vi ska bygga en liten stuga i på svärföräldrarnas mark i jämtlandsfjällen. stugan är på ca 18kvm m sovloft, utan el/vatten med vedspis. vi har fått rådet att använda lecablock och helt enkelt ställa stugan på (marken är sand-ås nära myrmark). skälet är att frostfritt djup är ca 2-2.5 meter, och de andra hus/förråd som byggts där med plint nergrävda ca 1m åker upp o ner med tjälen, medan de som ligger löst på marken står relativt still. dom hävdar att det sämsta alternativet är att gjuta plint på ca 1 m (att gräva 2.5 m är inte aktuellt för en liten stuga).
jag är lite tveksam till att låta hela stugan stå löst på block, som kan röra sig, då marken lutar så två hörn kommer behöva 3-4 lecablock i höjd...
finns det någon som gjort nåt loiknande o vill dela med sig, eller några tips på hur man kan "säkra" lecablocken för o minimera risken att de välter om tjälen slår till?

tacksam för svar.

ps, om nån orkar svara, så har jag en till fråga om plintgrund under "grund o markarbeten - plintgrund, papp" ds
 
Jag hade ett hus på 28m² som stod på leca-block, och det fungerade utmärkt.
Däremot tror jag inte på att lägga blocken direkt på marken. Det normala är att ta bort matjorden, fylla upp med makadam, plana och packa den. Eventuellt lägga ner en dränering också.
 
det är just det som är problemet, enligt de som bor där kommer tjälen "igång" om man rör marken...
men om du med matjord menar 10-15 cm kanske det funkar.
har du nån bra idé på hur man håller lecablocken på plats? som sagt, 3-4 block högt...
 
Hej
Vi har byggt en stuga på ca 43 kvm som står på lecablock, har fungerat jättebra. Underlaget är så gott som bara sand, vi tog bort matjord och fyllde med singel och därefter placerade vi ut lecablocken . I dagsläget är stugan både målad och ny-tapetserade, inga sprickor eller tecken på att stugan har rört sig. Lecablock är ett billigt och enkelt alternativ, kör för det du.

MVH Eva
 
Går i liknande funderingar nu. Transporterar ett 30kvm stort garage till min tomt. Har asfaltsuppfart jag ska placera det på. Vilket är bästa alternativet? Plint eller leca? Hur hade ni gjort?
 
Som eva säger funakr säkert - på en "gräsmatta"/matjord skall ni förstås inte placera lecablocken - då är det itne säkert att marken klarar belastningen ens utan att blocken sjunker ned upp till ett par dm mer eller mindre direkt - med följden att huset sätter sig, fönster kan gå sönder osv osv

Annars kan man ju gräva och sedan isolera plintarna - då räcker det med halva det frostfria djupet...

/K
 
Redigerat:
Hej!

Nu vill jag inte sätta griller i huvudet, men det är inte jättedyrt att dra dit en pumpbil och fylla en form med betong. ca 1,5-2 kubik med 10 cm platta (ca 3500kr + armering). Väl armerad kommer denna att hålla formen och du lär inte få några sättningar då du fördelar vikten jämnt över dina 18kvm.

Dessutom skitenkelt att bygga och att bygga PÅ sen. Du slipper hålla på med golvbjälklag och kan slå upp väggarna direkt på plattan. Vill du ha den lite isolerad kan man lägga cellplastskivor under plattan innan man häller på betongen.

Plintar använder man till staket och altaner, lecablock till att mura med ;-)
 
Redigerat:
Tottebygger skrev:
Hej!

Nu vill jag inte sätta griller i huvudet, men det är inte jättedyrt att dra dit en pumpbil och fylla en form med betong. ca 1,5-2 kubik med 10 cm platta (ca 3500kr + armering). Väl armerad kommer denna att hålla formen och du lär inte få några sättningar då du fördelar vikten jämnt över dina 18kvm.

Dessutom skitenkelt att bygga och att bygga PÅ sen. Du slipper hålla på med golvbjälklag och kan slå upp väggarna direkt på plattan. Vill du ha den lite isolerad kan man lägga cellplastskivor under plattan innan man häller på betongen.

Plintar använder man till staket och altaner, lecablock till att mura med ;-)
Fast platta på mark kräver ett omfattande underarbete med kapilärbrytande skikt av makadam och dränering om det skall fungera att lägga golv på. Sen ligger stugan i jämtlandsfjällen och där finns inte betongstationen runt hörnet så kostnaden blir nog betydligt högre för att ta dit en betongbil, om det nu ens finns en farbar väg.

Jag håller med de flesta här att använda lecablock på grusbädd. I de högre hörnen murar ni ihop block till en större plint för att få det riktigt stadigt.
 
tack för svaren, nu kan jag bara berätta hur vi gjorde, eftersom grunden ordnades med förra sommaren.
stugan ligger mitt på en upphöjd sand-ås, med myrmark omkring, ca 60 m från närmaste väg. allt material bärs till bygget, så en betongbil eller liknande var aldrig aktuellt. vi håller också bygget på absolut minimum vad gäller pengar/budget.

hur som helst, vi grävde bort ytskikt/matjord mm så vi kom ner till sand (hårt packad) i 9 hål (ett/hörn + ett på mitten av varje fasad +mitten av huset). hålen var stora som lecablock plus 15cm marginal runt om. hålen stampades ordentligt och fylldes med ca 3hinkar grus/hål för dränering. vi har som sagt inte grävt bort något mer än "hålen" för lecablocken, men då det är ca 30cm i snitt till syllen från marken så borde det inte bli något problem med fukt.
-är det nån som föreslår att vi ska täcka marken med något?

marken stugan står på är lite sned, så antalet lecablock varierar från ett till 3. vi har inte murat eller fäst ihop blocken på något sätt, kanske dumt men det funkar.

det vi hann med förra sommaren var grunden, syll/bjälklag, stomme, tak inkl papp/plåt, fasad (målad o klar) mm. dvs skalet som behövdes för att bygget skulle klara vintern.

grunden ser bra ut idag, har inte satt sig något märkbart. tjälen har inte varit något problem. inget har rört sig, allt står där vi ställde det...

i sommar blir det fönster,dörr och golv (isolerat) som ska klaras av. låter lite, men fönster o dörr är gamla delar som vi fixar upp och bygger om (sätter ihop egna tvåglas-fönster av gamla enkelglas, bygger egna karmar, isolerar gammal enkel-dörr etc) så det blir nog fullt upp. golvet blir rejäla plank, så det är lite pyssel där med.
ha det bra och tack för svaren.
 
  • Gilla
TCG och 1 till
  • Laddar…
Kul att höra hur det gick ! :)

/K
 
hoppas att stuga håller sig på plats :)
 
Går i samma tankar, då med timmerstuga. Funderar dock på en lite detalj, vad har man imellan lecablocken och första timmervarvet för att förhindra att stocken blir fuktskadad?
 
odolf skrev:
Går i samma tankar, då med timmerstuga. Funderar dock på en lite detalj, vad har man imellan lecablocken och första timmervarvet för att förhindra att stocken blir fuktskadad?
Syllpapp ? :)

/K
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.