Hej,

Vi ska ta vatten från sjön, det är ca 250 m och en höjdskillnad på ca 20 m, men jag funderar på vart jag ska ställa hydropressen, vi ska sätta tryckströmbrytaren på halva vägen eftersom farsan bor vid sjön så kan vi ta ström dräifrån.
Ska jag sätta hydropressen vid tryckströmbrytaren eller ska jag sätta den längst upp? :confused:

/Gusan
 
Det är bäst att ha hydrofor och tryckströmbrytare på samma ställe, annars kan tryckstöten när pumpen startar slå ifrån pumpen och så startar det igen.

Protte
 
Men tappar man inte tryck om man gör så?
 
Om du sätter tryckströmbrytaren vid pumpen och hydropressen högre upp kan du få det fenomen prototypen beskriver.

250m kabel mellan pump och brytare är inte billigt och dessutom kommer det antagligen krävas en kontaktor med tanke på spänningsfallet. Utan kontaktor behöver du en sjuledare alt. 2 st fyrledare. Med kontaktor räcker en treledare.

Jag skulle ställa hydropress och brytare vid sjön.

Med tanke på att det är sjövatten så gissar jag att du ofta skall tappa kontinuerligt
t.ex. vid bevatttning. Du kan aldrig undkoma tryckfallet om ca 2 bar + tryckfall i ledningen. En Hydropress "upptill" kan bara tillfälligt ge ett högre tryck..
 
Oki,
Behöver jag ha en hydropres överhuvudtaget?
Kommer den att ha några fördelar? :confused:
 
Utan Hydropress slår pumpen till och från för en "droppande kran".
 
Med hydropressen nere vid sjön (eller halvvägs) så tar det en liiiiten stund att få fart på vattnet men sedan det väl börjat rinna så är det ingen skillnad.

Med 250 m kabel (gäller även om farsan bidrar med ström på halva vägen, 125 m) så MÅSTE man räkna på spänningsfallet OCH utlösningsvilkoret. Risken är att det blir en tjock och dyr kabel.

Protte
 
Vi köpte med en kabel på 80 m tror jag att den var, den var säkert inte helt gratis med i det stora hela tror jag inte att det var någon stor kostnad.

Vi kommer att sätta en mätare på strömmen, så farsan kommer att bli ersatt för strömmen han får ligga ute med :D
 
Gissar att du tänkt göra eljobbbet själv och vill göraa det ordentligt.
Även med 80 m kabel kan du få problem med utlösningsvillkoret som prototypen nämnt. Detta kan ev. gå att komma förbi genom att sätta motorskyddet vi centralen, dvs i början av ledningen. Det måste dock då finnas en arbetsbrytare vid pumpen och ledningen kan bara användas till pumpen. Släng in en fråga på elforat eller hör med en elektriker.
 
Kan man göra så att man säkrar av pumpen i lådan vid när det är ca 30 m kvar där vi ska ställa hydropressen.
Kommer detta att fungera?
 
Ställ elfrågorna på elforat. Där finns expertisen. Om utlösningsvillkoret är uppfyllt eller ej beror på jordslutningsimpedans och förimpedans fram till matningspunkten, säkringarna storlek (A) och karatäristik. Matningens längd/impedans.
Som sagt, ställ frågan i rätt fora.
Beskriv vad du vill göra. Hur du bor storstad/landet. Hur långt du tror att det är till transformatorn som förser er med el, vilken kabel du tänkt att använda längd etc. och pumpens märkström. Med dessa uppgifter bör du kunna få råd om lämpligt utförande.

Jag kan det här i teorin, men har inte nog erfarenhet att råda dig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.