En tung eldstad tar tillvara på värmen bättre än en lätt. På en vanlig rak plåtkamin blir helt enkelt röken ut ur skorstenen varmare och till ingen nytta.

En täljstensugn bygger på att man ska elda den hårt och få hög förbränning. Pyreldar man så utnyttjar man inte konstruktionen utan försämrar verkningsgraden genom att ugnen sotar igen.

Till skillnad från vissa gamla kakelugnar, så ger en modern täljstensugn en hyfsad värmespridning även initialt då den sprider värme från den våldsamma elden även ut genom glasluckan och till skillnad från en lätt kamin så blir denna värme inte plågsam i det långa loppet eftersom man inte behöver elda så länge som i en kamin.

 
ClasseClas skrev:
sofia_k,

Eftersom du (snart ;)) har ett 1-planshus med ryggåstak, så antar jag att du har en rätt luftig planlösning. Dvs mycket värme kommer lägga sig under ryggåsen och ovanför era huvuden.

Förmodligen kommer du inte ha några större problem med vilken av kaminerna du än väljer. De kanske blir så att du - vad det lider - kommer att vilja installera takfläktar för att vispa ner värmen där den behövs bäst.   ::) ::)

Am I right?

Huvudet på spiken ;)

tack för rådet, det blir en tälsjsten ;D ;D
 
Bra val :D :D, du kommer inte att ångra dig! Jag är täljstensfanatiker, så jag är ngt "biased". Har en bastu med mkt täljsten; funkar perfekt där också!
 
ClasseClas skrev:
Bra val :D :D, du kommer inte att ångra dig! Jag är täljstensfanatiker, så jag är ngt "biased". Har en bastu med mkt täljsten; funkar perfekt där också!
dyrt i bastun?
:)
 
Yes, aggregat ca 6500 kr (priser från -01),
http://www.mondex.fi/swe_sahkokiukaat_mallit.htm

Täljstensklinker i spräcklig täljsten (Sky) ca 1000kr/kvm.
http://www.tulikivi.fi/www/TLTuote.nsf/(WWWDisplayForeign2)?OpenAgent&id=Soapstones&id2=SV

Tebaks till tråden nu...
sofia_k, glöm inte bort att säkra tilluften till din nya kamin! FVLP-system har den egenheten att de ger ett konstant undertryck i huset, vilket gör att skorstenen får baksug. Enkelt fixat under projekteringsfasen innan gjutning av platta.

Alternativa lösningar är:
-Rökgasfläkt på skorstenen (dyrt, kräver också eldragning upp till skorstenen + manöverenhet vid spisen).
-Öppna en dörr eller fönster för att betvinga undertrycket (imponerar nog inte på svärfar när det är minus 20 grader kallt... ::) ::) ::))

 
Som tur är hade vi med det tidigt i projekteringen så tilluften är förberedd :)
Klinkern vá fräck. 8)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.