alltså jag förstår inte riktigt hur man ska lägga dräneringsrör osv, någon som har en bra bild som kanske kan förklara?? ska man bara lägga dräneringsrören öppna i ena änden och ansluta till dagvatten brunn?
samt hur ska man få bort all kallasfalt från källarväggen?
blästra eller något annat??
 
Har just precis dränerat om mitt hus och jag gjorde det själv, förutom själva grävningen.
Jag satte dit en 90graders böj i slutet och drog upp spolrör till marknivå. Kunde tyvärr inte komma in under garaget så det blev två spolrör, en på varje sida av kåken på dom högsta punkterna. I brunnen så slog jag bort dom gammla tegelrören och göt fast ett dräneringsrör.
Se bara till att du får lite fall på rören. Jag hade tur, det var massa vatten på baksidan och brunnen är på framsidan. Bara att gräva så vattnet rann iväg av sig själv. Smidigt som tusan. Sen ner med ett tunt lager grus, duk, rör och sen en jäkla massa grus. Kändes i ryggen när man hade skottat ner... vet inte hur mycket det var, men det var en riktigt stor hög med grus! Finns inget som går upp mot en spade och en skottkärra, en rejäl grushög, massa svett och blåsiga händer :D

Kallasfalten lät jag sitta kvar, såg ingen anledning att ta bort den. Hade en diskution med grävarn och han tyckte (och jag med) att det är bättre att skydda från att få in vatten från utsidan än få ut lite fukt genom väggarna. Det ordar jag med en avfuktare + lite ventiler. Men ska du ha bort asfalten så finns det nån fräs med diamant klinga att hyra.

Gick lös på 39 000:- Rätt så nöjd, sparade 70 000:- mot att leja iväg skiten. Tog 6v. från första skopan till sista skopan. Nu är det lite kratta kvar och sen så gräs.

Ska försöka kirra några bilder...
 
Kom på ett bättre sätt att fixa duken. Istället för att klippa till en bit och lägga i botten, så drog jag ut den hela vägen, satte fast den i jordväggen. När gruset sen var i och isoleringen sitter på plats, så var det bara att lägga ner den och sen göra likadant på husväggen. Inga skarver utom den längst ner.

Gjutit fast ett dräneringsrör i brunnen. Som var totalt igensatt med slam. Hade kanske räckt med att spola rent i brunnen så kanske dräneringen hade funkat igen... Jaja, nu är det iaf gjort.
 
Lenkan1 skrev:
Gick lös på 39 000:- Rätt så nöjd, sparade 70 000:- mot att leja iväg skiten. Tog 6v. från första skopan till sista skopan. Nu är det lite kratta kvar och sen så gräs.

Ska försöka kirra några bilder...
Hur många löpmeter var det du dränerade, och vilken modell använde du?(matta, isolerskivor, cellplast+matta, etc.)
 
Det är 40m och jag använde 70mm Pordrän skivor. Helt suveräna! Ingen matta eller nått, bara skivor+fiberduk och sen återfyllde med befintliga massor.
 
Redigerat:
" Helt suveräna! Ingen matta eller nått, bara skivor och sen återfyllde med befintliga massor."....fiberduk utanför mattan får man hoppas att du hade iaf
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.