Jag vill skarva ihop 2st limträskivor i ek med kortände mot kortände. Mitt problem är att jag inte får snittet bra nog. När jag skarvar på längden så kör jag det på rikthyveln och det blir kanon tycker inte det blir lika bra på kortändan. Kan ett mothåll och en överhandsfräs vara ett alternativ?
 
Har du maskiner som du kan köra en sådan här fräs med, så borde det bli bra.


900,606.jpg
 
En annan variant är att du gör en ände mot ände sinkning. Öppen eller dold efter hur mycket jobb du vill lägga ner på skarven. Gör du den öppen bör den placeras symetriskt.
 
Du kommer inte kunna limma ihop skivorna på ett hållbart sätt ändträ mot ändträ. Beroende på dina krav på hållfasthet tror jag antingen på snorunges tips ovan, kex/plugg/domino eller fjärilssinkning som diskuteras i denna gamla tråd: http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/67992-kexning-vs-pluggning.html
För att jämna till kanten är en vass och väljusterad handhyvel bäst men fräs /mothåll är ett bra alternativ.
/B
 
inga krav på hållf, vill att det skall se snyggt ut. Anledningen är att jag vill kunna utnyttja allt å få så lite spill som möjligt. Jag får testa ovanstående förslag.
 
Läste Din inledande fråga och blev intresserad. Gjorde ett prov och nog går det alltid att skarva, men det kräver mycket stor noggrannhet.

d9c3dda7h.jpg


Det helt avgörande är att snittet är i vinkel, rakt och "skarpt". Bilden visar hur materialet ställs på högkant och kontrolleras.

be91cb7c.jpg


Två skivor ihoplimmade. Ingen efterbehandling eftersom de limmades för en liten stund sedan och klockan närmar sig nu midnatt.

Verktyg: handcirkelsåg och styrskena. Sågning från baksidan. Vass klinga.

per
 
Och dagen därpå och efter lätt avslipning blev resultatet så här...

56955c57.jpg

per
 
Det går alldeles utmärkt att skarva utan fingerskarv , kex ,domino etc.
Så länge du har någon form av stöd under tex köks skåp

Limma med ett vattenfast lim gärna ett som fyller lite tex polerutan så gör det inget om skarven inte är helt 100 det kommer ändå synas att det är en skarv och man behöver inte vara räd för att skarven skall släppa med tiden efter alla avtorkningar med fuktig trasa.


Mvh Pär H
 
Jag skulle inte ens tänka tanken att limma ihop två ändträsidor... Även om de inte belastas så kommer det skita sig förr eller senare när limmet fått nog. (Det mesta av limmet har ändträt sugit in långt från fogen...) Det tar inte många sekunder att fräsa in en smal plywoodremsa eller kex/plugg. Dessutom blir inpassningen vid limningen bra mycket lättare...
 
bigsnucke skrev:
Jag skulle inte ens tänka tanken att limma ihop två ändträsidor... Även om de inte belastas så kommer det skita sig förr eller senare när limmet fått nog. (Det mesta av limmet har ändträt sugit in långt från fogen...) Det tar inte många sekunder att fräsa in en smal plywoodremsa eller kex/plugg. Dessutom blir inpassningen vid limningen bra mycket lättare...
Hålle rmed, är det riktigt trä och inte plywood eller MDF, så är ändträ mot ändträ en svag länk om man inte förstärker med något liknande ovan.

--- Mats ---
 
Så länge det är likadana skivor av samma matreal och dimensioner så går det utmärkt det är ju ingen belastning på skarven. angående att limmet skall få nog som bigsnucke skrev det kommer att ta väldigt många år.
Är man osäker tar man epoxy så kan jag personligen lämna flera års garanti på limningen.
Självklart är det bättre att tex använd fjäder eller samman foga med mekanisk hålfasthet tex laxstjärt.
Men jag hävdar att det går även utan så länge det är stöd under och ingen större belastning

Mvh Pär H
 
Tur att vi alla har våra olika arbetssätt... Lite omväxling och nya idéer är alltid välkommet. (Dessutom får vi mer att göra på snickeriet när kunderna fuskat hemma och sedan vill ha det gjort ordentligt.;)..)
 
tackar så mycket för alla svar. Jag testade lite men på smalare bitar och det gick kanon med ett kex. Eftersom biten var så pass smal så försvann fogen brand de andra i limträt.

Har ni något bra lim ni använder, och var köper man det i så fall? Jag har bara ett hederligt casco orange flaska.
 
u95hw skrev:
tackar så mycket för alla svar. Jag testade lite men på smalare bitar och det gick kanon med ett kex. Eftersom biten var så pass smal så försvann fogen brand de andra i limträt.

Har ni något bra lim ni använder, och var köper man det i så fall? Jag har bara ett hederligt casco orange flaska.
Hederlig casco vitlimm är bäst. Polyuretan finns också orange, och är bra där det är fukt.

--- Mats ---
 
Ett tips är att förlimma ändträt med vitlim.låt det ..nästan ..torka sedan på med nytt ,rikligt denna gång.slipa ner trädamm i skarven under andra torkperioden om du nu inte har helt plana ytor som ni sa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.