Linköpingsbon skrev:
Hejhej!
Hör till en av nykomlingarna på detta forum. Jag och sambon har varit på lite husvisningar runt linköping, men har så smått börjat inse att vi inte kommer ha råd att köpa det hus vi vill ha. Har således börjat titta lite på vad det skulle kosta att bygga nytt istället. Fick hem papper ifrån kommun i slutet av förra veckan på de tomter som har släppts i etapp två.

Har verkligen njutit av att sitta och läsa alla de inlägg som skrivits av nybyggarna i Olofstorp. Har lärt mig hur mycket som helst! Jag har både skrattat och stundtals lidit med er. Jag har nog inte förstått vilken lång och stor process det egentligen är att bygga nytt.

Min fråga vänder sig framförallt till er som byggt ett Eksjöhus, lyckan vinkel. Vad har hela kalaset gått på i runda slängar? Jag förstår om ni inte vill skylta med det såhär på forumet, men jag vore verkligen jättetacksam för ett riktmärke. Känns som att det vore skönt att i allafall ha ett hum om det innan man vänder sig till Eksjöhus.

Hälsningar tessan
Finns ju två tomter lediga mittemot oss om ni vill bygga snart. =)
 
Hej på er alla glada!
Så roligt att fler o fler hittar forumet. Vi har äntligen flyttat in men gömmer oss i huset då det verkar ta en evighet att packa upp, kartonger överallt och inte så mycket förvaringsutrymme.
Så kul att se alla grannar som pysslar utomhus. Joachims hus och trägård är som en oas i området:)
Jesper och jag tänkte dela lite med oss av saker som kanske är nyttiga och vi önskar vi hade lite mer kött på benen innan vi byggde hus.
Vi börjar med extra fyll; bygger man enplans hus så är det självklart mer att fylla men tänk oxå på hur er tomt ser ut. Vår låg under den asfalterade vägen så förutom att fylla ett stort enplanshus var vi dessutom tvungna att höja det. Vidare ska man ha fiberduk, radonslang som inte är mycket men drar iväg. Sedan sprack vår utomhusbudget på alla extra grejer vi la till under byggtiden som tex elgrejor; spots och speciell inbyggd belysning; vi tänkte fixar vi inte det här nu kommer vi att ångra oss sedan. Vidare tillkom det lite extra småsaker 1000: hit 1000:- dit. Byggel visste vi ju om men hade inte riktigt koll på vad det kan kosta, sen hyra av elskåp, inkoppling av temporär elsanslutning och lite andra kring grejor man inte riktigt vad insatt i.
Mao budgetera och räkna med lite till. Sedan beror det ju på vad man vill, vi valde att prioritera invändigt först; lägga till det vi verkligen ville ha och köpa lite nya möbler . Därför kommer vi slå upp ett tält för vår bil och våra barn får leka i lera.....:) Men men ett hus är ett livslångt projekt och det tar tid .
Vidare vill vi säga att vi är jättenöjda med våra byggare (IMR) och Götenehus personal har varit underbar!
Ha det gott och lycka till med alla projekt!
 
Jessan, jag har skickat ett PM till dig.
 
Har en fråga gällande uppvärmning. Många av er har säkert valt att köra med Frånluftsvärmepumpar som ingår i husköpet, men har ni dragit i fjärrvärmen också men inte valt att koppla in den. Är inte det bra att dra in den i huset för framtiden så att det finns där om man vill koppla in sig på den så slipper man gräva igen eller är jag helt ute och cyklar här?
 
Vi har dragit in fjärrvärme och klarat de teoretiska engergikraven med endast mekanisk frånluft.
Vi hade funderingar på att kombinera fjärrvärme med FTX (värmeväxlare) men offerterna vi fick visade att det skule ta mycket lång tid att tjäna in.

När jag "upphandlade" vårt hus upplevde jag att alla de stora hustillverkarna var mutande/uppköpta av frånluftvärme tillverkarna IVT o Nibe. Ingen var intresserad att lämna offert utan den typ av pump. Någon kunde leverera Jordvärme vilket är ett bra alternativ. Vi hade även tankar på att köra kombination frånluft/Fjärrvärme men det var heller inget bra alternativ.

Jag tycker fjärrvärme är det bästa alternativet, bekvämt, billigt underhåll och våra tre barn kan duscha och bada hur mycket de vill, vi får ändå varmt vatten efter dem.. Hoppas även att de kommer med fjärrkyla med tiden.

