Som sagt - skit i prisvärdhet! Jag vill bara ha en lista med maskiner i fallande ordning beroende på... ja vadå? Hur bra de är! :D

Prisvärdhet blir ett/kan bli ett resultat av listan + pengar att spendera; vägs prisvärdhet in i listan blir det inte en lista då alla har olika budget!

Tvekar du när det gäller ordning? Föreställ dig att du får välja mellan två maskiner - vilken väljer du?

Daniel säger: "Om jag skulle impa på grannen..." - vill du det? annars går den faktiskt bort! :)

Alltså föreställ dig ditt val i dag - inte i ett och-om-och-men-perspektiv.

Så "senaste" listan:

  • High End

  1. Festool--------Kapex----------11000
  2. Milwaukee---6955-20
  • Professional

  1. Makita--------LS1013L--------7000-8000 kr
  2. Makita--------LS1014FL------7000-8000 kr
  3. Bosch ---------GCM 10SD
  4. Bosch----------GCM8S
  5. Elu------------- PS 274
  6. Elu -------------PS 174
  7. Dewalt --------707
  8. Hitachi -------C12LSH
  9. Metabo--------KGS303+
  • Seriös Hobby - Semi Professional

  1. Bosch----------PCM 8S.a--------3000 kr
  • Hobby

  1. Ferm----------
  2. Kellen --------
  3. Classe--------30-9291------------1300 kr
  4. Besttools-----
  5. Serva---------
  6. ETC------------
++++++++++++++++++++++++++++++++++++
+
+ Stående önskemål:
+
+ 1. En prisuppgift per inlägg!;)
+
+ 2. Konkreta förlag på förflyttningar!
+
++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Ber om ursäkt ifall min ton uppfattas bitvis som lite "hård" - vill absolut inte framstå som otrevlig på något sätt - men jag tror mig har en klar idé om hur man faktiskt kan göra en lista.:)
 
Ok, då slipper du prisvärdhet:) Men mycket råd om vilka maskiner som egentligen är bäst (och bäst på vad...ja nu börjar jag missförstå syftet med tråden igen känner jag...;) ) kan jag inte ge dig, då jag inte har testat tillräckligt många maskiner tillräckligt mycket.

Men jag kan åtminstone korrigera min tidigare prisuppgift något: Kapex kostar 13700kr (inkl moms) enligt festools hemsida.

Ls1013L så jag för 7600kr här: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?pu=254405

Var dock inte så länge sen den kostade 9K, och Kapexen kostade innan höjningen ca 10,5K på sina ställen, så då var det mindre skillnad än idag.

Makita LS1214L kostar 9,8K

Bosch GCM 10SD 6,4K

Bosch GCM 8S 3,7K

Dewalt 777 (707an säljs inte längre) 3,9K

Hitachi C12LSH 10,8K (hehe, nej jag har inget behov av att impa på grannen, och även om jag hade haft det så ser de inte skillnad på B&D o Fein i vilket fall...)

Metabo KGS303+ 5,5K

Bosch PCM8s 3,2K

Allt ovan enligt prisjakt.se. Kan tänka mig att man kan hitta både billigare och dyrare på andra ställen, men som jämförelse så funkar detta nog.

Elu 174 o 274 säljs inte längre, men borde gå att hitta fina exemplar för runt 2-2,5K på blocket kan jag tänka mig.

Milwaukeen verkar inte finnas i Sverige. Jag hittar åtminstone inget pris på den.

Var observant på att vi jämför äpple och päron helt hänsynslöst - olika storlekar, funktioner etc. Men det kan ju vara roligt för det:)
 
Fortsätter på de billigare sågarna, fortfarande på prisjakt.se:

Ferm FKZ 210 S 795kr

Kellen - ingen uppgift

Cotech (största modellen, 10" klinga, 2000W): 1300kr (från classes egen sida)

Best Tools SMS 255DWL 1300kr

Serva - ingen uppgift

ETC - ingen uppgift
 
Daniel_N skrev:
Ok, då slipper du prisvärdhet:)
Var observant på att vi jämför äpple och päron helt hänsynslöst - olika storlekar, funktioner etc. Men det kan ju vara roligt för det:)
Då vi är inne på äpplen o päron så tycker jag att en TS75:a samt GTS10 platsar på listan.:rolleyes:
 
Syftet var ju att rangordna maskinerna - men det är ju svårt!

