Har med intresse följt tråden "Billig Kap och gersåg" http://www.byggahus.se/forum/verkty...9-billig-kap-och-geringssag-varfoer-inte.html och tänkte att man kanske kunde ge sig på en rankningslista av Kap och gersågar (oavsett pris).

Inser att det är väldigt subjektivt men en lista skulle mycket väl kunna hjälpa den hugade spekulanten. Efter att ha snabbt ögnat igenom "originaltråden" har jag kommit fram till följande lista. (Ordningen måste fixas). Listan bör innehålla märke, modell, pris

Vartefter eventuella synpunkter och fakta ramlar in så uppdaterar jag listan.


  1. Festool Kapex
  2. Makita LS0714L
  3. Bosch DCM 10SD
  4. Bosch PCM 8S.a 3000kr.
  5. Ferm (jula)
  6. Kellen (Coop)
  7. Classesågen 30-9291 1300:-
  8. Besttools
  9. Serva
  10. ETC
Kastar även in en fråga: Vet någon hur man gör en tabell el. liknande med vad som finns till buds i forumet (hittar ingen tabell-funktion - tabbar och blankslag funkar inte:()
 
Hah! Detta var spännande.

På rak arm kommer jag att tänka på följande:

Jag lägge rmärke till att det är rätt stor spännvidd på bara 10 steg, det kanske ska framgå någonstans, så att den nyligen verktygsintresserade tror att en ferm ligger ungefär mitt emellan kapexen och en ETC....Kanske kunde du ha 2 eller 3 "klasser" baserat på pris?

Sen använder du dig av märken ibland och modeller ibland, det blir lite rörigt.

Sen heter nr 3 nog "GCM"?

Jag ser också att Elu 274/Dewalt 707 inte är med. Det är ju enligt min mening nästan oförlåtligt (för att inte tala om vad Kent kommer att tycka när han kommer hit;) ) Dewalts egenutvecklade sågar är kanske inte så intressanta dock.

Makita bör nog snarare representeras av LS1013L eller LS1214FL.

Milwaukees 6955-20 är kap/gersåg med 12" klinga som på FOG (festool owner groups forum) verkar vara ett populärt alternativ till Kapexen. Den skulle nog kunna placera sig på denna lista.

Hitachis C12LSH med LCD-display måste väl också vara med. Har aldrig testat den, men visst verkar den spännade?
 
Ok. Tackar å bockar för input!:)

Vi provar med tre/fyra klasser. Har inte tagit mig tid att kolla priser, vettig ranking etc. Se detta som ett första utkast - jag inser givetvis att kraven kommer att avgöra rankingen: olika krav - olika ranking.

För att det överhuvudtaget skall gå att göra en lista som denna så bör frågan formuleras:

Om du fick en såg (för att använda - ej sälja!) vad vill du helst ha av t.ex Kapex vs Bestool:D?

Så "senaste" listan:

  • High End

  1. Festool--------Kapex
  2. Milwaukee---6955-20
  • Professional

  1. Makita--------LS1013L
  2. Makita--------LS1014FL
  • Seriös Hobby - Semi Professional

  1. Bosch ---------GCM 10SD
  2. Elu------------- PS 274
  3. Elu -------------PS 174
  4. Dewalt --------707
  5. Hitachi -------C12LSH
  6. Bosch----------PCM 8S.a--------3000 kr
  • Hobby

  1. Ferm----------
  2. Kellen --------
  3. Classe--------30-9291 1300:-
  4. Besttools-----
  5. Serva---------
  6. ETC------------
 
GCM10SD bör nog flyttas upp en klass va?
Ihop med GCM8S.

Ingen av de 2 hör hemma i samma kategori som PCM8S :)
 
Finns det någon som håller Makitasågarna över Bosch? Nyhet för mig.
 
Okej, tack! - Jag uppdaterar för tillfället blint efter önskemål så får vi "slåss" om detaljerna sen när det finns lite struktur...

