Myresjöhus har tydligen tagit fram en ny vägg som de kallar effektväggen, någon som vet mer om den?
 
effektvägg???förklara gärna för mig åxå.
blev lite nyfiken.
 
ingen som vet något?
 
Jag förstår inte heller varför det är så svårt att få information om denna väggen.
På hemsidan hittar jag rubriker om väggen men inget vettigt svar.
Argumentet att den håller ute fukten känns helt löjligt. Detta är väl en självklarhet för vilket husföretag som helst!
Är detta verkligen en nyhet för Myresjöhus?
 
Vad jag fattat så uppfyller väggen / husen de nya energireglerna som kommer i årsskiftet. U-värdet ska vara 0.14 på själva väggen och det är väl bra antar jag. Ska bli intressant att jämföra deras nya leveransdeklaration med den för LB-hus Classic-serie!

Myresjöhus verkar däremot ha något sämre fönster än LB-hus? Det tycker jag verkar ganska märkligt.
 
LB-hus tror jag fortfarande är de enda som har Elite Extreme som standard. De har alltid legat steget före alla andra företag när det gäller kvalitét och konstruktion på sina hus. T.ex. bättre väggkonstruktioner, våtrumsskivor i badrum, trycktestning av hus o.s.v.
 
Kanske, men ändå uppfyller inte Classic-serien de nya energireglerna som kommer till årsskiftet...

Exakt hur mycket som skiljer i energiförbrukning mellan Classic och Myresjö ska jag verkligen försöka ta reda på! Vi är nog mest intresserade av LB-hus, priserna är mycket trevligare.
 
flindra skrev:
Kanske, men ändå uppfyller inte Classic-serien de nya energireglerna som kommer till årsskiftet...

Exakt hur mycket som skiljer i energiförbrukning mellan Classic och Myresjö ska jag verkligen försöka ta reda på! Vi är nog mest intresserade av LB-hus, priserna är mycket trevligare.
Inte? Det trodde jag att dom gjorde, ska ju vara mer isolering i dom nu, räcker inte det? Vad är det som saknas för att dom ska uppfylla dom nya energireglerna?
 
Jag ska ta reda på exakt vad som skiljer...
 
LB-hus säljare trodde att U-värdet på väggarna är på 0.2. Han menade också att största svinnet är på fönstren, och eftersom de har de bästa fönstren så är ju det bra. Sen hade han uppgift på en som bodde i en Viggen och hade en energiförbrukning på 49 kWh/m2, och gränsvärdet är ju på 55 kWh/m2 nu med de nya energireglerna. Det var med en Nibe Fighter 640, man vinner väldigt mycket på att uppgradera till en sån.

Jag har fått en energideklaration på LB-hus Classic 154 med en Nibe Fighter 640 i min landsände, och då blev energiförbrukningen 51 kWh/m2, dvs då uppfyller den de nya energikraven.

Så du har rätt, LB-hus uppfyller energikraven (om man uppgraderar till en bättre Nibe Fighter).
 
är det nya energikrav nu igen... bra, men vad innebär det denna gång?
 
Nu har säljaren på LB-hus kollat upp väggen bättre, U-värdet ligger på 0.17. Det måste man väl säga är mycket bra om man dessutom räknar med att fönstren har så lågt U-värde.
 
Läste också på boverkets sida och det verkar som om det blir tre klimatzoner med olika värden, men jag förstod inte så mycket mer än så...

Så alltså effektväggen U-värde 0,14
LB-hus U-värde 0,17

Trivselhus har också kommit med ett "energikoncept" snlight med U-värde på vaddå?
Kanske måste starta en U-värdestråd ;-)
 
Väggen har säkert ett bra u-värde... men hur tätt blir ett prefabhus med skarvarna som uppstår... Kan man verkligen jämföra u-värde med u-värde ? Ett stenhus blir ju oerhört tätt utan skarvar men har ett högre u-värde.. Värmen vandrar dock inte ut lika snabbt vilket ju sänker energiförbrukningen. Jag har ett prefabhus idag och är förvånad hur snabbt huset blir kallt vid väderomslag.. Tror faktiskt inte så mycket på prefabtillverkarnas u-värden..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.