Hej!

Jag är intresserad av solvärme och har börjat ta in offerter på vad det skulle kosta men känner att jag har en gigantisk kunskapslucka: Om man installerar solfångare får man visst ut en temperatur på 50-60 grader som efter värmeförluster i 30 m kulvert blir ca 45 grader, eller? Hur kan man få ut varmvatten med temperatur över 55 grader på det och om man måste fortsätta använda elpatron för att höja temperaturen de sista 10 graderna kommer den ju fortsätta gå mest hela tiden, eller? Jag har nog en gigantisk kunskapslucka här när det gäller vilka temperaturer man kan få på vattnet i ack-tank på 1250 liter med solfångare. Hjälp mig räta ut frågetecknen, tack!
 
Försöker dra igång lite åt dig.
Sist jag eldade var 10-April, solen har räckt till både tappvarmvatten och värme i huset under nätterna, tom körde igång poolen för att kunna dumpa värme om det skulle behövts. Som lägst topptemp i tankarna (1600l) 55gr. som högst 85gr, nu är jag påväg att passera 85gr. Bottentempen ligger 8-10gr. lägre. Panelerna (90 heatpipes från Sfinx) är på garagetaket som är placerat ca 7-8 meter från huset, tankarna är i husets källare, så det blir några meter rör totalt. Det är viktigt med bra/mycket isolering om det skall bli kvar något att spara.
 
Hej leifa.k!

Tack för ditt inlägg. Låter som om din anläggning påminner om den jag planerar - solpaneler på garaget och kulvert till bostadshuset, men jag kommer att ha en större tank i garaget och en mindre i bostadshuset.

Fungerar drivpaketet så att det måste vara en viss skillnad mellan in och ut på solvärmen för att pumpen ska gå igång så att man inte kyler ner vattnet istället för att värma det? Desto högre temperatur vattnet i tanken har desto varmare blir det vattnet som går till solpanelerna och därigenom ökas temperaturen stegvis? Ursäkta nybörjarfrågorna!

Om du har 55 grader i toppen av tanken - hur gör du då för att få ut tillräckligt varmt varmvatten för att undvika bakterier o d. Ska inte temperaturen fram till kran vara minst 55 grader?
 
När relercentralen känner att det är varmare i solfångaren än i tanken (ställbar hysteres) så startar solpanelens cirpump, sedan ställer man också vid vilken tempdiff den skall stanna, också ställbart. Det finns även andra styrningar som istället för on/off på pumpen varvtalsreglerar istället.

I ena tanken har jag en 300l. vvberedare insvetsad, så det finns ju lite bakterier o dyligt kan växa i. Nu är jag inte ett dugg orolig för det, tror att riskerna med detta i en villa är starkt överdrivna.

I regel när tankens bottentemp kommer upp i 50-60gr. (ställbart) så växlar solen över till poolens vvxlare. Har ju ändå varmvatten så det räcker flera dagar vid solbortfall. Nästa solperiod så är jag snart uppe i dessa temperaturer igen. Skulle solen vara borta "för länge" så är det bara att elda en brasa i pannan.
 
Om man är rädd för bakterier i varmvattnet kan man byta till dubbla kamrörsslingor eller en tappvarmattenautomat.
 
Hej Leifa,
jag ska koppla mitt system precis så som du verkar göra. Vad har du för styrenhet?
Jag ska också köra med ack.tank och växla över till pool när den är fulladdad. Kör du växelventil som växlar över när tanken är laddad? Hur har du löst regleringen av det. Jag kan inte hitta någon info om detta på nätet. De flesta visar bara on-off på solpumpen när tanken är laddad.
Fråga 2. När du kör mot poolen. Blir inte returen för kall så du får svårt att höja tempen så den växlar tillbaka till ack.tanken?
 
Både ackumulatorns och poolens plattvvxlare är i garaget. (Det är inte fulländat det här, men det funkar.) Jag har Sfinxens gamla solstyrning, den styr solkretsens cirkpump och ackens cirkpump. När returen från acken kommer upp i en förinställd temp (styrs med denna anliggningstermostat http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=55525723) så öppnar den en magnetventil till poolens plattis, drar en kontaktor som kopplar bort solstyrningens tempgivare från acken, 2st precisionspotentiometrar simulerar en pooltemp på kanske 32gr. så jag får ned medeltempen över solfångarna. Vattnet i returen från acken (där anliggningstermostaten sitter) svalnar vartefter, och då växlar allt igen och kör mot acken tills tempen på ackreturen kommer upp i temp igen så det växlar mot pool igen. Sådär håller det på.
Poolens plattis är bara paralellkopplad med acken, sedan finns det ett påstick till om jag vill brassa på med 30kW från pannan oxå. Det finns säkert mycket bättre saker för detta ändamål, men det här var grejjor som "låg på hyllan" hemma.
 
Hej,

Jag har 90 rör från Sfinx och en 750l tank (nyligen installerat). I Lördags hade jag ca 30-35 grader i hela tanken. Igår stoppade inladdningen för att jag hade mellan 90 grader i botten och 98 grader i toppen av tanken. Du kan följa mina temperaturer online om du vill på www.walltorp.net

Mvh Håkan
www.walltorp.net
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.