Hur tar man reda på om grannen har bygglov för ett garage som ligger alldeles inpå tomtgränsen?

Ska kanske nämna att det ligger grannosämja i botten. Hittills har vi inte gjort något som har bidragit till att bråket eskalerat och har inte för avsikt att göra det.

De bråkiga grannarna har byggt ett garage nära tomtgränsen och har inte tagit in synpunkter från oss. Detta göra att vi misstänker att det saknas bygglov. Ett problem i sammanhanget är att vi inte vill att grannarna ska riskera att få riva sin byggnation om det visar sig att de byggt utan tillstånd.

Finns det något sätt att ta reda på detta utan att det dras igång en stor byråkratisk process?
 
Kontakta kommunens stadsbyggnadskontor.
De skall ha alla pågående och avslutade bygglov.
Offentlighetsprincipen ger dig rätt att få ta del av dessa.
 
Men om jag gör det så kanske grannen får ett rivningsbeslut på sig. Det skulle göra att bråket blev ännu värre.

Jag vill veta om det saknas bygglov för att om möjligt få grannen att sluta med sina trakasserier och inte för att börja trakassera själv.
 
Till att börja med så kan du be att få ut detaljplanen för ert område. Där står vilka regler som gäller. I vissa detaljplaner så står det utryckligen att just garage får byggas 1m från gränsen, eller direkt vid gränsen osv.

Om garaget står närmare än vad planen tillåter så är ev. bygglov ogiltiga efterssom ni inte har fått yttra er om placeringen. OM ni hade fått yttra er och sagt nej, så kan bygglovsmyndigheten ändå bevilja lovet.

Så fort man vill bygga något som inte är detaljplansenligt så måste grannarna få yttra sig, det gäller samtliga grannar inte bara den som får bygget nära sin gräns.

Men som sagt det är fullt möjligt att planen tillåter placeringen.

Nästa steg ni kan göra är att begära ut ritningar från stadsbyggnadskontoret för grannfastigheten, det är en helt normal operation, ni begär bara ut ritningar för den fastigheten, myndigheten har inte med att göra huruvida ni är grannar eller folk som ev. vill köpa huset i fråga.

Om ni bor i en mycket liten kommun så finns givetvis alltid risken att någon tjänsteman blir nyfiken och åker och tittar, eller råkar nämna för sin kompis i ert grannahus att ritningarna beställts ut. men det är som sagt ingen uppseendeväckande operation.

Här i stockholm kan man ex. åka in och titta på ritningarna direkt över disk hos stadsbyggnadskontoret, de frågar inte om vem man är (det vore olagligt) sedan får man utskrivet de sidor man vill ha för en nominell kostnad (typ 5kr per sida).

Är ni väldigt rädda för att bli "påkommna" så kan du väl be ngn. kompis som bor i en helt annan kommun begära ut handlingarna, skulle han bli konfronterad senare så kan han väl alltid säga att han råkade ge fel fastighetsbeteckning.

Kom ihåg att OM garaget saknar bygglov, men har stått där i mer än 10 år, så är det preskiberat.
 
@hempularen Tack så mycket för det svaret. Nu vet jag vad jag ska göra. Det är mycket jobbigt med grannar som bara hittar nya saker att bråka om så nu hoppas jag att jag ska kunna få ett slut på det här.
 
fröken_frågvis skrev:
Men om jag gör det så kanske grannen får ett rivningsbeslut på sig. Det skulle göra att bråket blev ännu värre.

Jag vill veta om det saknas bygglov för att om möjligt få grannen att sluta med sina trakasserier och inte för att börja trakassera själv.
Du behöver inte motivera varför du vill titta på handlingen, vem du är eller att du noterat att där står ett garage.
Begär bara att få se på ev. bygglov för fastigheten xxxx.
Jag lovar dig att ingen på kommunen kommer att göra något med din granne förrän de fått in en anmälan om ett svartbygge.
Det är väl inget konstigt att ta reda på vad ens grannar har för byggrätter på sin tomt.
 
Ett annat sätt är väl också att ringa SBK och undersöka huruvida man själv kan får bygga garage på samma premisser som grannen. Troligtvis ligger man inom samma detaljplan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.