte en Partner. Frågan är därmed vilken annan gräsklippare i Partners prisklass (3-4000 kr) som kan vara att rekommendera?
 
Redigerat:
En begagnad bättre maskin är alltid bättre än en ny skräpmaskin. Blocket måste vara lösningen på dessa problem...
 
Efter en genomgång av utbudet så slog jag i dagarna till på en sådan här:

http://www.klippo.se/node2845.aspx?nid=27969&pid=56928

det kändes som den bästa kompromissen mellan billig och dyr maskin. (Jag prutade ner den lite också...)
Min åsikt blev att det va värt mellanskillnaden mellan en ~3500:- partner/stiga maskin och denna.
Var lite inne på stigas PRO serie maskiner, men eftersom grannarna har problem med sina stiga maskiner så "vågade" jag inte satsa på deras egna motorer.
 
jenfor skrev:
... Då blir man kortsiktig (läs: snål) istället och köper en Partner, Stiga eller liknande som kostar 3-4 000 spänn och håller i 5-6 år. ...
... Så att jämföra Partner med den mer än dubbelt så dyra Klippon är verkligen äpplen och päron ...
Fel, fel, fel - det som har försökts att förmedlas i denna tråd är ju att 3-4000 kronors partnern INTE håller 5-6 år, och att reservdelarna kostar 3-4000 kronor för att hålla igång den i 5-6 år.

Så kollar man på just 5-6 år så är kostnaden identiskt, jag vet ! jag är bästa kompis med reservdelskillen numera, de sista delarna innan partnern skrotades fick jag gratis för de tyckte synd om mig.
 
Mane skrev:
Efter en genomgång av utbudet så slog jag i dagarna till på en sådan här:

[länk]

det kändes som den bästa kompromissen mellan billig och dyr maskin. (Jag prutade ner den lite också...)
Min åsikt blev att det va värt mellanskillnaden mellan en ~3500:- partner/stiga maskin och denna.
Var lite inne på stigas PRO serie maskiner, men eftersom grannarna har problem med sina stiga maskiner så "vågade" jag inte satsa på deras egna motorer.
Samma som jag köpte i måndags, fast med drivning! Ruggigt fin klippare anser jag. Har du provklippt än?
 
jenfor skrev:
Jag gissar att det för de flesta, i synnerhet för oss som nyss byggt hus, tar emot att pröjsa 9 000 spänn för en gräsklippare som håller i 20 år (Klippo). Då blir man kortsiktig (läs: snål) istället och köper en Partner, Stiga eller liknande som kostar 3-4 000 spänn och håller i 5-6 år. Inte långsiktigt ekonomiskt, men gräset blir kortare och man kan skjuta på kostnaden några år till. Svårare än så är det inte.
Jag har alltid tyckt att det här är ett märkligt resonemang. Jag anser att om man kan lägga nån miljon eller tre på ett hus så spelar det inte så stor roll om klipparen kostar 3000:- mer eller mindre.

Vill man spara pengar är det smartare att välja bort drivningen på Klippo än att köpa en Partner. Så tungt är det inte att knuffa.

TCO på en Klippo är i stort sett alltid lägre än för andra märken, möjligen med undantag för Viking och Honda.
 
Tco???
 
Immobil skrev:
Tco???
Total Cost of Ownership
 
5.2 racing skrev:
Samma som jag köpte i måndags, fast med drivning! Ruggigt fin klippare anser jag. Har du provklippt än?
Jepp,
Går kanonbra, honda motorn är verkligen tyst.
 
Nonkan skrev:
Jag har alltid tyckt att det här är ett märkligt resonemang. Jag anser att om man kan lägga nån miljon eller tre på ett hus så spelar det inte så stor roll om klipparen kostar 3000:- mer eller mindre.

Vill man spara pengar är det smartare att välja bort drivningen på Klippo än att köpa en Partner. Så tungt är det inte att knuffa.

TCO på en Klippo är i stort sett alltid lägre än för andra märken, möjligen med undantag för Viking och Honda.
Jag sa inte att resonemanget var logiskt, men däremot vanligt om jag ser mig omkring i stugorna. Själv har jag varken Klippo eller Partner, utan en Husqvarna. Den funkar bra och ligger pris- och kvalitetsmässigt närmare Klippon (tror den kostar 6 000 spänn).
 
Håller med Nonkan ( som jobbar med att serva maskinerna, om jag kommer ihåg rätt), TCO är viktigare än många tror, dessutom växer gräser faktiskt vare sig maskinen funkar eller inte, så en stillastående maskin i väntan på reservdelar gör att man hamnar i en ond cirkel.
 
Jag har en Partner och c:a 3000m2 gräsmatta att klippa, rätt så ruffig sådan med kottar, rötter, en och annan gren och sten.

Är nu inne på tredje säsongen och den enda servicen jag ägnat mig åt är att fylla på bensin (95 okt).

Kan med andra ord rekommenderas.
 
Partner är enligt min uppfattning en av dom sämsta klippare som finns på marknaden i synnerhet självgående
med uppsamlare drivhjulen kuggar över fick nya hjul kuggar åter över efter 1 timmes körning
Säljaren o Partner Service meddelar att detta har aldrig förekommit tidigare
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.