Idén om hur detta skulle kunna åstadkommas var att någon/alla bidrar med kanske en jämförelse var. Typ: hade en besttools - den sög - köpte en kellen och jag är supernöjd.

Att låta "kalenderbitarna" härja fritt och ranka 10 maskiner var kommer lixom inte att funka.

Alltså föreställ dig ditt val i dag - inte i ett och-om-och-men-perspektiv.

Daniel: Tack för priserna och skall jag tolka din önskelista som 1 Kapex, 2 elu, 3 makita & 4 Hitachi (eller skall Hitachin vara först;))

Så "senaste" listan:

  • High End

  1. Festool--------Kapex----------13700
  2. Milwaukee---6955-20
  • Professional

  1. Makita--------LS1214L-------- 9800
  2. Makita--------LS1013L--------7600
  3. Makita--------LS1014FL------7000-8000
  4. Bosch ---------GCM 10SD-----6400
  5. Bosch----------GCM 8S-------- 3700
  6. Elu------------- PS 274----------2500
  7. Elu -------------PS 174----------2500
  8. Dewalt --------777---------------3900
  9. Hitachi -------C12LSH---------10800
  10. Metabo--------KGS303+--------5500
  • Seriös Hobby - Semi Professional

  1. Bosch----------PCM 8S.a--------3200 kr
  • Hobby

  1. Ferm----------
  2. Kellen --------
  3. Classe--------30-9291------------1300 kr
  4. Besttools-----
  5. Serva---------
  6. ETC------------
++++++++++++++++++++++++++++++++++++
+
+ Stående önskemål:
+
+ 1. En prisuppgift per inlägg!;)
+
+ 2. Konkreta förlag på förflyttningar!
+
++++++++++++++++++++++++++++++++++++
 
Haha, du kan vara helt säker på att Kapexen är överst på min lista:)

yepp...så hjärntvättad är jag - överst trots att min erfarenhet av den är nästan 0....men men
 
Nimajneb skrev:
Då vi är inne på äpplen o päron så tycker jag att en TS75:a samt GTS10 platsar på listan.:rolleyes:
Njae...de skulle väl snarare vara bananer eller något, så de tycker jag inte platsar;)
 
Släng in nya DeWalt 717. 6k +moms. Den tycker jag är en riktigt fin såg. Riktigt mycket trevligare än t.ex Bosch 10,12.
 
Varför e Dewalt bara representerad utav en såg medans makita har 3 och bosch 2 i pro segmentet, tycker att DW17&18 xps platsar där.
 
skerfe var snabbare :)
 
skerfe skrev:
Släng in nya DeWalt 717. 6k +moms. Den tycker jag är en riktigt fin såg. Riktigt mycket trevligare än t.ex Bosch 10,12.
Best tools borde vara över Ferm på listan.

--- Mats ---
 
P
Dewalt777/707 borde tillbaka till semipro då den inte tar så höga reglar som man skulle vilja. Det finns andra Dewalt som är klart mer Pro.. och har större klingor
 
TheStills skrev:
Dewalt777/707 borde tillbaka till semipro då den inte tar så höga reglar som man skulle vilja. Det finns andra Dewalt som är klart mer Pro.. och har större klingor
Huruvida de är att betrakta som Pro bygger väl även på mobiliteten som för en 707 är väldigt bra. Sågverk har större klingor och kan kapa redwood men det betyder ju inte att alla andra sågar skall flyttas ned på listan... ;)
 
skerfe skrev:
Släng in nya DeWalt 717. 6k +moms. Den tycker jag är en riktigt fin såg. Riktigt mycket trevligare än t.ex Bosch 10,12.
Ja nog bör dom vara med på listan.
På vilket sätt tycker du den är trevligare än GCM10SD, förutom färgen då ;)
 
FredrikR skrev:
Ja nog bör dom vara med på listan.
På vilket sätt tycker du den är trevligare än GCM10SD, förutom färgen då ;)
Färgen? Det ser ju ut som Besttools så det är väl inte någon parameter att räkna med?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.