/ Joachim

majo123 skrev:
Har en fråga gällande uppvärmning. Många av er har säkert valt att köra med Frånluftsvärmepumpar som ingår i husköpet, men har ni dragit i fjärrvärmen också men inte valt att koppla in den. Är inte det bra att dra in den i huset för framtiden så att det finns där om man vill koppla in sig på den så slipper man gräva igen eller är jag helt ute och cyklar här?
 
Joachim74 skrev:
Vi har dragit in fjärrvärme och klarat de teoretiska engergikraven med endast mekanisk frånluft.
Vi hade funderingar på att kombinera fjärrvärme med FTX (värmeväxlare) men offerterna vi fick visade att det skule ta mycket lång tid att tjäna in.

När jag "upphandlade" vårt hus upplevde jag att alla de stora hustillverkarna var mutande/uppköpta av frånluftvärme tillverkarna IVT o Nibe. Ingen var intresserad att lämna offert utan den typ av pump. Någon kunde leverera Jordvärme vilket är ett bra alternativ. Vi hade även tankar på att köra kombination frånluft/Fjärrvärme men det var heller inget bra alternativ.

Jag tycker fjärrvärme är det bästa alternativet, bekvämt, billigt underhåll och våra tre barn kan duscha och bada hur mycket de vill, vi får ändå varmt vatten efter dem.. Hoppas även att de kommer med fjärrkyla med tiden.

/ Joachim
Hej igen!

Det verkar ju som du har kollat upp detta rätt bra och har förstått innebörden, så långt har inte jag kommit ännu. Men hur mycket effektåtervinning får man ut av en FTX? Hur mycket skiljde det i pris på mekanisk frånluft och FTX?

Vad kostar fjärrvärmen att dra in i Mantorp? Vad är det för mer avgifter som tillkommer?

Nu är det ju så att de ska sänka energikraven om något år till hälften av vad det är idag och då kanske man måste ha fjärrvärme för att klara det kravet, vet du något om detta?
 
jessan skrev:
Finns ju två tomter lediga mittemot oss om ni vill bygga snart. =)
Jag hade mer än gärna satt igång ett husbygge nu:). Måste dock se till att få hem sambon hel ifrån Afghanistan först. Skjutsade honom till tåget i morse... Har planer på att bygga när han har kommit hem igen och vi båda har landat efter hans mission. Jag måste dock roa mig med något under tiden han är borta, därför passar jag på att läsa på så mycket jag bara orkar på bland annat detta forum.

Var och tittade på och bjöd på några hus i vintras. Dessa drog dock iväg i pris och då väcktes tanken på att bygga nytt istället. Linköping är inte ens ett alternativ för oss, då det skulle bli på tok för dyrt och därför känns Mantorp som ett mycket hett alternativ. Alla råd och dåd är välkommna.

Gräsänkan
 
Nu har jag vaknat till efter denna helg då vi murade upp vårt hus. Det gick så himla bra, vi var ett stort gäng som hjälpte murarna med att blanda bruk och langa sten för att det skulle gå fort. Hade inte trott att det skulle vara så jobbigt. Efter räknade vi ut att det var 50 ton :surprised:, hahaah!!! Men nu är ytterväggarna uppsatta och det känns skönt och roligt att se att det händer saker. Nu börjar det ju se ut som ett hus. Men det är långt kvar. Det är skönt och ha hela sommaren framför sig samtidigt som jag vill att det ska vara oktober så vi kan flytta in :)

Som ett inlägg på föregående skrivare om fjärrvärme så kan jag berätta att vi oxå valde fjärrvärme till sist. Vi var länge inne på att borra för bergvärme men kom fram till att det skulle ta många många år att tjäna in det, och skulle det hända något så skulle vi stå för kostnaden. Precis som Joachim sa så är fjärrvärme säkert, varmvattenet räcker, det är underhållsfritt och man behöver inte heller så mkt plats för fjärrvärmen som man hade behövt ge plats för till bergvärme pumpen och alla de tillbehören. Sen är det ju relativt "billigt" att installera fjärrvärmen oxå tycker jag.
Men jag tror även att det kan vara ett bra alternativ att välja frånluftvärmepump som många andra gjort i området.

Frida :)
 
Kom på att jag skulle vilja fråga hur Ni kommer göra med gräs, så eller rulla ut?
Vi är lite inne på att vi ska rulla ut gräs redan i höst. Är det någon som har erfarenhet av det ena eller andra? Berätta gärna för och nackdelar!!

