Vi sådde med Weibulls Extra Green för ca 4 veckor sedan och i dagsläget ser det mer eller mindre ut som ut som på bilden. För en lekman är det "vanliga" grässtrån blandat med någon bladliknande tingest, men det är helt klart bladvarianten som har övertaget.

Ska det se ut såhär eller har jag sått bladsallad över hela tomten?

Edit: Är det månne Mjölmålla?
 
  • Img_0824.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Sådde för dryga en vecka sen och har fått precis samma resultat. fast dock inte lika mycke..(ÄN).. Är detta normalt...
 
Hur såg jorden ut innan sådd? Fanns dessa ogräs då också? Ser inte särskilt snyggt ut...
 
Även vi sådde för en dryg vecka sedan, och det var först igår som några små, tunna gröna strån kunde skymtas (det gröna gjorde att det såg ut som det låg mögel på jorden... :) )

Någon sallad har vi inte sett till - hittills...
 
Nuno skrev:
Hur såg jorden ut innan sådd? Fanns dessa ogräs då också? Ser inte särskilt snyggt ut...
Vi höjde framtida gräsytor ett par decimeter då vi planerade tomten, så vad det än är måste det ha följt med massorna eller jorden. Det fanns inga synliga tecken på sallad då vi krattade ut jorden i alla fall.

Är det någon som kan identifiera vad det är?
 
Det är ju lätt att vilja ge upp i ett sånt läge och gräva upp tomten.

Vår tomt såg ungefär lika illa ut i fjol när jag sådde med Extra Green, men några laddningar med Weibulls Kombi (numera Stroller Plus+ Kombi) så börjar det bli fason på den.

Då upprepad och tät klippning tar död på en massa ogrässorter så köpte jag en Automower som fick gå och tugga ogräs medans gräset sakta sakta växte upp. Det är verkligen ett långsamtväxande gräs detta Extra Green.

Jag har lagt lite bilder på mitt elände på http://hem.passagen.se/vobby/

Kolla där så finner du hoppet igen, tror jag...
 
Fina bilder på bygget, haddirajan.
Fundera på att köpa och så Extra Green på ungefär 600kvm. Det var gammal mossig gräsmatta där förut så jag hoppat att slippa ha ogräs. Har krattat ut sand, torv och sen blir det lite stenmjöl med 10 cm matjord eller humutex under. Frågan är om det fröerna är rena? Tog det verkligen 8-9 månader för er att få en bra gräsmatta efter grovplaneringen?
 
Som det framgår tidigare i tråden sådde vi för knappt ett år sedan, och jag tycker fortfarande inte att gräset tagit sig riktigt bra där vi sådde Weibulls Extra Green. På några ställen kompletterade vi med en variant för skugga, och den har tagit sig betydligt bättre. Skulle jag anlägga ny gräsmatta igen skulle jag inte välja Extra Green.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.