Jag upptäckte att många av biltemas ankarskruv som jag använder till (Biltemas) balkskor till altanen går tvärt av när jag skruvar ut dem. Det är bara några veckor sedan jag skruvade i skruvarna i tryckimpregnerat virke.

Är det så att man ska undvika dessa skruv? De är väl egentligen så att de är bara el-galvade.
Jag kommer nog att slå i varmgalvad spik i stället.
Kommentarer?
 
Snailman
har för mig någon skrev att de inte var godkända här på forumet för ett tag sen...
 
Har inte haft några Biltema ankarskruv som gått av för mig ännu... men ett antal av deras Trallskruvar har gått av för mig när jag skruvat ut dom.

Hoppas inte ankarskruvarna börjar gå av.....ser ogärna att jag får en takbalk i skallen.
 
Mikael_L
Jag drog av några Biltema ankarskruv med skruvdragaren när jag skruvade takstolar.
Använde en grön bosch, så sådär väldigt högt vridmoment var det nog inte ... :surprised:

Tur att jag satt in fler (typgodkänd) Gunnebo ankarspik sedan i varje beslag . ;)
 
Har själv liknande erfarenheter från denna "dumsnålhetens högborg". Använder själv aldrig mer skruv från deras sortiment fler gånger. Antingen går skruvarna av precis som ni beskriver eller är de mjuka som om de vore jorda av plast. Skallens spår slinter och skruvarna böjs.
Kort sagt skruvar från ovan nämda kedja kan nog inte beskrivas som något annat än "mög".
 
Har samma erfarenhet av Biltemas ankarskruv. Den går lätt av!
 
Hej ! Man för va man betalar för.detta gäller inte bara Biltemas grejor.
 
lasselarsson skrev:
Jag upptäckte att många av biltemas ankarskruv som jag använder till (Biltemas) balkskor till altanen går tvärt av när jag skruvar ut dem. Det är bara några veckor sedan jag skruvade i skruvarna i tryckimpregnerat virke.

Är det så att man ska undvika dessa skruv? De är väl egentligen så att de är bara el-galvade.
Jag kommer nog att slå i varmgalvad spik i stället.
Kommentarer?
Hej !

Köpte ankarskruv på Byggmax, kan tro att det är samma kvalitet...
Bytte märke till V/S/B, Västsvensk Byggskruv, http://www.vsbyggskruv.se/, och är helnöjd.
Köper numer bara skruv från detta företag, har köpt deras Turbo trallskruv till verandan, så jäkla nöjd. Essve är också bra men ett dyrare alternativ. V/S/B har alla skruv du behöver.

Lycka till. //Caspár
 
Hej!
Jag hade samma problem med Biltemas Franska träskruv, gick av, otroligt frustrerande. Tydligen skillnad på fabrikaten i alla fall.
 
Hej ! Har ingen tänkt på, att kvaliten har med priset o göra, (för det mesta)
 
biltemas ankarskruv gick av för mej åxå, inte så många, kanske 5 per paket. Är dom inte godkända?!
essve cutters 6x120 gick MYCKET lättare att dra in än biltema 6x80, förmodligen för att ytan på skruven är strukturerad.
 
Biltemas skruv är helt okej, använder dessa till allt möjligt. Har aldrig dragit sönder en ankarskruv från Biltema.

Byggmax skruv är däremot av tveksam kvalitet, har dragit sönder mängder med träskruv och gipsskruv (!).
Byggmax spik (finskt fabrikat?) är absolut sämsta kvalitet av allt jag sprungit på!! Se upp se upp...

/ Esbjörn
 
Mikael_L
Jag har dragit av några st Biltema ankarskruv men inga från Byggmax.

Att tänka på, vad gäller Biltema, är att dom får ju fabrikanten att "branda" allt i Biltema's namn.
Så det är möjligt (och troligt) att inköpskällan byts lite emellanåt.
Så om en haft problem med, alternativt varit nöjd med Biltemas skruv (eller andra produkter) så behöver det inta vara samma sort senare.
 
Jag drog av ett gäng (ca 15 av 40st) fransk träskruv från Bårebo när jag skulle skruva fast tryckta stolpar till altanen med slagdragen. Oavsett om jag förborrade eller inte så gick lika stor andel av, ska man verkligen inte kunna använda slagdragen till sånt?
 
Jag har använt både Biltema och Gunnebo ankarskruv och de har gått av skruvar från båda markerna när jag skruvat in dem, men inte anmärkningsvärt många. Däremot så har det gått av en massa spånskiveskruv från Byggmax när jag har skruvat golvspån.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.