Tack på förhand!
Frida:)
 
Hej Forumet. Jag har precis blivit medlem här. Vi är också ett Linköpings par som tittar "åt" mantorps hållet :), och har läst denna tråd. Vad härligt att det finns sådana här forum och vad mycket hjälp man kan få. Det visste jag inte, , är helt grön!

Frida, murade ni verkligen upp ett helt hus på en helg, helt otroligt! Nu är jag ju helt novis men det verkar ändå stark gjort hur gjorde ni :)?

Vi tänkte åka en tur i helgen till Mantorp, ska verkligen bli spännande och se era hus i verkligenheten, vilken nybyggaranda ni har allihopa!

Lev Väl!
Anneli
 
Hej Anneli!
Ja, visst låter det otroligt, trodde själv aldrig det skulle gå så bra. Det var 5 murare som murade och sen var vi 7 st som langade sten, blandade murbruk, byggde ställning runt huset. Vi började i torsdags och blev nästan klara i söndags, det som är kvar är 2 gavelspetsar bara som vi ska ta nästa helg. Vi gjorde ett jättebra "teamwork" tillsammans. Men jag kan lova att vi fick slita oxå, men det var det värt. Är evigt tacksam våra vänner som ställer upp för oss!

Vad trevligt att ni funderar på Mantorp. Har växt upp i Mantorp och tycker det är jättemysigt, nära till stan och pendeln är ju smidig.

Frida

anneli_li skrev:
Hej Forumet. Jag har precis blivit medlem här. Vi är också ett Linköpings par som tittar "åt" mantorps hållet :), och har läst denna tråd. Vad härligt att det finns sådana här forum och vad mycket hjälp man kan få. Det visste jag inte, , är helt grön!

Frida, murade ni verkligen upp ett helt hus på en helg, helt otroligt! Nu är jag ju helt novis men det verkar ändå stark gjort hur gjorde ni :)?

Vi tänkte åka en tur i helgen till Mantorp, ska verkligen bli spännande och se era hus i verkligenheten, vilken nybyggaranda ni har allihopa!

Lev Väl!
Anneli
 
Frida&Emil skrev:
Nu har jag vaknat till efter denna helg då vi murade upp vårt hus. Det gick så himla bra, vi var ett stort gäng som hjälpte murarna med att blanda bruk och langa sten för att det skulle gå fort. Hade inte trott att det skulle vara så jobbigt. Efter räknade vi ut att det var 50 ton :surprised:, hahaah!!! Men nu är ytterväggarna uppsatta och det känns skönt och roligt att se att det händer saker. Nu börjar det ju se ut som ett hus. Men det är långt kvar. Det är skönt och ha hela sommaren framför sig samtidigt som jag vill att det ska vara oktober så vi kan flytta in :)

Som ett inlägg på föregående skrivare om fjärrvärme så kan jag berätta att vi oxå valde fjärrvärme till sist. Vi var länge inne på att borra för bergvärme men kom fram till att det skulle ta många många år att tjäna in det, och skulle det hända något så skulle vi stå för kostnaden. Precis som Joachim sa så är fjärrvärme säkert, varmvattenet räcker, det är underhållsfritt och man behöver inte heller så mkt plats för fjärrvärmen som man hade behövt ge plats för till bergvärme pumpen och alla de tillbehören. Sen är det ju relativt "billigt" att installera fjärrvärmen oxå tycker jag.
Men jag tror även att det kan vara ett bra alternativ att välja frånluftvärmepump som många andra gjort i området.

Frida :)
Valde ni även att ha FTX till fjärrvämren och om ni gjorde det så undrar jag vad den delen kostar och vad den ger tillbaka?

När det gäller gräs så har jag sjäv varit med och rullat ut gräs på ca 1200 kvm yta. Det tog ca 10 timmar för 8 personer att göra det, och det blev kanon förutom på slutet. Anledningen till att det blev dåligt på slutet var att min bror (som jag hjälpte med gräsmattan) hade fått gräsleveransen på fredagen på förmiddagen. VI började sedan att rulla ut gräset på lördag förmiddag. På slutet av gräsmattan märkte vi att rullarna blev varma, så varma att de nästan inte gick att ta i och gräset på dem var gult istället för grönt. Det visade sig att rullarna hade börjat en komposteringsprocess. Så tips är att om man väljer rullgräs, lägg det samma dag som ni får det levererat.

Har ingen erfarenhet av att så mer än att det kostar mindre men tar längre tid och risken för ogräs i gräsmattan är större.

