Hej!
vet inte om jag lagt denna fråga på rätt tråd men gör ett försök här ialla fall.

ska börja stomma upp en tillbyggnad av vårat hus, och tänker lite längre fram, hur lägger man takbjälkarna 170x45 cc 60 vid hammarbandet? ska det sågas ut en liten kil eller läggs de endast rakt på hammarbandet utan att sågas för att sen spikas/skruvas fast?

se bild:
999200991236Acffc.jpg

tackar för svar!
 
Jag kan bara svara att på vårt Anebyhus från 1966 så är takstolarna ursågade precis som du ritat. Reagerade lite över det eftersom det ser ut som en väldigt svag punkt, men det går väl bra så länge det inte är så mycket last på överhänget.
 
ok! finns det någon mer erfarenhet av att bygga så här eller kan man göra på något annat sätt?
 
Själv skulle jag absolut såga ur för hammarbandet då det blir stadigare, har aldrig förekommit att jag tillverkat själv eller bevittnat det monteras på något annat sätt.

ang. överhänget förstår jag inte riktigt vad 'hheheh' oroar sig för angående belastningen, att man sågar ur lite ökar bara stadigheten och givetvis används reglar som är tilltagna för ev. ursågning.

får jag även påpeka att ju kortare överhäng desto stabilare självklart, och en ränna + några få tegelpannor utan ett stöd på 30 cm utanför takfoten är absolut ingen belastning.

Oskar
 
Tja nikke!

Det finns två sätt att göra. Antingen så du ritat ovan, eller att du helt enkelt lägger åsarna på hammarbandet och i efterhand petar i kilar. I båda fallen behöver du förankra varje ås med vinkeljärn samt kamspik/skruv och med spont och panel blir båda lika stadiga och lika godkända. Är du inte hundra med sticksågen, gör du enligt ex nr. 2. Vet du vad du gör, sågar du ut, då det under byggnationen kommer hålla sig stadigare.

Lycka till!
 
tackar för svar, blir till att ta det lugnt med sticksågen, behöver så mycket extra lutning jag kan få på bjälkarna.
lutningen ligger strax under 14 grader (tänkte ha betongoannor) just nu utan sågning, så det blir nog ganska bra med ett litet jack i dem...

tackar för svaren //Niklas
 
Tips som du säkert redan tänkt på...
Gör en, och använd den som mall till alla...
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.