Jag håller på att fixa till en liten uteplats, c:a 30 kvm, där jag vill ha grus. Det tyngsta som kommer att trafikera platsen är mina 95 kg. I helgen packade jag ihop lerjorden och lade markduk över alltihopa. Min tanke nu är lägga på 10 cm 0-16 bergkross/samkross, vattna och packa och sedan på med 5 cm 8-16 ärtsingel alt. 4-8 gångsingel. Men nu har jag fått höra att "0-produkterna" när de packas inte dränerar, vilket medför att det blir stora pölar när det regnar och att det är bättre att lägga t ex 4-8 gångsingel direkt på markduken. Men då är jag orolig för att man "trampar igenom" så att markduken syns, eller...? Samtidigt så lutar faktiskt marken en aning, något jag hade tänkt jämna till med bergkrosset. Men kanske jag ska låta lutningen vara kvar och då använda 0-16 i alla fall för att få ett stadigt underlag? Tips mottages tacksamt!
 
Varför inte bara byta ut samkross 0-16 mot tex kross 8-16 och sedan gångsingel på det?
 
injonil skrev:
Varför inte bara byta ut samkross 0-16 mot tex kross 8-16 och sedan gångsingel på det?
Ja, det är ju ett alternativ. Fast då kanske jag lika gärna kan köra 4-8 gångsingel hela vägen?
 
Nej, med gångsingel antar jag att du menar runda naturstenar och dessa packar sig inte särskilt väl utan rör sig en del när man på det etc. Bättre att ha kross under som är stabilt!

Dessutom är kross billigare.
 
injonil skrev:
Nej, med gångsingel antar jag att du menar runda naturstenar och dessa packar sig inte särskilt väl utan rör sig en del när man på det etc. Bättre att ha kross under som är stabilt!

Dessutom är kross billigare.
OK, om jag uppfattar dig rätt så packas också 8-16 kross, men inte lika "hårt" som 0-16?

Skillnaden mellan 4-8 gångsingel och 8-16 ärtsingel vet jag inte riktigt, men så som jag uppfattat det är både gångsingel och ärtsingel runda naturstenar, men 4-8 gångsingel är inte lika "rulligt" att gå på som ärtsingel och dessutom skönare att gå på...men rätta mig gärna om jag har fel!
 
esox skrev:
OK, om jag uppfattar dig rätt så packas också 8-16 kross, men inte lika "hårt" som 0-16?

Skillnaden mellan 4-8 gångsingel och 8-16 ärtsingel vet jag inte riktigt, men så som jag uppfattat det är både gångsingel och ärtsingel runda naturstenar, men 4-8 gångsingel är inte lika "rulligt" att gå på som ärtsingel och dessutom skönare att gå på...men rätta mig gärna om jag har fel!
Alla krossprodukter packas väl vid packning, alltså de låses i sitt läge pga sin kantighet. Natursingel är ju naturligt rundade och har inte samma låsegenskaper. Fraktioner med nollan kvar blir som du nämnde relativt täta vid packning och kräver rejäla fall för att inte bilda pölar. Ca 2 % lutning bör väl räcka och upplevs knappast när man går på ytan. Man kan leda ut vattnet i angränsande planteringsytor eller på gräsmattan. Men du får ju räkna med dina 50 mm singel som ett relativt stort magasin för regnvattnet som faller på ytan. Det kommer alltså inte direkt bildas pölar på ytan bara för att du har ett bärlager av samkross.

Angående ärt- kontra gångsingel så känns ju en 8-16 fraktion lite väl grov för en sån här yta.

Personligen :p, så hade jag nog gjort min uteplats med stenmjöl som slityta (0-8 kanske). Alternativt en stenmjölsyta toppad med ett dekorationslager av kanske 15-20 mm 4-8 makadam eller natursingel. But that's just me :D

/Kalle
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.