karvo skrev:
Ölen häller man i vattnet så den spädas ut. Ger en mycket härlig doft. Används nästan i varje bastu i Finland :)
Hehe, nåh... inte riktigt rätt där inte... ;)
 
Vad du än gör så pissa inte på aggregatet för då får du basta med gasmask i fortsättningen.
 
Cricce skrev:
Hehe, nåh... inte riktigt rätt där inte... ;)
Kryddade lite:p Inom min släkt är det vanligt iaf. :)
 
02simond skrev:
Det som hände var att när vi bastade så gick en rökdetektor av. Vad jag såg så var det liksom ingen synlig rök. Kan rökdetektorerna vara så känsliga? Att de reagerar på att lite öl hällts på bastun?
En rökdeckare kan antingen vara joniserande eller optisk, den optiska löser på synlig rök, den joniserande funkar som brandvarnaren hemma det räcker med röklukt för att den skall lösa ut.
 
Under min tid som student var öl på aggregatet lika självklart som att ha värmen påslagen. Det luktar vörtigt brödbak och inte alls obehagligt förutsatt att man inte överdoserar.

Frågar du socialstyrelsen klassas väl öl som en farlig produkt, men inte om man häller på bastuaggregatet så vitt jag vet! ;)
 
Det är vad som kallas Alkoholmissbruk;)

kan inte tänka mig att det på något sätt är skadligt:)

Oskar
 
Brorsan och hans kompis lekte i den avstängda elbastun och där stod ju förstås vattenstävan...
pappa blev INTE glad när han bastade nästa gång. Men det är preskriberat nu. Det är typ 37 år sen.
Däremot fick nog brorsan blodad tand, för han har byggt en helt underbar bastu med vedeldat aggregat med glaslucka. Det är kanske tre meter till vattnet och en helt underbar utsikt över sjön genom fönster och glasdörr...
Jag vet inte om farsan har hämnats :p men han har i alla fall varit där och bastat.
Vi brukar också hälla en liten skvätt bastuöl (lättöl) på stenarna och njuta doften av bröd.
 
A
Självklart finns det en risk!! Risken är att du avslutar bastubadet helt nykter, och vem vill riskera det en fredagkväll? Du har en omtänksam moder som är mån om att du ska hälla ölen i halsen och få din fredagsfylla.
 
fremar skrev:
Och för att inte slösa bort ölen som ska drickas upp så tar man bara och sköjer ur det sista som man inte får ur burken och häller det vattnet på stenarna så blir det lagomt doserat ;)
Ja slösar man större mängder på bastun är det alkoholmissbruk;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.