5.2 racing skrev:
Var är klädkammaren då? Vilket rum går man då igenom för att komma till badrummet?
från sovrummet kan man gå antingen till klädkammaren eller badrummet. Har ju tittat i lite glansiga kataloger på badrum där toaletten ofta är i ett eget utrymme (ibland bakom glasruta vilket jag inte alls förstår vitsen med. antingen ska man väl kunna använda toletten båda två samtidigt men då hjälper det väl inte med en glasruta? om det är meningen att man ska vara i badrummet ensam är ju glasrutan också ganska onödig...) så den här lösningen är nog inte så mystisk som den ser ut..?

billy_baver skrev:
Om nu damerna är så fina (och avslappnade) kan man ju tycka att de bör ha bordsskicket att göra ifrån sig "stora besväret" INNAN de lägger servetten i sitt knä. :)
japp mycket bättre att fixa sånt innan. tex till välkomstdrinken! ;)

billy_baver skrev:
Man kan också helt sonika stryka gästtoaletten närmast entrén. Middagsgästernas sanitära behov hänvisas, typ, "en trappa ned, tredje dörren till höger"...
bra plan men då måste iofs alla rullstollsbunda gäster rulla igenom master bedroom och badrummet för att gå på toaletten (som måste handikapanpassas)....

AstaS skrev:
Jag hänger mer upp mig på väggarna kring vardagsrummet. Nu är jag inte någon sådan som brukar skrika efter en öppen planlösning, men när jag ser din ritning så tycker jag att väggarna kring vardagsrummet känns lite onödiga. Jag tycker du kunde öppna upp lite. I vart fall mot köket. Eller ännu mera.
På ritningen tycker jag också att trappan hamnar väldigt nära dörrarna till sovrummen. Jag hänger med på tankarna med de olika rummen kopplade till sovrummet, men jag tycker däremot att sovrummet känns väldigt litet.
Det kanske ser ut som det är mer väggar än vad det är. Det ska vara öppna dubbeldörrar eller plats för sådana mellan kök/hall och vardagsrum. Men det kanske ändå blir för instängt? jag har ju läst skräckhistorier om öppna planlösningar här i forumet men man skulle säkert kunna öppna upp lite mer utan att stekoset lägger sig som en dimma över soffgruppen.
Det är en meter runt sängen i sovrummet, är det för lite? Jag har iofs tänkt rita om den delen. Kanske ha en korridor "under" master bedroom så att man kommer in på höger sida om sängen i sovrummet och har klädkammare och badrum direkt till höger så man slipper gå runt sängen för att komma dit.
 
BoByggarBogge skrev:
från sovrummet kan man gå antingen till klädkammaren eller badrummet. Har ju tittat i lite glansiga kataloger på badrum där toaletten ofta är i ett eget utrymme (ibland bakom glasruta vilket jag inte alls förstår vitsen med. antingen ska man väl kunna använda toletten båda två samtidigt men då hjälper det väl inte med en glasruta? om det är meningen att man ska vara i badrummet ensam är ju glasrutan också ganska onödig...) så den här lösningen är nog inte så mystisk som den ser ut..?



.
Sorry. Jag har missat en dörr...
 
5.2 racing skrev:
Sorry. Jag har missat en dörr...
Kan labyrinten vara ok då?
 
Nej.


:D
 
BoByggarBogge skrev:
Det kanske ser ut som det är mer väggar än vad det är. Det ska vara öppna dubbeldörrar eller plats för sådana mellan kök/hall och vardagsrum. Men det kanske ändå blir för instängt? jag har ju läst skräckhistorier om öppna planlösningar här i forumet men man skulle säkert kunna öppna upp lite mer utan att stekoset lägger sig som en dimma över soffgruppen.
Det är en meter runt sängen i sovrummet, är det för lite? Jag har iofs tänkt rita om den delen. Kanske ha en korridor "under" master bedroom så att man kommer in på höger sida om sängen i sovrummet och har klädkammare och badrum direkt till höger så man slipper gå runt sängen för att komma dit.
Det är ju alltid svårt att riktigt visualisera från bilder, men det SER lite instängt ut. Men kanske det hjälper med dubbeldörrar. Det jag ser är att du får ljus från ett håll, men kan få det från två.

För mig är det ett litet sovrum, men det kanske är jag som är bortskämd. Jag skulle aldrig göra ett så litet sovrum om det är jag själv som bestämmer.

Sedan förstår jag det praktiska i att ha ingång till klädkammaren från två håll, men du tar bort väldigt mycket bra yta i klädkammaren på så vis.
 
Jag såg ovan att det hänvisades till Trivselhus för inspiration, och när vi valde hus gick vi igenom deras kataloger flera gånger. Trivselhus är nog den husleverantör som presenterar flest planlösningar, vilket är bra för den som söker inspiration. Men, det gäller att vara kritisk - jag tror inte att jag sett någon annan husleverantör med så många dåliga planlösningar som just Trivselhus.
 
Nu har jag ritat upp huset i ett flashigt ritprogram för att få det att verka mer proffsigt ;) jag har även fixat till lite av de synpunkter ni hade, så jag hoppas att det blev mindre labyrintigt nu. Jag är inte 100% nöjd med möbleringen i det stora badrummet, eventuellt kan jag göra det lite större för att underlätta möbleringen. Man kan väl säga att det inte är riktig spa-känsla där nu...

Några förslag på möblering i badrummet eller andra synpunkter??
 
  • hus_plan2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.