Hej!

Jag har köpt ett nytt hus med totalentreprenad.

Vi gjorde vissa ändringar som att byta från vanligt tv/tele till wexnet och beställde mer spotlights på diverse ställen.

Borde vi få nya ritningar på dessa saker?

Mvh
 
Ja du borde få relationshandlingar av totalentreprenören, i bland dom handlingarna finns El-ritningarna "som det blev".
 
Jag hade begärt att få en ritnig bara för att kunna kolla att beställningen gått fram riktigt.
Se sedan till att elmojen jobbar efter rätt ritning...
 
Huset slutbesiktades sommaren 07 men nu närmar det sig 2årsbesiktning och grannarna snackas vid :)

En frågade mig om jag fått dessa ritningar på Wexnet och extra spotlights mm, men jag har bara orginalritningen från hustillverkaren.

Borde jag kräva in en ny ritning, kan tänka mig att det inte blir det lättaste, nu vid 2 årsbesiktningen?

Mvh
 
Redigerat:
Ähh...om kåken är färdig för två år sedan vad ska du då med ritningen till?
 
Tänkte om man skulle koppla in något nytt eller borra upp något, eller om man skulle behöva felsöka.

Kanske nya ägaren kräver mig på den vid ev försäljning, jag är rätt "grön" på sånt här.:)

Men detta kanske inte är nåt problem?
 
Redigerat:
En elritning är aldrig så exakt att det går att tex borra efter, den visar gruppindelning och placering av ljuspunkter, uttag osv. Var rören går, "kanalisation" är bara schematiskt visat och läggs av montören där det är passligt.
 
Det man borde begära är att alla väggar fotograferas innan de stängs, så man vet precis vad som går var.
 
Kan du väl göra, men du får betala.

Ritningar som ändras får beställaren bekosta.

Men oftast så får man en orginalritning med ändringarn utritade med penna, sedan är det upp till beställaren att få dessa omritade...
 
Om rätta installationsteknikerna används av installatören så brukar borrningar och spikar inte vara något större problem, om en kabel eller ett elrör borras på så går den oftast då att byta, dock ej vid latmansförläggning med lösa kablar med genomspikningsskydd!
Själv borrade jag genom min egen avloppsledning når jag borrade genom golvet 1 meter framför toastolen! Det gick att komma åt från källaren, dock fick jag riva lite av asbesten i halmtaket där, kl 21:30 en vardagkväll medans bajsvatten ifrån ett häng på ledningen smekte mina dammiga kinder!
 
När jag har dragit el i hus, så har min chef suttit ner med kunden och gått i genom hela huset om extra beställningar och så har båda parter fått skriva under. Så allt finns på papper också när det kommer extra fakturer, samt får kunden en kopia på alla elritningar ( Kraft & bel, Data/tele/TV, Styr )

Detta är då inritat med penna på orginal ritningen.
 
Givetvis vill du väl ha ritningarna på hur allt är draget och byggt ifall något fel skulle uppstå, Men som det står ovan borde du ju kunna få dina orginalritningar med påritade revideringar:)
 
Det man normalt levererar är ett underlag till relationshandlingar, det innebär att man med en penna ritar in ändringar på orginalritningen som kunder får vid slutbesiktningen. Skulle nån sedan vilja ha en "riktig" ritning han husägaren lämna in underlaget och få en ritning utförd. Dom flesta kunder vill inte betala den kostnad som en "riktig" ritning kostar och nöjer sig med ett underlag. Det är det "normala" förfarandet vid allt elarbete där man använder ritningar
 
Hej!

En orginalritning med påritat hade funkat fint, nu har jag ej detta och undrar om det är nåt att lägga energi på pga, felsökning, försäljning etc

Mvh
 
Jag skulle inte lägga alt för stor energi på en ritning, den som ev skulle har största nyttan av en ritning är nån hempulare. En yrkesman vet i alla fall på ett ungefär hur det är "kopplat" och han litar i alla fall inte på ritningen, den ju är som nån nämnde bara schematisk
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.