nikasp
Hej!

Har lite bråttom då jag överlåter min BR imorgon, fast officiellt på fredag... En uppsättning lägenhetsnycklar ligger nånstans i nån låda där jag inte hittat dem än.

Jag fick ett väldigt "ca" pris på detta pga lite torftig info från min sida. Ca 400 kr för låset och 700 kr för jobbet på det som är på bild och 1400 totalt för sjutillhållarlåset. Firman ligger 150 meter från min bostad så resekostnad och tid bör bli minimal för dem.

Fråga:
Kan jag som normalhändig byta båda låsen, eller låskolv/mekanism, helt själv?
 
  • assa_lås_1 (Medium).jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • assa_lås_2 (Medium).jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om allting passar och du inte behöver såga i dörren så är det enkelt.
 
Räcker det inte med att byta bara låskolven?
Men den kanske kostar 400?
Om inte skruvarna är av någon sån där sort som man behöver speciella verktyg för att öppna borde det väl inte vara några problem?
 
nikasp
Vad jag har förstått så ska det vara simpelt. Sjutillhållar skruvar man ur med de två skruvarna och drar ut låskistan. Är låscylindern lika enkel att lossa inåt lägenheten när man skruvat loss skruvarna vid vredet på insidan av dörren?
 
Nu får vi klargöra vad som menas..

Skall du bara byta cylinder? Den du har idag är en 7stift. Kostar 4-500 kr. Du lossar vredet på insidan (2 skruv) innanför sitter 2 skruv till som håller cylindern. Se bara till att allt hamnar på samma sätt som innan. Kostnad för dig 4-500 kr + en skruvmejsel om du inte har det.

Om du skall byta Låskista och skippa det du har idag och satsa på tillhållarlås istället så blir det lite dyrare en komplett kista med 3 st nycklar ligger på runt 1000-1300 kr beror lite på. Sen ny nyckelskylt.

Men det tror jag inte du vill utan det är Cylindern du vill byta. Kolven är det som du låser ut och som går in i karmen.

Sen ser jag att du har en cylinder som ligger i system (om nu inte bilden är fruktansvärt dålig). Det gör att du kan få cylindern omlaggd och nya nycklar. Vilket gör att den som köpt lägenheten kan fortsätta använda nycklen till källardörrar mm Kolla med föreningen hur det ligger till.

Sen hänger jag inte riktigt med, har du ett vanligt cylinderlås samt ett vanligt tillhållarlås över detta? totalt 2 lås? Tillhållarlåset skruvar du isåfall ur och tar med dig till låssmeden så lägger han om detta i butiken.
 
Redigerat:
  • Gilla
Svenerik_p
  • Laddar…
nikasp
Det löste sig på nästan bästa sätt! Jag hittade alla nycklar utom en som går till cykelrum, tvättstuga och förråd. Dvs. bättre än en lägenhetsnyckel som dessutom går till porten (jag trodde att det var samma nyckel som till cykelrum m.m.).

Vi har ett låssystem som bara tillåter en beställare men ordföranden hade den nyckel jag behöver i lager skönt nog.

Tack för förklaringen också. Jag var lite desperat och läste inte på innan jag postade :)

PS. Pris jag fick från låssmeden var 978-1175 kr för ett 9-tillhållarlås och cylinder med 3 st nycklar STD lagercylinder för 455 kr. Det hade dock inte varit OK att montera så alternativet hade varit att gå till vår avtalslåssmed för ny cylinder.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.