Jag behöver lite råd och tips vad gäller byta och sänka innertak och byta en innervägg. Vi börjar med taket.

Innertaket
Innertaket i aktuellt rum består idag av huntonit plattor (1991). Det jag vill göra är att sänka taket för att på så sätt:
  • Montera halogenspottar
  • Gömma kablage
  • Få ett slätt gipstak
Min första tanke är att riva ner befintligt tak för att sedan montera nya gipsskivor. Är detta en komplicerad process?
När det gäller gipsskivorna har jag kollat på två olika modeller; Norgips Plan och Gyproc Planum Ergo. Finns synpunkter på någon av dessa?

Innerväggen
Innerväggen är idag gipsad (dubbla lager) på stålreglar. Angränsande rum är ett badrum. På denna vägg avser jag att montera liggande panel. Jag vill också dra kablage i väggen. Jag antar att det är en ganska komplicerad process att riva befintliga gipsskivor. Här behöver jag verkligen råd!

Tacksam för all hjälp!
 
Kan berätta lite hur jag har gjort. Jag reglade befintligt tak med 45x45 cc60. Sedan drog jag den el som behövdes i taket, isolerade och på med nya skivor. Du behöver nog sänka taket mer dock om du ska ha spottar infällda. Är dålig på vilket djup en spot behöver för brandsäkerheten. Det finns boxar att montera med. När det gäller väggarna så borrade jag nya doshål och fräste/skar spår för nya kabelrör. Sedan körde jag med VP-flex rör och sedan på med ny skiva utanpå detta.
 
Kör med 12v spotar i taket eller varför inte led? De ger väldigt lite värme och kräver väldigt lite i inbyggnadsdjup. Jag har precis satt in 12v spotar i taket och de krävde 22mm fritt bakom, mätt från den del som ligger mot undersidan av taket så det räcker lugnt med en 28x70 regel och tak på det.
 
nohope skrev:
Kör med 12v spotar i taket eller varför inte led? De ger väldigt lite värme och kräver väldigt lite i inbyggnadsdjup. Jag har precis satt in 12v spotar i taket och de krävde 22mm fritt bakom, mätt från den del som ligger mot undersidan av taket så det räcker lugnt med en 28x70 regel och tak på det.
Vad har du för spottar då. är det 20W möbelspottar eller LED? Har du 35W halogen spottar som är vanligast för allmänbelysning krävs normalt 10-12 cm fritt utrymme till brännbart utrymme. Om du inte vill sänka taket för mycket. så fäll in en downlight box delvis i det gammla taket. Finns både runda och fyrkantiga. Såga upp ett hål som boxen passar i, tryck upp den så långt du behöver. Tänk dock på om du har en ev ångspärr mot yttertak att du inte gör hål.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.