Så "senaste" listan:

  • High End

  1. Festool--------Kapex
  2. Milwaukee---6955-20
  • Professional

  1. Makita--------LS1013L
  2. Makita--------LS1014FL
  3. Bosch ---------GCM 10SD
  4. Bosch----------GCM8S
  • Seriös Hobby - Semi Professional

  1. Elu------------- PS 274
  2. Elu -------------PS 174
  3. Dewalt --------707
  4. Hitachi -------C12LSH
  5. Bosch----------PCM 8S.a--------3000 kr
  • Hobby

  1. Ferm----------
  2. Kellen --------
  3. Classe--------30-9291------------1300 kr
  4. Besttools-----
  5. Serva---------
  6. ETC------------
Lägger även till ett stående önskemål - för varje modell ni önskar flytta eller lägga till så skulle det uppskattas massor om ni bemödade er med att surfa fram ett 'mellan-tummen-och-pekfinger' pris. På så sätt så tillkommer vettig info med liten arbetsinsats från den enskilde.:) Att surfa rätt på all info skulle nog lite inkräkta lite väl mycket på min arbetsdag...
 
importensketsig skrev:
Finns det någon som håller Makitasågarna över Bosch? Nyhet för mig.
Be mig flytta dem så gör jag det:)
 
importensketsig skrev:
Finns det någon som håller Makitasågarna över Bosch? Nyhet för mig.
Jag håller absolut makitorna (ls1013 pratar jag om då) över bosch.

I övrigt vågar jag inte tycka till så mycket om listan....det är för få modeller jag har testat mycket.

Men jag kan säga såhär:

Fick jag välja fritt, och bara fick ha en såg - Kapex ett helt givet val.

Skulle jag släpa maskinen med mig in och ut ur en bil varje dag - elu 274.

Behöver jag ha mer kapacitet är elu 274 och det skulle vara för bygg etc så skulle jag valt makita ls1013 (om jag behöver 10") respektive LS1214FL (om jag behöver 12"). Kanske skulle jag ha titta på milwaukee också.

Skall jag impa på grannen med fräsiga finesser så hade jag valt hitachin med LCD-display.

Och helt klart - oavsett vilken jag valt av de ovan så had ejag fått en riktigt bra såg.
 
Ja just det, alla maskiner förutom bosch PCM som du har på "semi-professional" skulle jag flytta upp till "professional".
 
Jag tycker absolut att Metabo KGS303+ borde vara med på Professional listan.


/jonas
 
davvethepirate skrev:
Jag tycker absolut att Metabo KGS303+ borde vara med på Professional listan.


/jonas
Den har onekligen imponerande specar, men hur är det med kvaliten? Tycker att mycket av metabos nyare modeller verkar rätt plastiga och billiga.
 
Brukar vi inte säga att vi får vad vi betalar.
Mao så är det väl bara att lista upp alla vanliga sågar och dess priser i fallande ordning.
Det som skulle kunna vara intressant med en sådan utgångspunkt är att diskutera om någon såg är mer eller mindre prisvärd även om detta kan bli lite subjektivt.

Tar jag mig själv som exempel så har jag en GCM8S då den fyller mina behov till 95% och därför för mig var den mest prisvärda sågen på marknaden.
 
Det har du helt rätt i Nimajneb. Det är ju först när en såg är bättre än vad priset indikerar som det blir riktigt intressant. En såg som utmöker sig i det avseendet tycker jag ELU 274 är. Finns förvisso bara som begagnad idag, men det är väldigt mycket såg för pengarna.

En såg som jag tycker är mindre prisvärd är makita ls1013. Den är riktigt bra, bättre än tex nyss nämnda elu (förutom vikt o pris då) och allting jag har provat från blå bosch. Dock är den väldigt dyr, och steget upp till en kapex är inte så långt. Men det kan i och för sig bero på att Makita är väldigt dyrt i Sverige överlag.
 
LS1013 är väl inte så dyr? Steget upp till kapex sett till priset är väldigt långt. Nästan det dubbla. Så det är väl kapexen som är mindre prisvärd? :D
 
Binesh skrev:
LS1013 är väl inte så dyr? Steget upp till kapex sett till priset är väldigt långt. Nästan det dubbla. Så det är väl kapexen som är mindre prisvärd? :D
Tja..makitan kostar väl 7-8K, kapexen runt 11 så det är väl inte så stor skillnad?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.