Har ett område om ca 40m2 där det finns gräs idag. Vill göra om det till singel eftersom det är så jobbigt att klippa just den biten. Gräset växer väldigt fort där också.
Min fråga är, räcker det att klippa gräset kort, lägga ut fiberduk och sen lägga ett 5cm lager singel över?
 
Så gjorde jag förra året och det har inte kommit igenom något gräs öht.
Dock så har vi byggtimmer som en ram runt och det kanske hjälper något.
 
Tveksamt om fiberduk håller, den är mest för att inte blanda olika lager singel/makadam. Fungerar nog bättre med plastduk, kallas väl marktäckning också. Vill man vara riktigt säker kan man spruta på nåt ogräsmedel innan duk o singel.

Kjell G
 
"marktäckning", menar du sån svart duk?
Vad kostar det och var finns det billigast? ;)
 
Ja, svart väv är det. Köpte 15kvm på Cheapy för 229:-
Vet inte om det finns billigare nån annanstans.

Kjell G
 
Själv gjorde jag om 75m2 gräsmatta till p-plats med 8/16 makadam nu i maj.

Tog bort 5cm av översta jord/gräslagret med en minigrävare, jämnade till, på med fiberduk (inget kan växa igenom detta) och på med ett lass makadam. Allt inramat med byggtimmer.
 
Nimajneb skrev:
Själv gjorde jag om 75m2 gräsmatta till p-plats med 8/16 makadam nu i maj.

Tog bort 5cm av översta jord/gräslagret med en minigrävare, jämnade till, på med fiberduk (inget kan växa igenom detta) och på med ett lass makadam. Allt inramat med byggtimmer.
Låter väldigt bra, men hur är det - finns det olika sorters fiberduk? Jag köpte en sort, vanlig vit (Cheapy tror jag) som var avsedd för stenläggning, som jag lade under altanbyggena. Där har ogräs växt igenom i ytterkanten. Vilket märke/sort har du köpt och var? Kan vara bra o veta inför kommande projekt.

Kjell G
 
Kjell_G skrev:
Låter väldigt bra, men hur är det - finns det olika sorters fiberduk? Jag köpte en sort, vanlig vit (Cheapy tror jag) som var avsedd för stenläggning, som jag lade under altanbyggena. Där har ogräs växt igenom i ytterkanten. Vilket märke/sort har du köpt och var? Kan vara bra o veta inför kommande projekt.

Kjell G
Kört med Byggmax, vi har även tidigare gjort en liknande men mindre pplats på samma sätt. Första gången var jag på Cheapy men dom avrådde mig från att använvända deras duk som jag tror dom kallade markduk så det bidde byggmax.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.