Har nu bestämt mig för min konstruktion (äntligen).

Golvåsar cc 300
Urfräst spårskiva Uponor system 17
Armering och flytspackel
Sist men inte minst Klinker.

Nu har snickarn sgt att man måste lägga en duk typ markduk mellan spånskivan och flytspacklet för att golvplåtarna fräts upp av spacklet?

Är det någon som hört något liknande, jag vet inte vad jag skall tro.

Tacksam för snabba svar, snickarn står i startgroparna
 
brine skrev:
... för att golvplåtarna fräts upp av spacklet?...
Din snickare har fått åtminstone en sak om bakfoten. ;)
 
Har hört samma sak från en golvvärmeleverantör, tydligen något ämne i spacklet som inte är kompatibelt med plåtarna, som sagt vet inte heller vad jag ska tro, lutar åt duken iaf.
 
Det var nog det dummaste jag hört. Enda problemet med golvspackel eller annat cementbaserat bruk skulle vara att det kanske inte fäster ordentligt.
Om man har ett golvspackel som löser upp alu-plåtarna bör man nog oroa sig för om inte hela huset självantänder p.g.a. värmeutvecklingen.
 
Korrosion?
 
  • Gilla
Gusber87
  • Laddar…
Har ingen aning själv då jag litar på hantverkaren till 100%

grejen är den att bygghöjden blir så hög då man måste flyta golvet med lägst 30 mm då inte spacklet och skivan blir en homogen yta utan 2 olika lager.
 
Jag har gjutit in golvvärmeplåter i både betong och golvspackel och det blir inte ens antydan till korrosion under våtfasen. Däremot fäster inte t.ex. Höganäs FB6000 ordentligt mot plåten.
 
Jag ringde och frågade Maxit som förordar en duk och varför man förordar duk. Enligt honom jag pratade med på Maxit var orsaken till duken endast att hålla spacklet på plats. Enligt Floore skall man prima golvvärmeplåtarna med t.ex. Mapei Primer CP. Och enligt Floore så hindrar primern risken att golvplåten äts upp av spacklet.
 
Johan Gunverth skrev:
Jag har gjutit in golvvärmeplåter i både betong och golvspackel och det blir inte ens antydan till korrosion under våtfasen. Däremot fäster inte t.ex. Höganäs FB6000 ordentligt mot plåten.
Enligt Ardex är det samma problem för deras fix S48. Man måste prima med en speciell primer innan fix, annars kan aluplåtarna frätas upp på sikt. Alu tål inte alkaliska ämnen.
 
petepete skrev:
Enligt Ardex är det samma problem för deras fix S48. Man måste prima med en speciell primer innan fix, annars kan aluplåtarna frätas upp på sikt. Alu tål inte alkaliska ämnen.

Alldeles riktigt, Johan Gunverth borde kolla upp fakta innan han hävdar så bestämt.
Det finns förvisso legeringar som tål det bättre, men det är ingen bra mix.

Cust3000
Utvecklingsing. aluminium.
 
Redigerat:
Det kan vara bra att veta att aluminium som är elektriskt förbunden med t.ex stål är den metall som offrar i vått tillstånd. En känd egenskap i båtsammanhang där exempelvis rostfria skruvar fastnar i aluminiumoxiden (vitt pulver) som sätter sig hårt runt skruven så den inte går att skruva ur.

En rostfri skruv i ett tunt aluminiumskrov äter upp aluminiumet och skruven kan i värsta fall lossna och skrovet börjar läcka.

Med stålreglar kan det vara på sin plats att inte blanda aluminium med stålregeln, dvs de får inte vara elektriskt ihopkopplade. Med isoleringsbrickor t.ex så blir det ingen korrosion.

Risker kan också finnas med elslingor i aluminium där t.ex ett litet hål i en jordkabel kan innebära en korrosion mellan jordkabelns metall och aluminiumplåten om det är blött. Även plast kan bli vått efter lång tid. Jag har märkt att koppartråden i en plastisolerad ledare kan vara oxiderad under plastisoleringen mitt på en flera meter lång kabel.

Jag är inte beredd att lägga elektriska värmeledningar i ett golvspackel innan jag sett att det fungerat hos andra i några tiotal år. Byggregler i all ära men man måste ta fysikaliska hänsyn s.k kallat sunt förnuft eller försiktighetsprincipen. Den har kanske inte genomsyrat våtrumsbyggen de senaste decenniet.
 
Fattar inte varför man bygger med FRÄSTA spånskivor när man ändå ska spackla? Spacklet räcket gott och väl för att fördela värmen så inga plåtar ska behövas.

För låg bygghöjd finns ju tex system 12, dock får man vara uppmärksam på slanglängden.

Alternativt finns ju friggoskivorna som man lägger mellan bjälkarna och sen gjuter ovanpå men där är jag osäker om det går med spackel

Gjuter man in plåtar är det viktigt att de ligger fast och inte reser sig annars har man ju århundradets brottsanvisning. Äts upp tror jag inte de gör, aluminium har en väldigt korrosionsbeständig yta i sig självt. Att lägga duk emellan är helt förkastligt det isolerar och får till följd att FL-tempen ökar.

Ett tips om man inte är säker på sin konstruktion är att ringa uponor (man måste ju inte använda deras produkter för det ;) )
 
Jag vet inte vad du tänker speciellt på här. Man skruvar i en golvskiva men den är i torrt tillstånd en isolator.

Är det torrt så funkar det nog bra och det är ju så det ska vara bakom/under våtspärren. Det jag skrev om materialblandning ovan är helt OK om det är torrt. Det är det som är lite osäkert bara. Är det helt torrt bakom våtspärren? Allt måste göras så det inte går hål i skiktet. Då är allt frid och fröjd.
 
Oj då, det kom ett inlägg emellan, det var kamilenski jag svarade på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.