Y
bordet437.jpg

Är det ett måste att slipa eller går det att göra rent och polera upp med medel?
 
Är missfärgningen i lacken eller i trät? Är det i trät kan det gå att bleka med oxalsyra.
/B
 
Y
Hur luskar jag ut svaret på ifall det är i lacken eller i trät?

Vad händer om jag plaskar på oxalsyra
-Ifall det nu visade sig vara lacken ändå?
-Ifall det var trät, vad händer då? man gnuggar med trasa och bleker allt sig och man sedan bara lägger ny lack/annat?
 
Det ser ut som om det har legat en duk och skuggat den mörka delen av bordet medan solen har blekt resten. Ställ det i solen i ett söderfönster utan något på en sommar så blir det säkert nästan lika ljust överallt. Om du slipar, sicklar eller hyvlar bort ytskiktet så kommer hela bordsskivan bli mycket mörkare.
 
Y
Testat gnugga med målartvätt utan resultat.

Och ja det är ganska troligt att en duk har legat, låg en med matchande storlek på den nu också.

Fast att jag har ju inte tålamod att vänta in blekheten en hel sommar, inte heller låta den synas såhär som den då vore tvungen att göras.

Så... det kanske finns någon mörk lasyr eller nåt man måla hela med så allt blir jämnmörkt igen?

eller om den där oxalsyran bleker...
 
Är det homogent trä eller faner?

Om homogent skulle jag slipa och lacka om. 60 ...... 240 korn

Om faner skulle jag lägga på en ny snygg duk.

per
 
  • Gilla
Mirand
  • Laddar…
Jag har aldeles för liten erfarenhet av blekning av så stora partier.

Som dom andra skriver så är det ljusa partierna solblekta Och med största sannolikhet så är det fanner. Titta på benen så är det även solblekt där med

Enda som går att göra är att sickla hela skivan.Och det tar mer än en timme!
Nackdelen är att bords skivan kommer att bli jätte fin och resten blek och tråkig så det brukar sluta med att allt blir sicklat och det tar tid !!!!!!!!. fina svarvade ben mycket pill allt skall vara trä rent .


Varför inte slipa ? Det är mycket riskabelt om man inte vet vad man gör det är så himla lät att man slipar igenom faneret.

Mvh Pär H
 
Y
Finns det inga färger som kan ge skapligt realistisk,mörk trä look igen då, bara måla hela kalaset med något täckande, eller är det som menat att bli dåligt och att en duk är det absolut klokaste? hehe
 
Yrrol skrev:
Finns det inga färger som kan ge skapligt realistisk,mörk trä look igen då, bara måla hela kalaset med något täckande, eller är det som menat att bli dåligt och att en duk är det absolut klokaste? hehe
Om du lyckas ta dig ner till trät är det inte omöjligt att färga på ett bra sätt. Om det är lack på, och faner under, så är det troligt att du bitvis tar dig ner till en spånskiva. Då är i princip enda lösningen att täcka över det rejält, och då kan du göra det direkt istället för att försöka med en slipmaskin.

Så nummer ett är om det är massivt trä, då finns det många lösningar, ohc jobbet med att ta sig ner till det är rimligt.

--- Mats ---
 
Y
såg nu att den troligen är "målad" inget påklistrat.. som jag antar faner betyder..

höll på att tvätta rent bordet nu och såg på undersidan att de inte "målat" allt utan man såg då var den ojämna gränsen gick å så. Sen om det är olja eller vad det nu kan vara det kan jag inte de olika namnen på heller.

Onödigt inlägg, fast sitter och hoppas på att någon ska säga att "ja då kan du gott köpa en burk med mörk olja och pensla på så blir de mörkjämt" hehe

klorin då, för bleka de mörka sen polish¨på allt? hehe

- Typiskt, efter att gnuggat med lite vatten+ajax samt lite målartvätt så blev de ljusa partierna nästan vitflammiga, haha, nu är de kört, hoppas det återhämtar sig när det torkat. Försökte gnugga in polishen men blev inte bra ändå.... det mörka ser fortfarande mörkt ut dock så det var inte lyckats försök.. ;)
 
Redigerat:
Jag kan säga med 99,5% säkerhet att det där är ett fanerat bord med en profilerad kantlist.

Det ser dessutom ut som om det är någon form av lack på bordsytan.

Lägg en duk på om du gillar sånt, eller låt det vara och låtsas som det regnar, det kommer att jämna ut sig med tiden.
Jag har sett bord i värre skick utan duk.
 
Lägger till att faneret på det bordet är så tunt som tiondelar så det är en ren mardröm att försöka göra nåt.
Moderna möbler är värre än antika att trixa till.

/Kent
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.