Nytt hus restes 1 maj, ännu är inte takpannorna på och undrar om det är någon fara? Hur mycket tål den där pappen som är under takpannorna?
 
Underlagspappen klarar sig länge. Bara den är lagd så den är tät, dvs inte genomspikad, så inte råsponten blir blöt.
 
Om det är utfört på rätt sätt så behöver du inte oroa dig alls, pappen tål väldigt mycket väder, jag utgår från att det är läktat oxå.

Mvh
 
Vad menar du med läktat? Det är iaf papp på taket och träreglar. :)

Skönt iaf... jeffla regn nu som håller på! Alla rännor o sådant på huset är färdiga så det känns nog som att allt är rätt Ok ändå.

Dragit ut på tiden med läggningen av takpannorna då kranbilen verkar vara svår att få tag på.

Vad går en sådan på egentligen? Funderar på om jag ska hyra in en själv o få det gjort....

För grejen är den att takpannorna står i vägen på uppfarten nu för att uppfarten o tomten ska bli färdig... ack
 
Ja det var "reglarna" jag menade :) ströläkt & tegel-läkt (bärläkt), pappen ska klara flera månader utan pannor på, det som är lite känsligt är om det blåser mycket och läkten inte ligger på¨, då kan pappen slita sig och det e inte bra, men det verkar vara lugnt på ditt tak.

mvh
 
Jag betalade 1000 kr/timmen för en kranbil.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.