Mvh Magnus
 
Jessan, har du någon ritning på ditt hus som du kan delge? Är intresserad av att se hur ni löst problemet med att få in badkar och separat dusch i badrummet i erat hus?
 
Som ni kanske sett har vi rullat ut gräs (från Hermelins i Skänninge, rekommenderas:)), vi var tre pers som började kl 11.00 och när kl var 19 så hade vi rullat ut 480 kvm. Vi hade tur med vädret det var soligt och tort de första 400 kvm sedan kom regnet och då blev det ett helvete att lägga ut rullarna, ingenstans att gå eller stå. Bara en massa jord och lera och de förbannade rullarna gick knappt att skjuta ihop skarvarna på.

Men idag ca 3 veckor senare klippte jag det för första gången. Jag kan bara säga att det var värt alla de 15000 kr som det kostat. (i dom pengarna ingår även gräs på framsidan som jag skall hämta framöver) Vi har haft otroligt tur med vädret och bara vattnat ett par gånger.

Ett tips till er som funderar på rullgräs! Försök att ha utrymme så att lastbilen kan lasta av gräste på rätt ställe. Vi körde alla rullar på en skottkärra mellan fram och baksida, Jag var så j-vla trött i flera dagar senare.
// Joachim


majo123 skrev:
Valde ni även att ha FTX till fjärrvämren och om ni gjorde det så undrar jag vad den delen kostar och vad den ger tillbaka?

När det gäller gräs så har jag sjäv varit med och rullat ut gräs på ca 1200 kvm yta. Det tog ca 10 timmar för 8 personer att göra det, och det blev kanon förutom på slutet. Anledningen till att det blev dåligt på slutet var att min bror (som jag hjälpte med gräsmattan) hade fått gräsleveransen på fredagen på förmiddagen. VI började sedan att rulla ut gräset på lördag förmiddag. På slutet av gräsmattan märkte vi att rullarna blev varma, så varma att de nästan inte gick att ta i och gräset på dem var gult istället för grönt. Det visade sig att rullarna hade börjat en komposteringsprocess. Så tips är att om man väljer rullgräs, lägg det samma dag som ni får det levererat.

Har ingen erfarenhet av att så mer än att det kostar mindre men tar längre tid och risken för ogräs i gräsmattan är större.

Mvh Magnus
 
ja, vi har valt FTX som ventalationsaggregat. Det funkar som så att aggregatet tar luften inifrån huset (tex från kök, badrum och tvättstuga) och värmer upp tillluften så att inte fjärrvärmen behöver jobba så hårt och på så sätt sparar man kilowatt timmar på fjärrvärmen och därmed lägre energikostnad. Men exakt på vad den ger kan jag inte svara på utan det måste man ta med den man köper aggregatet hos då det är massa som spelar in, tex hur stort huset är, vad för hus, hur högt i tak, hur mkt fönster mm. Det är ett dyrare allternativ som val av ventaltionssytem men det har många positiva fördelar som att det ger behagligare luft, sparar pengar i uppvärmingskostnad , behövs inga ventiler på fönster m.m. Ska man bygga ett nytt hus så anser vi att det absolut inte är nått att spara, bättre och spara in på nått annat :). Hoppas det var lite svar på din fråga varjefall.

Tack för tipset om gräsmattan, då ska vi försöka rulla ut gräset samma dag som leverans. Vet du vilket som är bäst, att rulla ut gräs på våren eller hösten?

Frida:)


majo123 skrev:
Valde ni även att ha FTX till fjärrvämren och om ni gjorde det så undrar jag vad den delen kostar och vad den ger tillbaka?

När det gäller gräs så har jag sjäv varit med och rullat ut gräs på ca 1200 kvm yta. Det tog ca 10 timmar för 8 personer att göra det, och det blev kanon förutom på slutet. Anledningen till att det blev dåligt på slutet var att min bror (som jag hjälpte med gräsmattan) hade fått gräsleveransen på fredagen på förmiddagen. VI började sedan att rulla ut gräset på lördag förmiddag. På slutet av gräsmattan märkte vi att rullarna blev varma, så varma att de nästan inte gick att ta i och gräset på dem var gult istället för grönt. Det visade sig att rullarna hade börjat en komposteringsprocess. Så tips är att om man väljer rullgräs, lägg det samma dag som ni får det levererat.

Har ingen erfarenhet av att så mer än att det kostar mindre men tar längre tid och risken för ogräs i gräsmattan är större.

Mvh Magnus
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.