Kan rekommendera Julas kap och gersåg Ferm 255mm med 60 tänder.
På Jula fanns alla deras sågar uppmonterade så att man kunde böja/klämma och bända för att få ett hum om vad dom kan gå för. Inbillar mig att denna såg inte ligger långt ifrån en Dewalt som jag också var och slet i.

De många tänderna ger fina snitt och priset kan man inte inte heller klaga på.
Har snart byggt 120m2 hus med hjälp av denna såg.

Meec / Best Tool och andra billighetsmärken verkar vara betydligt sämre än denna Ferm även om jag tidigare trodde att dom var stöpta i samma form.
 
Ferm ligger som regel et hakk eller to over de aller billigste maskinene. De virker litt mer seriøse enn disse noname produsentene som merkes om til millioner andre merker.
 
det blir lite kul när det antingen är en kina-maskin förr 199:- eller en fullblodare för 7000:-, det finns massor med maskiner i segmentet mellan 199-7000:-, för en hemmasnickare kan man köpa någon av dom bättre maskinerna i konsumentklassen..
 
Bump...
Köper man en Ferm (jula) har man 3 års garanti och om man köper en Kellen (coop) har man 5 års garanti. Så när/om den pajar inom garantitiden är det bara att hämta ut en ny. Det kan du inte göra med en dyrare maskin. Att de sen inte är några precisionsinstrument är en annan femma.
 
Är jag snålast i den här tråden? Jag har lånat en Best Tools...:surprised:
Jag hatar att köpa billig skit, men vill inte heller lägga pengar på nåt dyrare med tanke på hur mycket (lite) jag kommer att använda den i framtiden.
Men faktiskt har den överträffat mina förväntningar. (Förväntningar i klass med att dra en djup suck efter tre kap och plocka fram fogsvansen igen, men ändå)

Ok, ska det bli 90º blir det vinkelhaken mot klingan i stället för skalan eller fasta hack, lasern går inte att justera in så att den går att använda vettigt, men till regelvirke och panel är det ok. Om jag aktar mig noga från att provköra en bättre maskin kanske jag kan bli nöjd om jag köper en billig...
 
Reklaminlägg och svar på detta raderat//mod
 
jeppeknaster skrev:
Bump...
Köper man en Ferm (jula) har man 3 års garanti och om man köper en Kellen (coop) har man 5 års garanti. Så när/om den pajar inom garantitiden är det bara att hämta ut en ny. Det kan du inte göra med en dyrare maskin. Att de sen inte är några precisionsinstrument är en annan femma.
Det är 3års garanti även på bla Festool, blå Bosch och Metabo.

Något att tänka på är att garanti gäller alltid ursprungliga eller materialfel så har du överbelastat eller slitit ut maskinen så behöver de inte laga den eller ge dig en ny.
 
Vem vill plågas av en Kellen i fem år?:confused:
 
Körde slut på en Ferm borrhammare efter två och ett halv år och for till Jula och lämnade in den. Fick en ny direkt de testat den och såg att den inte fungerade. No questions asked. Han sa att om det hade varit en DeWalt hade de varit tvungna att skicka in den på rep vilket säkert hade tagit ett par veckor.

Så lämnar du in en Bosch, Festool eller Metabo får du med all säkerhet inte en ny på en gång. Nu är det iofs att jämföra äpplen och päron men ändå
 
Men jeppe, det är ju som du säger verkligen en fråga om äpplen och päron. Kinamaskinerna har ju en mycket billig inköpskostnad, och försäljningen bygger på stor mängd och att de flesta kunder inte ens orkar bry sig om att byta när den pajar (läs tex ovan om folk som vill "köra slut på sågen"). Dessutom finns med all säkerhet ingen serviceorganisation uppbygd i Sverige, som vill eller kan hantera den felande produkten.

"Kvalitetsmaskinerna" har å andra sidan en annan marknad. Här pratar vi färre varor som säljs med försäkring (förväntan) om att "allt skall fungera". De har ett märke som länge och dyrt byggt upp sin trovärdighet, och OM något börja krångla lovar jag att de vill ta reda på vad som strular - prylar från en underleverantör, en del av monteringskedjan, trasig maskin i deras park osv? Dessutom föreslår detta även att det faktiskt finns reservdelar, och att det är lönsamt att använda sig av dem.

Nej - att de tar in varan för kontroll, och inte bara byter ut hela produkten, ser jag själv som en kvalitetsindikation! =)
 
I stället för en billig kinesmaskin så kan man väl titta lite på billigare kvalitetsmaskiner.
En maskin som jag har fastnat för är Metabos kgs216M. Nu råkar jag ha en grön Bosch sedan flera år tillbaka och är hyfsat nöjd med den, kapar mest regelvirke med den och någon liten millimeter hit och dit gör väl inte så mycket då.? Lister kör jag med en handjagare. Metabon går på 1675:- ink moms hos Duabhuset just nu. Och känns som ett riktigt prisvärt val, tycker jag.
 
Jag tycker även att det känns rimligt att ställa verktygskostnaden i relation till materialkostnaden (+tidskostnad?). Visst är 1000:- alltid 1000:-, men jag tycker det spelar roll om bygget kostar 10 000:- (10%) eller 100 000:- (1%). Och när folk bygger hela hus, eller tillbyggen, med en nolla till, ja är det då inte rentav lite underligt att fortfarande jaga en kostnad på tiondels procent? Sila mygg och svälja kameler liksom .. Sedan kan man fundera på vad årsräntan på en tusenlapp gör i plånboken ..
 
Redigerat:
Skall man köpa verktyg efter hur mycket man skall bygga för tillfället så kan man vara lite fel ute. Självklart skall användningsfrekvensen räknas med, men man kan faktiskt få mycket bättre maskiner än kineser för en bråkdel uppgång i priset. Samtidigt som eventuell reservdelstillgång känns mer tryggad. När man köper en kines så följer det tex ofta med extra kol. Varför gör det det? Köper man ett känt märke ( även om det är konsument produkterna) så har man lite mer backning på eventuella slitagedelar som behövs.
(Ett alternativ kan ju annars vara att köpa bra handverktyg, och "go old school".. ;)
 
Redigerat:
Totem, jag försökte inte argumentera för billiga verktyg till små projekt, utan snarare att man skall fundera tvärtom - är det verkligen en stor kostnad att köpa ett bättre verktyg när jag ändå lägger så mycket pengar i övrigt? Tex att lyfta upp det till "metabo-nivån". Sedan förstår jag att en del njuter av att klara sig undan så billigt som möjligt, men andra njuter av glädjen med proffsiga och lätthanterliga verktyg.
 
Ok. Då missförstod jag dig. Då tänker vi ganska lika, för ungefär så som du tänker jag med.
 
  • Gilla
elpaco
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.