Stort tack för era svar!
Hur mycket tror ni vi skulle spara på bergvärme per år?
Hur står sig detta jämfört med fjärrvärme?

//Tussen
 
Tussilago skrev:
Stort tack för era svar!
Hur mycket tror ni vi skulle spara på bergvärme per år?
Hur står sig detta jämfört med fjärrvärme?

//Tussen
Svårt att exakt sia om framtiden?Men elen som driver bergvärmen är ju nu relativ billig om man jämför med övriga Eu.Dock så kommer nog pelletsen inom några år(5-10),kosta lika mycket som oljan gör idag?O bensinen till bilen 40-50spänn litern.Väljer man fjärrvärme sitter man ju helt låst i knät på värme verket,Väljer man bergvärme, o har eldningsmöjlighet att elda ved kan man alltid "dryga" ut elkostnaden...:)
 
52 tkr låter väl rimligt för en kåk om 300 m2 med elpanna.

Bergvärme känns som ett bra alternativ förutsatt att radiatorerna inte är för klena. Vet inte vad definitionen av "superdyrt" är men en BVP skulle ivf betala sig ganska fort. Bör kunna sänka energikostnaden med (mellan tummen och armbågen) 2/3.

Att byta vitvaror är nog i ditt fall en ganska dålig affär. Sparar max några hundra under den varma årstiden. En insats till spisen är en bättre investering i samma/lägre prissegment.
 
_ap_
Tussilago skrev:
Stort tack för era svar!
Hur mycket tror ni vi skulle spara på bergvärme per år?
Hur står sig detta jämfört med fjärrvärme?

//Tussen
Fjärrvärme är då det sista ni ska satsa på om ni vill tjäna lite pengar.
Beroende på hur man själv känner är nog pellets/bergvärme nått ni bör se över.

Definitivt inte luft/luft pump..
 
Elpannan var ju ganska ny så det räcker nog med ett utomhus Luft/Vatten VP agg. Kostnad kanske 40-50 tusen, inbesparing 25-30 tusen kanske
 
Tycker inte att det verka vara så oisolerat om 35000kWh stämmer är det rätt normalt, har för mig att jag läste att ett normalhushåll på150m2 kräver 16000kWh per år.

Så stort som huset är kan jag inte tycka att en Luft/Luft pump är att föredra, skulle bli dyrt för det krävs stora grejor då och då blir det som ingen förtjänst.
Luft/Vatten skulle nog vara ett bra alternativ har en granne som köpt en Luft/Vatten från trendimport: http://www.investliving.se/energi.asp?content=/system/search/search.asp?container=356 . Han är helnöjd, dock har jag en liten erfarnhet av "icke kända" luftpumpar att de lika ofta funkar perfekt som de funkar helt operfekt :), men det är bara jag det.

Annars om du har en öppen spis och lite ork, en vatten mantlat pelletskammin. Rent generellt funkar de skitbra, dock kan det bli lite dammigt när man fyller på pellets.

Men en snabb och hyfsat bra/enkel lösning är nog en Luft/Vatten och bor du i södra delen av landet har du nog bra verkningsgrad året om
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.