K
Hej!

Vi har fått erbjudande om en fin tomt på ett attraktivt läge för 400 000 kr. I det ingår el, fjärrvärme och vatten. Tomten ska bebyggas inom två år, marken behöver inte någon extra beredning.

Vi funderar på att bygga ett hus på mellan 60 och 80 kvm, 1,5 plans. Vi vill komma så billigt undan som möjligt, vi kan göra mycket själv och nöja oss med lägsta standarden på badrum och kök. Hur mycket tror ni att vi måste räkna med? Hur långt kommer man på 400 000 kr?

MVH/ Karl
 
  • Gilla
yezaiha och 1 till
  • Laddar…
60-80 på 1,5 plans... ujja. Litet...

400.000 är väl en nästan en hel byggsats, sedan får ni snickra själva.
 
K
Ja, det halva planet var väl kanske mest tänkt som loft. Kommer det kostnadsmässigt spela någon roll om man försöker köpa mycket byggmateriel begagnat? Ex, takpannor kan man ju få ganska billigt beg. likaså fasadtegel. Vad är det egentligen som gör att det bara skiljer 5000 kr mellan fiskarhedens byggsats Carport och Garage, trots att de har samma storlek och garaget därmed har mycket mer yttervägg? Bara porten måste ju vara värd 5000 kr.

Kommer förmodligen inte att köpa en färdig byggsats utan försöka rita något eget.
Vad finns det annars för hustillverkare som tillverkar riktiga småhus (60-80 kvm)?
 
Redigerat:
Är det en villa eller ett fritidshus ?

Mitt 45 kvm fritidshus med loft på ca 20 kvm kostade mig ca 280000 kr.
Med bla hus som byggsats, begagnat kök, och fyndad inredning i övrigt (kakel på konkursutförsäljning osv)
jälvklart har jag då byggt allting själv, utom elen, det är ett måste för att komma ned såpass lågt i pris som vi pratar om här...

Men då är det ett fritidshus med relativt lite isolering, jämfört med villastandard, billigt uppvärmningssystem (direktel som inte är godkänt i en villa) osv

/K
 
Att bygga ett lösvirkeshus på 60-80 m² känns väl som ett gripbart och hanterligt projekt. Det kan bli riktigt trevligt om man tänker sig för när man konstruerar det. Man får inte heller ha väldigt utrymmeskrävande hobbies. Jag förmodar att ni bara är två i familjen.
Ett hus kostar 10000-30000 kr/m² beroende på standard och hur mycket man gör själv. Så för 400000 blir det inte så väldigt mycket hus.
 
K
Det är en villa för två ungdommar utan barn. Problemet är att den ena av oss är student så därför är inte kreditvänligheten på topp från bankerna. Tanken är att det redan från början ska planeras för tillbyggnad så att det kan byggas till när ekonomin är bättre. Fjärrvärme finns på tomten och inkoppling ingår i tomtpriset, precis som El och VA. Standarden ska som nämnt vara så låg som möjligt, vitvaror och badrumsinredning kommer att köpas begagnat. Huset ska ritas så att vi kan använda de möbler vi redan äger. Vi kommer så långt som det är möjligt att utnyttja vänner och släktingar för El, VVS och liknande.

Klaskarlsson; Vad var det för byggsats du köpte?
 
Kallebo skrev:
Det är en villa för två ungdommar utan barn. Problemet är att den ena av oss är student så därför är inte kreditvänligheten på topp från bankerna. Tanken är att det redan från början ska planeras för tillbyggnad så att det kan byggas till när ekonomin är bättre. Fjärrvärme finns på tomten och inkoppling ingår i tomtpriset, precis som El och VA. Standarden ska som nämnt vara så låg som möjligt, vitvaror och badrumsinredning kommer att köpas begagnat. Huset ska ritas så att vi kan använda de möbler vi redan äger. Vi kommer så långt som det är möjligt att utnyttja vänner och släktingar för El, VVS och liknande.

Klaskarlsson; Vad var det för byggsats du köpte?
Jag köpte Onsala från CA-boden (www.caboden.se)
Dom har även större hus.

Problemet är nog att du troligen får det svårt med bygglov på ett fritidshus, om du inte isolera mkt extra eftersom det finns energikrav på nybyggda permanenthus.
Om du får kan du kanske bygga ett fritidshus som du sen flyttar in i iof- omdet går i det aktuella området
/K
 
Bygg ett "riktigt" hus med en gång om du nu ska bygga. Det kan vara litet till ytan, men låt det vara ordentligt isolerat.
Gör tvättstuga mm ordentligt stor från början. Såna saker är svåra att bygga till. Det är lättare att bygga till nåt enstaka sovrum i efterhand.
 
K
CA-bodens hus var ju riktigt trevlig. Dessutom visar deras priser att det måste gå att bygga billigare! Bra att andersmc nämner tvättstugan, den har varit ett hett diskussionsämne då min sambo anser att man allt kan tvätta på toaletten.

Vad byggdes huset på för grund? Platta, krypgrund eller plintar?
 
Kallebo skrev:
CA-bodens hus var ju riktigt trevlig. Dessutom visar deras priser att det måste gå att bygga billigare! Bra att andersmc nämner tvättstugan, den har varit ett hett diskussionsämne då min sambo anser att man allt kan tvätta på toaletten.

Vad byggdes huset på för grund? Platta, krypgrund eller plintar?
Kolla in på vår blogg så ser du foton från tomt > hus, budget + uppföljning och mer.
http://klasoida.blogspot.com/
:)

Jag byggde på plintgrund - dels var det lämpat pga tomtens lutning, dessutm billigt och lätt att göra själv.
Krypgrund funkar nog lika bra.

Platta - well då får du nog modifiera byggsatsen lite eftersom golvkonstruktionen blir lite annorlunda, men det kan dom säker göra om du skulle vilja köpa av CA-boden, dom var bra att ha att göra med, även om dom under april-juni var lite svåra att få tag på per telefon...

Men bygger du ett hus avsett för att kunna bo i permanent så följ andersmc's råd och ta i ordentligt med isolering !

/K
 
R
Mitt tips lösvotke rita själv huset , vi byhhde, ritade och inst själva, pris nyckel färdigt 130 tkr
 
400000 är nog görbart om du gör i princip allting själv, jagar material till billigt pris, nöjer dig med enkel standard osv. Kanske kan du köpa ett hus någonstans och flytta dit? Att flytta ett hus kostar några hundra tusen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.