Tar man av sig skorna i hallen får man färre granbarr i sängen. :)

Jag kan hålla med dig, att möblerbarheten försvåras när man, av olika skäl, måste jobba med små ytor. Samtidigt bjuder slentrianen att de flesta nya bostäder har onödigt stora sällskapsrum och onödigt många sovrum.

I mitt alternativ har jag egentligen bara stuvat om en smula i trådskaparens grundplan. Jag medger gärna att inre delen av "mitt" allrum har så lågt i tak att man i bästa fall kan använda det som läshörna med bokhyllor eller någon arbetsbänk. En sittgrupp (med inte alltför stora stoppmöbler) ryms faktiskt på ytan två gånger treochenhalv meter.
 
billy_baver skrev:
Tar man av sig skorna i hallen får man färre granbarr i sängen. :)
Är det bara jag som inte kan läsa en ritning eller måste man inte gå ända fram till ytterdörren när man ska göra morgontoaletten? är det helt optimalt?

billy_baver skrev:
Jag kan hålla med dig, att möblerbarheten försvåras när man, av olika skäl, måste jobba med små ytor. Samtidigt bjuder slentrianen att de flesta nya bostäder har onödigt stora sällskapsrum och onödigt många sovrum.
Det jag tänkte på när jag försökte rita ett stort vardagsrum på min ritning var att värdet på huset ökar vid en eventuell försäljning. Man vill ju att så många människor som möjligt ska bli intresserade och inte avskräckas av att vardagsrummet är svårt att möblera. Visst, de kommer säkert inte heller att *behöva* ett stort vardagsrum, men så länge de tror att det behövs så vill man ju inte göra dem besvikna... :surprised:
Men det beror ju helt på vilket mål man har med huset. Vet man att man kommer bo där tills man kastar in handduken så spelar det ju mindre roll...
 
Avståndet från sovrum till badrum är cirka åtta meter, vilket motsvarar bredden på många medelsvenska vardagsrum.

Trådskaparen har inte själv valt att leva i askes. Det här huset vill man bygga på en tomt, där detaljplanen inte tillåter större hus.
 
Jag har inget emot avståndet mellan sovrum och badrum, men byter man plats på bastun och badrummet så slipper man ta sig förbi hallen och garderoben när man ska pudra näsan.

Om man nu måste bygga lite mindre så kanske man ska satsa på en funktion per rum? Istället för att försöka knö in en soffa vid matsalsbordet kanske man kunde ha ett lite större bord och få ett luftigare rum, och istället satsa på vardagsrum på andra våningen ?
 
Det är exakt det upplägget vi diskuterar: Kök med plats för i första hand matbord på bottenvåningen plus ytterligare ett litet sällskapsrum ovanpå, med plats för sittgrupp.
 
Är det omöjligt att istället placera bastun på övervåningen för att få mer plats till vardagsrummet på nedervåningen?
 
Hej alla och tack så mycket för att ni engagerar er! Idag fick vi nya ritningar. Titta och kommentera!
 
Suck, jag har vänt och sparat men det verkar inte fastna... Tyvärr får ni rotera ritningen när ni öppnar....
 
Jag tror fortfarande chanserna är små att få igenom bygglov pga toaletten nere. Det ska finnas svängrum för rullstol. Är det en arkitekt ni anlitat?
 
Mikael_L
fn76 skrev:
Jag tror fortfarande chanserna är små att få igenom bygglov pga toaletten nere. Det ska finnas svängrum för rullstol. Är det en arkitekt ni anlitat?
Jag har alldeles precis suttit och tragglat med dessa mått, så jag kan meddela att en SS_EN standard av något slag som reglerar detta säger att du måste ha minst 45cm mellan mitt på tvättstället och väggen, samt minst 80 cm cc tvättställ - toa (centrum tvättställ - centrum toa).

Sen ska det finnas 130 cm fritt framför toa, eller åtminståne minst 170 cm från vägg bakom toa till vägg framför.

Så nu är det bara att mäta.

Måttet mellan duschen och toa regleras väl också, men är antagligen inget problem så länge vi pratar om vikbara duschdörrar/väggar eller dushdraperi. Då detta går att vika undan då tillträde till toa önskas.
 
Vidhåller vad jag redan tipsat: Flytta entréhallen ned till husets långsida. Samla funktionerna i de båda våtrummet i ett enda lite större "hygienrum". Hävda husets takås från kortsida till kortsida, och uppfyll detaljplanekraven m.h.a. en assymetrisk gavelspets. Då blir huset helt okey!
 
Eftersom jag inte fick svar på min fråga varför inte bastun kan flyttas till övervåningen gjorde jag ett exempel på hur det kan se ut. Då blir både tvättstugan samt badrummet på nedervåningen större. På övervåningen blir badrummet väldigt litet men det kan lösas genom att göra om badrumme till duschrum och göra klädkammaren till toalett. Någon smidigare lösning finns säkert också.

Köket /vardagsrummet ser dock väldigt smalt ut och jag hade nog tagit bort köksön då den känns mest ivägen. Det ser även svårt ut att få plats med både matbord samt soffa eller fåtöljer. Jag har själv en liknande lösning på kök/vardagsrum med bredden 4,7 meter, mindre än det skulle kännas trångt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.