Hej
Jag har byggt en uteplats vid ett båthus och skulle vilja hitta ett grovt rep. Tjocklek mellan 8 cm upp till kanske 15 - 20 cm (för att se vilket som blir bäst) för att ha till ett "staket" på uteplatsen mot vattnet. Det sitter redan grova stolpar som "repet" ska fästas i. Jag har försökt att leta på nätet men det finns så många namn på tjockt rep (tågvirke,tross, kabel osv) Någon som vet var man kan hitta tjockt "rep".
 
Hur långt skall du ha?
Ni kanske har någon skeppsbyggare i gävletrakten som kan ha en bit över, eller kolla med sjöfartsmuseet. Duvill väl antagligen ha i naturligt tågvirke och inte polyester?
som tex längst ner här:
http://www.swedishrope.se/files/Slaget tågvirke.pdf

kanske ringa
Gävle Fartygsförtöjning Aktiebolag
 
Prova ett företag på gotland som heter Beck och Rep. Har tyvärr inte nummret men tror det går att söka via hitta. Var där förra sommaren och dom hade alla möjliga dimensioner på hamparep. Inget syntetiskt tjafs där inte!
 
Hej.

Ett förtydligande. Pratar vi diameter eller omkrets (hoppas på det senare.)

Rep, eller vad vi ska kalla det, med en omkrets av 8 cm borde du kunna få tag på i en välsorterad skeppshandel eller borde en båttillbehörshandel kunna fixa fram det. Detta oavsett om det ska vara naturfiber eller polyp.

15 - 20 cm i omkrets är antagligen svårare att hitta i naturfiber. Du kan försöka med att ringa till olika "föreningar" som håller på att driva och bevara gamla skutor eller dylikt. (T.ex de som håller på med briggen Tre Kronor.) Om det är Polyp. material så hör efter med närmaste hamn. Fartyg lämnar med jämna mellanrum iland trasiga trossar, en ganska vanlig diameter är 68 mm om den är slagen och 80 mm om den är flätad.

Om det är diameter du menar tror jag att det blir en helt annan sak, i vart fall för 15 - 20 cm.

Lycka till med letandet.
 
coss skrev:
Hur långt skall du ha?
Duvill väl antagligen ha i naturligt tågvirke och inte polyester?
som tex längst ner här:
[länk]
Precis sånt, men jag hade hoppats på grövre än 68 mm diameter men jag kanske får tänka om och nöja mig med 68 mm.
 
Legul, fick du det du letade efter?
Om ja vad kostade det?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.