Hej,

Jag avser att sätta in jordfelsbrytare i ett hus från -79. Jag undrar om det är lämpligt att inte inkludera elpannan i detta bytet?

Jag har hört båda uppfattningarna. Dels sägs att det är dumt att ta risken att strömmen till elpannan bryts i onödan och dels sägs att om ngt är fel skall det brytas överallt. Det hör till saken att detta är ett hus som står utan bevakning emellanåt och det vore inte bra om jag inte kan lita på att elpannan fungerar.
/Magnyz
 
Sätt in två. ;)
 
  • Gilla
Viking8
  • Laddar…
funderat på det själv...

kom fram till att det är därför du har en försäkring... går jordfelen pga fel uppstår så skall ju den täcka frysta rör, mat i frys/kyl etc...

så har personligen satt jordfel på alles, hur kul skulle det vara att stå å dansa bara för att man skulle peta på pannan?
 
tror att det blir nya regler till sommare eller något. då behöver man bara ha jordfelsbrytare på uttag.
kolla med elektrikern.
 
Sätt två och anslut ett elelement till den som pannan inte sitter på. Sätt termostaten på elementet lågt så att det bara slår till om pannan har stannat. På så sätt fryser inte huset och du slipper problemet
 
Om man har ett äldre hus där två våningsplan är jordade och ett inte är det, kommer jordfelsbrytaren till nytta även i det ojordade planet?

Jordfelsbrytaren bryter väl då strömmen tar fel väg till jord, och det skulle väl även kunna vara från ett ojordat uttag till ett vattenrör?

Visst, rätta svaret är väl att komplettera med jordat även i detta plan, men innan dess, skyddar jordfelsbrytaren även detta plan?

/pag
 
Ja den skyddar även det ojordade planet om strömmen tar fel väg till jord. Jordfelsbrytaren är ju en summaströmstransformator som kontrollerar att ingenting "läcker" till jord, då bryter den direkt.
Precis som du beskrev med uttag-vattenledningsrör. Man får bara se till att alla metalliska delar såsom vattenledningsrör osv är anslutna till "sann" jord.
Problemet är fortfarande om man kör in två stickor i uttagsbrunnarna mellan fas och nolla, då funkar inte jordfelsbrytaren utan kroppen funkar som en belastning precis som en lampa, dammsugare eller vadsomhelst.
Jordfelsbrytare är bra, men ingen "frälsarteknik" som räddar klåfingriga ungar.
 
Jo man bör sektionera på minst två stycken..
Tvättmaskiner osv avger med åldern läckströmmar på upp till 3mA, Jordfelsbrytaren klarar 30mA.
Tusan att jag inte hittar foldern om information om jordfelsbrytare på www.elsak.se längre. Där står hur mycket läckströmmar tex en spis avger. Sedan är det bara att lägga ihop dessa.
Men om inte annat så är det bra om inte HELA huset slås ut vid utlösning?
Jag har själv separerat på tex kyl/frys, inbrottslarm och uttag för IT mm. Samt "övrig el". Vid utlösning!? så flippar inte larmet ur.
Jag ordinerar minst två stycken och beroende på husstorlek så kanske någon till.
För någon ofrivillig utlösning vill man inte ha...
 
Carl skrev:
Men om inte annat så är det bra om inte HELA huset slås ut vid utlösning?
Jag har själv separerat på tex kyl/frys, inbrottslarm och uttag för IT mm. Samt "övrig el". Vid utlösning!? så flippar inte larmet ur.
Jag ordinerar minst två stycken och beroende på husstorlek så kanske någon till.
För någon ofrivillig utlösning vill man inte ha...
Det verkar gå vilt till i det Carlska sovrummet... ;D


Ursäkta... kunde inte låta bli... :-[
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.