Från att ha haft kolfilterfläkt i vårt nyrenoverade hus ( kolfilter=värdelöst), har jag efter samtal med sotaren, bestämt mig för att leda ut matoset via en imkanal och ut genom yttervägg. Någon annan lösning finns inte. Har sett att det ska finnas någon typ av "holk" som man ansluter till spiro-röret, så att man kan avsluta spiro-röret en bit från husvägg. Har letat som en galning på nätet efter en sådan här holk, utan att hitta någon. Var finns dom att köpa, eller får man be plåtslagaren att snickra ihop en sådan ? Tacksam för svar.
 
Ingen som hört talas om detta. Om inte, finns det någon som har möjlighet att lägga ut någon bild på hur ni har gjort på utsidan av väggen. Vore hemskt tacksam för hjälp.
 
Holk, som du avser, har jag nyligen sett på COOP-bygg. Den finns i olika diameter på röret.
Men däremot tycker jag att du skall fundera på om du verkligen skall ha en holk! Jag föreslår att du enbart sätter ett galler som slutar jäms med väggen. Skälet är att med en holk så får du mycket mer metall som kan kylas ned vintertid och det blir risk för kondens. Bäst är med så lite metall som möjligt på utsidan väggen.

Jag har nyligen flyttat ett kök och blev tvungen att dra ut imkanalen genom ytterväggen, som dig.
Här i vår kommun behövdes en bygganmälan(1.100:) och kontakt med sotarmästaren, som blev byggnadsnämndens representant i ärendet.
Vissa krav på utförandet talade sotarmästaren om för mig.
3 cm "nätmatta" runt röret ut , som brandisolering. På ytterväggen en skiva av brandsäkert material. Minerit i mitt fall. Skivans mått är 100 cm ovan ytterkant rör, samt 25 cm på sidorna och under ytterkant på rör. Mitt rör är 12,5 cm diam.
Bredden på skivan blir alltså : 25+12,5+25 cm
Höjden: 25+12,5+100 cm.
Om du behöver "stosar" för genomföringen så finns dessa på bl.a. COOP-bygg.
Jag köpte tre st. Popnitade ihop två st mot varandra på insidan väggen och via ett rör sedan en stos på utsidan väggen.
Kanske en mängd onödig info. Du kanske redan vet hur du skall göra?
Vänligen
L.J.
 
Tack så hemskt mycket för informationen, DALASOL. Ska ta ett snack med den lokala plåtslagaren och se om han kan fixa ihop något åt mig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.