Kan någon hjälpa mig att artbestämma den spirea som står intill vår granne. Det är inte vi som planterat det utan grannen som bodde här innan oss och den befintliga grannen.

Tror ni man kan få den att växa till sig på höjden så att vi får ett insysnskydd mellan oss?
Ska man plocka bort gräset runt dem och lägga gödning och bark eller är det spill med tid ur "tillväxtsynpunkt"

Vi ska plantera fler buskar i anslutning till dessa därför vill vi ha art och tips och ideér

Mvh

spirea1.jpg
spirea2.jpg
spirea3JPG.jpg
 
Tror att det är norskbrudspirea. Jag har två på tomten som har stått orörda i 15år och är idag minst 1 dm längre är jag, det blir =170cm.

Efter några år vill nog de flesta plantor ha extra gödning och bark är bra för att hålla fukten och ogräs borta.

Det känns som om det fattas varannan buske för att bli riktigt tätt.

Lycka till, hoppas ni får fler tips...
 
J
Norsk brudspirea, oklipta blir de ca 100-150 cm höga klipper man dem så blir de givetvis större. Gödning och lite nytt organisktmaterial (bark, barkmull osv) samt plats runt rötterna (= gräsfritt) skulle de nog uppskatta.
 
min granne hävdar att norskbudspirea inte går att formklippa och få en riktig häck av.. utan att de skall växa fritt sedan plockar tunnar man ut dem allt eftersom. Har precis flyttat in i mitt hus så detta är första säsongen. men fan vad det kliar i fingrarna att styra upp den där yviga häcken. farfar som är trådgårdsmästare säger att det nog inte går att får ordning på den igen om vi inte jämnar den med marken ett år och börjar om på nytt.

olika bud vad är det som gäller?
 
nyacks skrev:
farfar som är trådgårdsmästare säger att det nog inte går att får ordning på den igen om vi inte jämnar den med marken ett år och börjar om på nytt. /QUOTE]
Farfar bör ju ha en del erfarenhet :) så jag tycker du ska lita på honom!
 
J
Visst "går" det att formklippa men norsk brudspirea bör man ändå ha friväxande. Sen låter din farfars idé om en föryngringsbeskärning alldeles förträfflig, har buskarna inte blivit ordentligt skötta utan börjat bli risiga och fula så är det bara att klippa ner dom till 20-25cm höjd och börja om.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.